Honda Forza 125 2024 - zhodnocení variátoru Malossi

Diskuze o tuningu skútrů. Zvyšování a ladění výkonu, tlumení, brzdy. Kity, výfuky, karburátory, variátory, spojky,...

Honda Forza 125 2024 - zhodnocení variátoru Malossi

Příspěvekod CzechDave » 25 dub 2025, 15:13

Po shlédnutí několika testů na YT, pročtení recenzí a zhodnocení možného přínosu jsem se rozhodl vyměnit tovární variátor u své Hondy za nový od Malossi (konkrétně Malossi Multivar 2000 v novém provedení od Scooter-tuningu za 3720 korun). Nedělal jsem žádné další dodatečné ladění, jen vyměnil přední řemenici s válečky a kontrastku vzadu za nové díly, dodané v sadě variátoru. Nyní mám tedy novou řemenici, 6 válečků o hmotnosti 10g a bílou kontrastku, vše ostatní zůstalo původní. S výměnou variátoru jsem měl pozitivní zkušenosti i z dob používání mého předchozího skútru (Maxon Optimus 125i) a proto jsem byl i nyní naplněn optimismem.
A musím potvrdit, že plným právem. Honda po výměně variátoru znatelně ožila, zejména v oblasti akcelerace. Se standardním variátorem se rozjížděla svižně do nějakých 80 km/h, kdy řemen vylezl na maximální obvod vpředu a pak už ztrácela trochu dech, protože ke zvyšování rychlosti už bylo nutné zvyšovat otáčky motoru. Při mé obvyklé cestovní rychlosti kolem 100 km/h tacho točil motor nad 8 000 rpm, při předjíždění šly otáčky až téměř k červenému poli. Větší stoupání zvládal skútr cca osmdesátkou a točil něco přes 7 000 rpm.
Po nasazení nového variátoru se razantně zvýšila akcelerace stroje, který nově zrychluje plynule a bez nějakých větších výkonových děr až nad 100 km/h. Akcelerace je ale zaplacena vyššími otáčkami, které se nyní pohybují mezi 7500 - 8000 rpm. Ovšem při ustélené rychlosti na obvyklé stovce tacho jsou otáčky motoru (samozřejmě dle konfigurace silnice) citelně nižší a pohybují se kolem 7000 - 7600 rpm. Přidání plynu má za následek ještě znatelnou akceleraci a zvýšení otáček na 8000. Skútr je schopen jet cca 110 - 115 km/h tacho při otáčkách do 8 000 rpm. Umí ale jet i rychleji, při 9 000 rpm se rychlost pohybuje kolem 120 km/h, výš jsem se nedostal, protože jsem k tomu neměl odvahu :). I větší stoupání nyní skútr vyjíždí rychleji a plynuleji - přírůstek rychlosti je v těchto případech cca 10 - 15 km/h při 8000 rpm. Přední řemenice Malossi má o něco větší průměr než řemenice tovární a jinak vyladěné vedení válečků, takže řemen může stoupat na větší obvod a o to víc roztáčet zadní řemenici - proto ten nárůst maximálky.
Vzhledem k tomu, že na skútru mám denní nájezd cca 100 km a pohybuju se převážně na rychlých meziměstských silnicích a občas i na dálnici, méně často akceleruji z nuly na křižovatkách, ale zato většinu času jedu ustálenou rychlostí tak, abych netvořil překážku v provozu. Tady je nový variátor velkým přínosem, protože rychlosti kolem stovky nyní znamenají nižší zátěž motoru a zřejmě i pokles spotřeby paliva, mnohem nižší pokles rychlosti v mírných stoupáních a rychlejší vyjetí větších stoupání. Skútr pružněji reaguje na přidání plynu, předjíždění pomalejších aut je o něco svižnější a dálniční jízda už neznamená takový nápor na motor. Uvidíme, jak se to projeví na opotřebení skůtru (hlavně hnacího řemenu) po delším čase.
Suma sumárum, nový Malossi v mém případě znamená nižší průměrné zatížení motoru, zvýšení průměrné cestovní rychlosti a snížení dojezdových časů do práce / dom, myslím, že investované čtyři tisíce za to stály.
-------------------------------------
Babeta 207 (1982)
Jawa 23 Mustang (1980)
ex Maxon Optimus 125i (2022)
Honda Forza 125 Smart Top Box (2024)
Uživatelský avatar
CzechDave

50+
 
Reputace: 10
Příspěvky: 79
Registrován: 29 bře 2022, 10:35
Skútr / moto: Honda Forza 125 r.v. 2024

Re: Honda Forza 125 2024 - zhodnocení variátoru Malossi

Příspěvekod zelenáč » 25 dub 2025, 18:02

Chlape, smekám! Konečně něco, co má hlavu a patu a není to jen "to je k ničemu, nepoznáš to, vyhozené prachy". Přesně takhle by to mělo vypadat! Díky!
zelenáč

50+
 
Reputace: 2
Příspěvky: 68
Registrován: 29 led 2024, 08:32
Skútr / moto: Xmax 300
Tuning / úpravy: asi nic

Re: Honda Forza 125 2024 - zhodnocení variátoru Malossi

Příspěvekod locika45 » 01 črc 2025, 18:24

Perfektní!! Dekuju za skvely shrnuti, jak je to pls se zarukou když se to takto udela? Dikec :)
locika45

0+
 
Reputace: 0
Příspěvky: 1
Registrován: 01 črc 2025, 18:22

Re: Honda Forza 125 2024 - zhodnocení variátoru Malossi

Příspěvekod CzechDave » 23 črc 2025, 16:39

Teď jsem byl na záruční prohlídce po 18 000 km a nikdo nic neříkal, prohlídka proběhla normálně. Ale nejspíš neřešili variátor nebo řemen, ten se bude podle servisního plánu prohlížet tuším až při 24 000 km.
Ono se mi zmiňovalo víc lidí, že tohle nebyl problém, ale nelze na to stoprocentně spoléhat. Vzato striktně z hlediska záručních podmínek, výměna variátoru za jiný než tovární je už zásahem do hnacího řetězce s následnou změnou jeho parametrů, na což se už záruka nevztahuje.
-------------------------------------
Babeta 207 (1982)
Jawa 23 Mustang (1980)
ex Maxon Optimus 125i (2022)
Honda Forza 125 Smart Top Box (2024)
Uživatelský avatar
CzechDave

50+
 
Reputace: 10
Příspěvky: 79
Registrován: 29 bře 2022, 10:35
Skútr / moto: Honda Forza 125 r.v. 2024


Zpět na Tuning

 
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků

cron