Mirus1 píše:Mám dotaz,jak se to takto nastavuje,nebo popiš stručně co se má pro to udělat,dík..
Variátor je neustálej souboj válečků a kontrastní pružiny. Válečky se chtěj odstředivou silou cpát ven od osy, a tim tlačit polořemenice k sobě. Výsledek je, že na přední ose variátoru se řemen snaží bejt co nejvíc "zeširoka". S tím bojuje kontrastní pružina, která se snaží svoje (zadní) polořemenice tlačit taky k sobě. A výslednej převod je "rovnováha" mezi těmahle silama.
Konstrastní pružina je tam hlavně proto, aby to pak správně podřazovalo do kopce (obecně při větší zátěži), protože jinak by válečky dřív nebo pozdějc vynutily maximální převod (i sebelehčí válečky nakonec něco vážej a chtěj ven) a už by se to nikdy nevrátilo zpátky.
Lehčí válečky teda způsobí, že se nebudou tak drát ven a tím pádem variátor bude řadit vejš až ve vyšších otáčkách.
Postup absolutního vyladění většinou probíhá tak, že se nejdřív stanoví správná pružina podle aktuálního stavu podřazování do kopce a při prudký zátěži (jelikož pružiny se nedělaj v tak jemnym rozlišení, máš třeba stock, +1000rpm, +2000rpm atd), a pak se zbylej rozdíl doladí válečkama, protože ty se daj sehnat prakticky po desetinách gramu (a i kdyby ne, daj se zevnitř o tu desetinu trochu dopilovat).
Pozor na to, že příliš přísná kontrastní pružina může sice pomoct v akceleraci, ale zase může bejt v nejstlačenějším bodě tak silná, že ani nedovolí variátoru se vytočit do maximálního převodu a člověk tim příjde o trochu bodů maximální rychlosti. A pokud mu nedojde, že to je pružinou a místo toho dává těžší válečky, tak se tyhle dvě síly perou tak moc, až při delší trase roztrhnou řemen (#vyzkousenozavas
).
Nakonec se ještě sluší dodat, že poslední fází toho procesou jsou pružinky spojky. Čím tvrdší, tím ve vyšších otáčkách spojka zabírá. Pro ostrý starty se dávaj tvrdší, takže motor se nejdřív (docela dost) vytočí, a až pak to zabere. Starty jsou pak fakt bleskový, ale zase pak člověk moc nemůže popojíždět v klidu, je to fakt hodně na sportovní jízdu.