Olej pro 4T - výměna oleje

Diskuze o olejích. Pomoc s výběrem, rady a doporučení.

Olej pro 4T - výměna oleje

Příspěvekod IVO » 07 dub 2007, 17:23

Jaky olej pro 4 takt je lepši – plna syntetika a nebo polo syntetika? Jaké mají výhody a nevýhody oba? Budu měnit olej a zvažuji který, mám najeto 2 300 Km. V manuálu doporučují oba. Díky za odpověď.
IVO

25+
 
Reputace: 0
Příspěvky: 34
Registrován: 02 říj 2006, 21:36

Příspěvekod skopi » 11 dub 2007, 14:59

Ivo,
nejlepsi je samozrejme plna syntetika, ovsem daval-li jsi polo, nemuzes pak dat plnou. Naopak to jde!
Muzes dat plnou v pripade, (pouzival-li si polo) ze motorovy prostor vcetne kanalku (proste vsechny mista, kam se olej dostane) budou zbavene usazenin, budou vycistene a musi byt vymenena gufera, ci jeste lepe vsechny gumove a plastove dily uvnitr motoru, ktere se dostavaji do styku s olejem.
V pripade, ze toto neudelas, pak plna zacne rozpoustet usazeniny a riskujes zadreni motoru, v lepsim pripade odejdou loziska na klice.

Dej na doporuceni vyrobce a davej olej predepsany vyrobcem.

Priklad - 10W/40 - 10W znamena viskozitu (cim vyssi tim hustsi olej - odbornici - tady si nejsem jisty - 5W by mel byt "tekutejsi"nez 10W), 40 pak tepelne cislo (cim vetsi, tim vetsi snese "zatez" cili otacky).

Cest S.
Benelli Velvet 150 - stavba

Válec Top Performance 160 ccm
skopi

100+
 
Reputace: 0
Příspěvky: 178
Registrován: 02 říj 2006, 21:36
Bydliště: Plzeň - Radčice
Skútr / moto: Benelli Velvet 150

Příspěvekod novaka » 11 dub 2007, 21:07

Urcite mohu souhlasit, ze do motoru by se melo lit porad to same a to co doporucil vyrobce. Zadne michani s ruznymi vysokoodolnymi prisadami apod. a proc...

jen pro info motorove oleje muzeme rozdelit na mineralni, polosysnteticke a synteticke. Mineralni jsou ty z ropy u kterych byl zaklad vyroben klasickou rafinaci, polosynteticke jsou jednoduse receno produktem vakuove destilace + hydrogenacni rafinace a synteticke jsou produktem chemicke reakce (ruzne estery apod.) Tim mame vyrobeny zakladovy olej a pridame jeste nejake aditiva. To 10W40 apod. to oznacuje tzv. multigradovy olej pouzitelny v zime i v lete, tj. ze zajisti optimalni mazaci film za vsech podminek To 15W 10W a 5W, tak cim nize, tak to vlastne znamena, ze pri urcite minusove teplote jeste motor nastartuje a ze olej nebude jeste moc husty a svym odporem vubec umozni roztoceni vsech tech kolecek a zaroven nebude puisobit velke opotrebeni no a to 30 a 40 tedy plusova teplota, tak to znamena ze ve vedru se mi jeste vytvori mazaci film a bude to vubec mazat Jinak kompletni oznaceni je SAE 10W40 (SAE - society of automotive engineers) a to 10W40 to je ciste s ohledem na klimaticke podminky, takze pokud bude treba vetsi zima, tak nizsi W. Jinak vse take souvisi s tzv. viskozitnim indexem atd. atd. Pochopitelne sysnteticky olej je kvalitnejsi takze do poradneho auta motorky bych nesetril jinak 10W40 bohate staci. Take je u oleke klasifikace podle API (american petroleum institut) to je výkonová klasifikace.

Potiz u zmeny oleje je nasledujici. S ohledem na ruzny zakladovy olej se pouzicaji dalsi aditiva proste polosyntetika ma jine nez sysntetika ... podobne se rozpousti v podobnem a proto pokud smicham rizne oleje syntetika polosyntetika, tak se v tom muzou udelat gely apod. nic moc pro motor. Ted to dulezite polosyntetika je casto olej 10W40 a sysntetika 5W40, ale pozor sysntetika muze byt 10W40 a polosysntetika take ! Takze opravdu tam lejte co mate doporucene.

Jinak u jen trochu modernejsich motoru pri prechodu z polo na syntetiku urcite dojde k vyplachnuti usad, nemel bych uz tolik strach ze zadreni ale urcite trochu naroste spotreba muzou se zhorsit emise

Sorry oleji jsem se trochu zabival, tak si to tady opakuju :) chyb (jen pravopisnych) tam mam jak maku tak to to berte s rezervou. Je to napsdane v rychlosti ...
Naposledy upravil novaka dne 11 dub 2007, 21:07, celkově upraveno 1
novaka

250+
 
Reputace: 0
Příspěvky: 473
Registrován: 02 říj 2006, 21:36
Skútr / moto: Burgman 200

Příspěvekod David_D » 12 dub 2007, 04:27

Diky za prednasku, pusobive a poucne!

Jinak v motoshopech jsou k dostani 4T oleje primo do skutru, zajimalo by me cim se lisi od oleju se stejnou specifikaci do aut, a od oleju do motorek (krome toho ze nemaji aditivum kvuli mokre spojce). Dokaz mi to nekdo pls vysvetlit?
Uživatelský avatar
David_D

100+
 
Reputace: 1
Příspěvky: 152
Registrován: 02 říj 2006, 21:36
Bydliště: Brno
Skútr / moto: YAMAHA MAJESTY 250, 1998, 60tis km
Tuning / úpravy: vyšší plexi zn. home-made

Příspěvekod novaka » 12 dub 2007, 13:31

[quote=David_D]Diky za prednasku, pusobive a poucne!

Jinak v motoshopech jsou k dostani 4T oleje primo do skutru, zajimalo by me cim se lisi od oleju se stejnou specifikaci do aut, a od oleju do motorek (krome toho ze nemaji aditivum kvuli mokre spojce). Dokaz mi to nekdo pls vysvetlit?[/quote]

tak ted jsi me dostal :) vazne netusim, mozna jde jen o marketing a o jinou samolepku, mozna bude trochu jiny pomer aditiv, ale zakladovy olej bych rekl, ze bude stejny a ten rozhodije o viskozitni klasifikaci podle SAE Rozhodim site a casem se tady snad objevi lepsi odpoved...
novaka

250+
 
Reputace: 0
Příspěvky: 473
Registrován: 02 říj 2006, 21:36
Skútr / moto: Burgman 200

Re: OLEJ PRO 4 takt - Výměna oleje

Příspěvekod Rady » 21 dub 2009, 21:51

A ja bych zase doporucoval to co predepisuje vyrobce, je to v kazdem manualu ke skutru a pokud ne, tak v servise poradi :wink:
BMW K1200LT ------->> vice zde 4,6l/100 km
Uživatelský avatar
Rady

2500+
 
Reputace: 0
Příspěvky: 2664
Registrován: 21 lis 2006, 13:41
Bydliště: Bánov u Uherského Brodu mob.: 00420 608 882 336
Skútr / moto: jawy,CZ, B400/K4, B650/K4,BMW LT K1200, chrompaket

Re: OLEJ PRO 4 takt - Výměna oleje

Příspěvekod xanta » 21 dub 2009, 21:59

No já bych doporučoval přečíst si www.oleje.cz a zjistíte že rozdělení 10W 5W nic neznamená. Důležitá je norma JASO a API ...
Doporučení: najdi si doporučený olej výrobcem. Zjisti normu JASO a kup alternativu která splnuje JASO a bude stát polovicku :-)
Nakonec "plnásyntetika" vlastně neexistuje - vždy je tam podíl minerálního oleje :D
.. ale o tom se tu již také psalo.
ex Aprilia Atlantic Sprint 500ccm
ex Yamaha Aerox 70ccm
xanta

100+
 
Reputace: 0
Příspěvky: 207
Registrován: 08 pro 2007, 15:44
Bydliště: Zlínský Kraj

Re: OLEJ PRO 4 takt - Výměna oleje

Příspěvekod teck » 02 kvě 2009, 07:33

Poradte, v prirucke k skutru Yamaha X-Max 250i je uvedena "vystraha", ze nedoporucuju oleje vyssej triedy, nez uvadzaju, doprucuju API SE, SF, SG.
Co sa moze stat ked som tam dal Castrol Power1 Racing 4T 10W/50, ktory ma API SJ a je urceny pre sportove vysokootackove motory ? Dovod preco som ho dal uz nechcem riesit, len by som rad vedel ci ho tam nechat alebo nie...
Uživatelský avatar
teck

25+
 
Reputace: 0
Příspěvky: 35
Registrován: 11 dub 2009, 15:15
Bydliště: SK - Ban.Bystrica
Skútr / moto: Yamaha X-MAX 250i

Re: OLEJ PRO 4 takt - Výměna oleje

Příspěvekod novaka » 02 kvě 2009, 08:28

teck píše:Poradte, v prirucke k skutru Yamaha X-Max 250i je uvedena "vystraha", ze nedoporucuju oleje vyssej triedy, nez uvadzaju, doprucuju API SE, SF, SG.
Co sa moze stat ked som tam dal Castrol Power1 Racing 4T 10W/50, ktory ma API SJ a je urceny pre sportove vysokootackove motory ? Dovod preco som ho dal uz nechcem riesit, len by som rad vedel ci ho tam nechat alebo nie...


Ano je to možné. Na konci níže uvedené stránky to je naznačené ...

http://oleje.cz/index.php?left=main&page=moto_4t

Faktem je
novaka

250+
 
Reputace: 0
Příspěvky: 473
Registrován: 02 říj 2006, 21:36
Skútr / moto: Burgman 200

Re: OLEJ PRO 4 takt - Výměna oleje

Příspěvekod teck » 02 kvě 2009, 08:32

Ok, ak ho tam mozem mat (je to olej pre moto a nie pre auta, i ked neni priamo urceny na scooter), preco potom vyrobca "varuje" pred pouzitim lepsieho oleja? Tomu teda nerozumiem... :roll:
Uživatelský avatar
teck

25+
 
Reputace: 0
Příspěvky: 35
Registrován: 11 dub 2009, 15:15
Bydliště: SK - Ban.Bystrica
Skútr / moto: Yamaha X-MAX 250i

Re: OLEJ PRO 4 takt - Výměna oleje

Příspěvekod novaka » 02 kvě 2009, 08:35

novaka píše:
teck píše:Poradte, v prirucke k skutru Yamaha X-Max 250i je uvedena "vystraha", ze nedoporucuju oleje vyssej triedy, nez uvadzaju, doprucuju API SE, SF, SG.
Co sa moze stat ked som tam dal Castrol Power1 Racing 4T 10W/50, ktory ma API SJ a je urceny pre sportove vysokootackove motory ? Dovod preco som ho dal uz nechcem riesit, len by som rad vedel ci ho tam nechat alebo nie...


Ano je to možné. Na konci níže uvedené stránky to je naznačené ...

http://oleje.cz/index.php?left=main&page=moto_4t

Doeditovano...
Faktem je, ze ja u me Hondy mam doporuceno SG a vyssi a JASO MB a mam tam napsano nepouzivat API SH a vyssi, ze pry to muze ovlivnit mazani a ucinnost spojky. Tak nevim co tim chtel v mem priprade basnik rici :-) Treba Burgman 125 mel doporuceno SAE 10W40 a API SF a SG. Me u toho Castrolu nenapada co by u skutru z hlediska mazani mohlo zpusobit problem, ale tu JASO normu detailne neznam. Ten Castrol je super, ale j etake dost drahy, tak asi zbytecne.
Naposledy upravil novaka dne 02 kvě 2009, 08:47, celkově upraveno 1
novaka

250+
 
Reputace: 0
Příspěvky: 473
Registrován: 02 říj 2006, 21:36
Skútr / moto: Burgman 200

Re: OLEJ PRO 4 takt - Výměna oleje

Příspěvekod teck » 02 kvě 2009, 08:44

Ved prave to nechapem ani ja, ved na skutri je tusim sucha spojka a neni mazana spolocnym olejom ako v inych moto...
Uživatelský avatar
teck

25+
 
Reputace: 0
Příspěvky: 35
Registrován: 11 dub 2009, 15:15
Bydliště: SK - Ban.Bystrica
Skútr / moto: Yamaha X-MAX 250i

Re: OLEJ PRO 4 takt - Výměna oleje

Příspěvekod novaka » 02 kvě 2009, 08:50

[quote="teck"][/quote] Nevim, mozna to je luxusni a drahy olej, tak proc ho davat. No zase do skutru ho je potreba malo. Asi bych dal dotaz na vyrobce.
novaka

250+
 
Reputace: 0
Příspěvky: 473
Registrován: 02 říj 2006, 21:36
Skútr / moto: Burgman 200

Re: OLEJ PRO 4 takt - Výměna oleje

Příspěvekod teck » 02 kvě 2009, 08:57

Ano, chcel som dopriat X-Maxovi maly luxus a neviem ci som to nepos.... :-) Preto ma to zaujima...Taktiez mu doprajem maly luxus aj pri benzine, tankujem len Shell V-Power, lebo pri spotrebe 3 litre mi ten rozdiel v cene pride maly...Aj pri tom oleji - ide tam len 1 liter, preto som skusil a dal ten Castrol... :roll:
Naposledy upravil KYBLOS dne 24 bře 2013, 00:18, celkově upraveno 1
Důvod: Úprava neslušných výrazů
Uživatelský avatar
teck

25+
 
Reputace: 0
Příspěvky: 35
Registrován: 11 dub 2009, 15:15
Bydliště: SK - Ban.Bystrica
Skútr / moto: Yamaha X-MAX 250i

Re: OLEJ PRO 4 takt - Výměna oleje

Příspěvekod xanta » 03 kvě 2009, 14:28

Dodrzujte to co je predepsano pro dany tip motoru pokud je v seriovem stavu.
ex Aprilia Atlantic Sprint 500ccm
ex Yamaha Aerox 70ccm
xanta

100+
 
Reputace: 0
Příspěvky: 207
Registrován: 08 pro 2007, 15:44
Bydliště: Zlínský Kraj

Další

Zpět na Oleje

 
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků