Otevřený vzduchový filtr

Aneb když něco nefunguje tak, jak má...

Otevřený vzduchový filtr

Příspěvekod moto.joker » 30 srp 2022, 23:12

Mám takovou otázku. Sice se to netýká skútru, ale motorky, nicméně princip je stejný.

Yamaha YBR 125 model se vstřikováním. Lze jednoduše nahradit originální vzduchový filtr (filtrbox) otevřeným filtrem?
Když je to s karburátorem, tak se tento přetryskovává, aby byla směs správně bohatá.
Jak se ale chová vstřikování v takovém případě? Poradí si s tím samo, nebo je třeba vyměnit řídící jednotku a měnit palivové mapy?

Zatím se do toho pouštět nechci, ale myšlenka tak trochu hlodá. :twisted:
Jedu a kochám se ...
Bylo: Honda SCV Lead 100; Suzuki Burgman 250; Skyteam Cobra 125; Honda CB 900F Hornet; Honda Dylan 125; Yamaha N-Max 125; Yamaha X-Max 250
Je: Honda Forza 350; Yamaha YBR 125
Uživatelský avatar
moto.joker

1500+
 
Reputace: 323
Příspěvky: 1707
Registrován: 02 říj 2006, 21:36
Bydliště: Mnichovo Hradiště
Skútr / moto: Honda Forza 350

Re: Otevřený vzduchový filtr

Příspěvekod Britt » 31 srp 2022, 06:20

Určitě tam bude potřeba softwarový zásah do jednotky a upřímně řečeno, povede to akorát ke zvýšení spotřeby. Výkon se zvedne minimálně. Druhá věc je, jak dlouho ten motor pak vydrží, protože dnes jsou konstruované na samé hranici, zvlášť u těch levnějších značek.
Britt

250+
 
Reputace: 17
Příspěvky: 344
Registrován: 28 čer 2021, 09:50
Bydliště: Poděbrady
Skútr / moto: SW T400 ABS

Re: Otevřený vzduchový filtr

Příspěvekod JardaB » 31 srp 2022, 19:18

Chce otevřené sání ... PROČ. Chce větší randál, nebo vyšší výkon ... cíl svého snažení nám nesdělil.

Předpokládám, že chce vyšší výkon. Jen filtr pro znatelné zvýšení výkonu nestačí, bude jen větší randál. @moto.joker vlastně zamýšlí sportovní-závodní úpravu motoru (úprava a leštění sání, změna časování ventilů, jiný píst a válec, jiný karburátor s potřebným nastavením) a chce to udělat hodně jednoduše bez potřebných znalostí a vybavení a navíc ... hledá hodně jednoduchou odpověď na fóru :-) . Tak jednoduché řešení ovšem neexistuje, leda že by místo výfuku dal průběžnou rouru :-)
JardaB
Kymco New Downtown 350i
Maledictus piscis in tertia aqua.
Uživatelský avatar
JardaB

1500+
 
Reputace: 237
Příspěvky: 1673
Registrován: 17 črc 2015, 14:17
Bydliště: Tábor
Skútr / moto: Kymco Downtown 350
Tuning / úpravy: deflektor z Číny, USB na řidítkách, Maxia 56

Re: Otevřený vzduchový filtr

Příspěvekod moto.joker » 31 srp 2022, 22:04

To JardaB:
Už delší dobu tady sleduji Tvé rady a reakce na dotazy ostatních. Občas je to fajn, ale docela často jdeš zbytečně hned do útočného tónu a vyvoláváš konfrontaci a často Tvé odpovědi nejsou v souladu s dotazy. To je i tento případ. Dozvěděl jsem se, že jsem blbec, který neví co chce, neví jak na to a chce to levně. Také jsi odhalil, že na to nemám vybavení. Nevím podle čeho tak soudíš, ale asi "Podle sebe soudím Tebe". Přitom by stačila jedna jednoduchá otázka "Proč o tom uvažuješ?" a hned by ses dozvěděl moje úmysly. Tajné nejsou, jen jsem u obecného dotazu měl za to, že nejsou tak úplně důležité. Kdybych chtěl vyšší výkon, ptal bych se na vyšší výkon (kromě toho, že se snažit zvednout výkon u sériové 125-ky je blbost). Kdybych chtěl, aby to řvalo, ptal bych se na laďáky.

Otázka zněla, zda jde místo filtrboxu dát otevřený filtr a za jakých podmínek.

Tvá odpověď na mou otázku má vypovídací hodnotu asi tak jako černobílá fotografie duhy. Ve své odpovědi jsi mě urazil, vymyslel jsi svůj důvod mé otázky a pak sis taky odpověděl. Radu jsi nedal, jen jsi konstatoval, že to není jednoduché.

Takže, prosím, pokud nejsi schopen dát relevantní odpověď na zcela triviální otázku, aniž bys někoho urazil, raději nepiš. Děkuji.
Jedu a kochám se ...
Bylo: Honda SCV Lead 100; Suzuki Burgman 250; Skyteam Cobra 125; Honda CB 900F Hornet; Honda Dylan 125; Yamaha N-Max 125; Yamaha X-Max 250
Je: Honda Forza 350; Yamaha YBR 125
Uživatelský avatar
moto.joker

1500+
 
Reputace: 323
Příspěvky: 1707
Registrován: 02 říj 2006, 21:36
Bydliště: Mnichovo Hradiště
Skútr / moto: Honda Forza 350

Re: Otevřený vzduchový filtr

Příspěvekod JardaB » 01 zář 2022, 01:02

Možná, že jsem trochu fabuloval ... promiň ... navazoval jsem na odpověď @Britt a cíl tvého záměru je pro mne nepochopitelný ... výsledkem bez dalších zásahů bude větší randál. Neškodilo by, kdyby jsi sdělil proč právě jen o této úpravě uvažuješ ! Od tvého záměru je možné odvodit radu.

Moje stručná odpověď znova pro tebe = "větší randál" + úpravy min. v karburaci - kde nastavení je jen na tvém laborování ... není možná přesná odpověď ani ji tady od nikoho nedostaneš.

Zajímalo by mne, co v mém příspěvku bylo útočné ... nahlas jsem přemýšlel o tvých nejasných záměrem a možných výsledcích a svúj post považuji za stroze technický . Tvoje pocit o nějakém útočení možná plynou z toho, že se snažím vyjadřovat, pokud možno, přesně a věcně a to tě dráždí, promiň. Pokud si narazil na věcnou nepřesnost, budu rád za upozornění a opravím se.

Nepoužívej, prosím, ve svých příspěvcích vulgarity .
JardaB
Kymco New Downtown 350i
Maledictus piscis in tertia aqua.
Uživatelský avatar
JardaB

1500+
 
Reputace: 237
Příspěvky: 1673
Registrován: 17 črc 2015, 14:17
Bydliště: Tábor
Skútr / moto: Kymco Downtown 350
Tuning / úpravy: deflektor z Číny, USB na řidítkách, Maxia 56

Re: Otevřený vzduchový filtr

Příspěvekod Britt » 01 zář 2022, 06:05

JardaB to napsal na plnou hubu, ale musím s ním souhlasit. Cesta kterou navrhuješ, ke zvýšení výkonu nevede. Musel by jsi zvýšit kubaturu. Nevím zda se prodávají přestavné kity zrovna na tento model, ale rozhodně to nebude nic levného a jak jsem již psal, kdo ví, jak dlouho to motor vydrží.
Britt

250+
 
Reputace: 17
Příspěvky: 344
Registrován: 28 čer 2021, 09:50
Bydliště: Poděbrady
Skútr / moto: SW T400 ABS

Re: Otevřený vzduchový filtr

Příspěvekod moto.joker » 01 zář 2022, 12:08

To JardaB:

Začnu tím posledním. Znovu jsem pročetl svůj příspěvek, ale nenašel jsem žádnou vulgaritu. Tedy kromě slova "blbec", které za vulgaritu skutečně považovat nelze.

Tak tedy, proč. Nejde mi o zvýšení výkonu. Již ve svém příspěvku jsem sám označil snahy o zvýšení výkonu u sériových 125-tek za zbytečné.

Přemýšlel jsem o nějaké vzhledové přestavbě na scrambler nebo něco podobného a tam by se otevřený filtr vzhledově hodil. Proto jsem se chtěl zeptat, zda to lze jednoduše nebo je třeba zasahovat do řídící jednotky a podobně. U karburátoru je to jasný, tam se přetryskovává, ale není mi úplně jasné, jak se k tomu postaví vstřikování. Třeba u zvýšení objemu je třeba jiná řídící jednotka, tak jsem chtěl vědět, zda i v tomto případě.

Líbilo by se mi to vzhledově, ale vše má své hranice a pokud to bude příliš, tak se do toho pouštět nebudu.
A znovu zopakuji, že má otázka nebyla "co mi to přinese" ale "jak to lze udělat". Vaše odpovědi byly ve smyslu "co mi to nepřinese" a na to jsem se tak trochu neptal.
Jedu a kochám se ...
Bylo: Honda SCV Lead 100; Suzuki Burgman 250; Skyteam Cobra 125; Honda CB 900F Hornet; Honda Dylan 125; Yamaha N-Max 125; Yamaha X-Max 250
Je: Honda Forza 350; Yamaha YBR 125
Uživatelský avatar
moto.joker

1500+
 
Reputace: 323
Příspěvky: 1707
Registrován: 02 říj 2006, 21:36
Bydliště: Mnichovo Hradiště
Skútr / moto: Honda Forza 350

Re: Otevřený vzduchový filtr

Příspěvekod JardaB » 01 zář 2022, 18:01

No jak to jde jednoduše když se dotaz a záměr vysvětlí. :-)

Udělat vlastní reálnou zkoušku jen změny sání není není příliš složité ani nákladné a je to vratná záležitost... proč to nezkusit ? Třeba to bude fungovat. Pokud jde o stroj s lambda sondou, měl by si s tím poradit.

Složitější věci na karburátoru, buď pracně sám nebo si najít odborníka ladiče a úpravce. U řídíci jednotky existují firmy, které to umí a musíš se ptát jich - zda vůbec a za kolik.

Ale na silnici se s tím nepodíváš kvůli hlučnosti :-( a zjevné nehomologované úpravě.
JardaB
Kymco New Downtown 350i
Maledictus piscis in tertia aqua.
Uživatelský avatar
JardaB

1500+
 
Reputace: 237
Příspěvky: 1673
Registrován: 17 črc 2015, 14:17
Bydliště: Tábor
Skútr / moto: Kymco Downtown 350
Tuning / úpravy: deflektor z Číny, USB na řidítkách, Maxia 56

Re: Otevřený vzduchový filtr

Příspěvekod Britt » 01 zář 2022, 18:42

Můj potomec dělá na STK, šéfuje na emisích. Nedávno mi říkal, kolik lidí poslal domů jen proto, že si namontovali jiný výfuk a že prý má homologaci. Když chtěl vidět schválení na hluk, sklopili uši a odešli s nepořízenou. Tohle dnes už běžně řeší četníci na silnicích. Něco se mu nezdá, tak tě pošle na STK a nazdar bazar. Týká se to především automobilů, ale už řešil několik motocyklů na požadavek Policie.
Britt

250+
 
Reputace: 17
Příspěvky: 344
Registrován: 28 čer 2021, 09:50
Bydliště: Poděbrady
Skútr / moto: SW T400 ABS

Re: Otevřený vzduchový filtr

Příspěvekod moto.joker » 01 zář 2022, 20:26

To JardaB:
No a proč jsi nemohl takto odpovědět hned na první dobrou? To jsi mohl napsat už hned, protože ten účel v tom nehraje velkou roli.

Vezmu Tvé odpovědi popořadě.

Udělat si vlastní reálnou zkoušku sání. Nevím co si pod tím představuješ přesně. Chápu to tak, že mám koupit otevřený filtr a na svíčce podle barvy odhadovat bohatost směsi a subjektivně posuzovat hladkost chodu motoru a průběhu zátahu v provozu. Protože si ale uvědomuji, že to není taková sranda a je mi jasné, že provoz motoru s chudou směsí může přinést poškození motoru, konkrétně hlavy, ventilů a pístu. Což chápu jako možný dost drahý pokus.

Složitější věci na karburátoru...
Karburátor to nemá, má to vstřikování, což píšu od začátku. Kdyby to byl karburátor, tak se na to neptám, to vím jak postupovat a udělal bych to.

U řídící jednotky se zeptat firmy...
No to mi je jasný taky, že pokud budu muset řešit jinou řídící jednotku a palivové mapy, tak se budu muset obrátit na firmu se zkušenostmi. To taky vím od začátku. A proto se tady ptám, zda je nutné/třeba vyměnit řídící jednotku.

Hlučnost...
Pravděpodobně bude vyšší, ale to bych zatím neřešil.

Já jsem se ptal, zda tu není někdo, kdo s tím má nějaké zkušenosti a zda je skutečně potřeba vyměnit řídící jednotku či nikoliv. O ničem jiném ten můj dotaz nebyl. Také jsem psal, že při změně objemu např. ze 125 na 150 se řídící jednotka vyměnit musí. U změny filtrboxu si nejsem jistý a proto jsem se ptal. No a tuto odpověď jsem zatím nedostal.

To Britt:
Hlučnost a homologace výfuku je trochu jiné téma. O výfuku se tu nebavím. Výfuk musí mít homologaci a splňovat nějaké normy a limity. O sání nic takového asi neplatí. Výměny sání se na motorkách dělají běžně a nemám informace o tom, že by byly problémy na STK.

-- 1. 9. 2022 19:38 --

Tak ještě jednou, pro jistotu, položím svou otázku.

Když vyměním filtrbox za otevřený filtr u motoru se vstřikováním, je nutné vyměnit i řídící jednotku? Bude to jediná úprava na motoru.

Rád bych nějakou relevantní odpověď ve smyslu "Ano, protože..." nebo "Ne, protože..."


Odpovědi jiného typu mě v tuto chvíli nezajímají. Nezajímá mě hlučnost ani sání ani výfuku (který se v mém ději vůbec nevyskytuje, ale pro jistotu uvádím).
Jedu a kochám se ...
Bylo: Honda SCV Lead 100; Suzuki Burgman 250; Skyteam Cobra 125; Honda CB 900F Hornet; Honda Dylan 125; Yamaha N-Max 125; Yamaha X-Max 250
Je: Honda Forza 350; Yamaha YBR 125
Uživatelský avatar
moto.joker

1500+
 
Reputace: 323
Příspěvky: 1707
Registrován: 02 říj 2006, 21:36
Bydliště: Mnichovo Hradiště
Skútr / moto: Honda Forza 350

Re: Otevřený vzduchový filtr

Příspěvekod Citelis » 02 zář 2022, 14:31

Řekl bych, že pod reálnou zkouškou si představuje, že to prostě vyměníš a zkusíš co to udělá.
A k věci ... může se stát, že to půjde bez přeprogramování ... a nebo taky ne ... ŘJ je nějak nastavená, v určitém rozsahu je schopna i korekcí podle Lambdy, ale pokud by měli být korekce větší než nějaké nastavené rozmezí, tak to spadne do chyby ...
Citelis

100+
 
Reputace: 35
Příspěvky: 183
Registrován: 20 bře 2019, 17:19
Bydliště: Praha
Skútr / moto: Honda PCX 2015
Tuning / úpravy: Yamaha FZS 600 Fazer 2000

Re: Otevřený vzduchový filtr

Příspěvekod JardaB » 02 zář 2022, 14:39

Vstřikování s řídící jednotkou , pokud má lambda sondu, by si mělo, myslím, bohatost směsi regulovat samo ... proto ta zkouška - krátkodobě odpojíš airbox.

Tvůj dotaz je hodně speciální. Kdybych měl já podobné nutkání jako ty, zeptal bych se Googlu "motorka vstřikování otevřené sání" a podobně anglicky "motorcycle injection open intake". nebo "motorcycle injection open intake lambda setup"

Nebo podobně https://www.motorkari.cz/motorka/?mid=93911&act=moto-denik-detail&ddid=63784
JardaB
Kymco New Downtown 350i
Maledictus piscis in tertia aqua.
Uživatelský avatar
JardaB

1500+
 
Reputace: 237
Příspěvky: 1673
Registrován: 17 črc 2015, 14:17
Bydliště: Tábor
Skútr / moto: Kymco Downtown 350
Tuning / úpravy: deflektor z Číny, USB na řidítkách, Maxia 56

Re: Otevřený vzduchový filtr

Příspěvekod josuk » 02 zář 2022, 16:05

Krásné téma! ;-)
Při vší úctě k Vašim zkušenostem. Odpověď je jasná. V zásadě není potřeba nic dalšího měnit. Bude to jezdit i dál. Poměr lambda se stále bude držet kolem 1, tzn. zůstane-li ve výfuku navíc nespálený kyslík, jednotka přidá benzín, takže vzroste spotřeba. Je možné, že to půjde rychleji do otáček, změní se zvukový projev, teplota, karbonizace, možná startování za tepla, asi se změní tlakové poměry v motoru (který už dnes není "poctivá kovářská práce", ale šetří se materiálem, jak se dá), takže možná klesne životnost, ale to je docela fuk, těch 50 tis. km to najede.
Filtrboxy se mění za sportovní i u aut, ale ta pak většinou bez profesionálního doladění neprojdou přes emise, což u motorky nehrozí. Investovat peníze může každý do čeho chce, i když si ostatní myslí, že se to nevyplatí..
Uživatelský avatar
josuk

1000+
 
Reputace: 591
Příspěvky: 1411
Registrován: 14 pro 2012, 10:38
Bydliště: Praha
Skútr / moto: zimní X Max 250 a Honda ADV 350
Tuning / úpravy: na zimu deka a zimní gumy

Re: Otevřený vzduchový filtr

Příspěvekod keto » 03 zář 2022, 11:25

Já jsem si na mé bývalé NC700X stříkačka vyměnil papírovou vložku filtru za K&N s větší propustností a dal svody bez katu a koncovku LeoVince a jelo to o poznání lépe, mělo to hlavně hladší chod dole a ŘJ si s tím poradila bez problémů. Moderní ŘJ si hlídá poměr vzduchu a benzínu a spalování si hlídá lambdou, takže takovou úpravu zvládne aniž by musela být nějak přeprogramovaná. Spotřeba zůstala stejná. Na STK jsem s tím byl 2x a pokaždé to prošlo bez jakýchkoli problémů :wink:
Uživatelský avatar
keto

1000+
 
Reputace: 70
Příspěvky: 1141
Registrován: 24 zář 2010, 07:45
Bydliště: Ludgeřovice
Skútr / moto: Forza 350, NC 700X, SH 300i, Aprilia Scarabeo 200i

Re: Otevřený vzduchový filtr

Příspěvekod moto.joker » 03 zář 2022, 12:30

Tak paráda, konečně relevantní odpovědi a názory.
YBR je ročník tuším 2011, tak se musím kouknout, zda tam lambda je, ale asi bude.

Díky za odpovědi kluci.
Jedu a kochám se ...
Bylo: Honda SCV Lead 100; Suzuki Burgman 250; Skyteam Cobra 125; Honda CB 900F Hornet; Honda Dylan 125; Yamaha N-Max 125; Yamaha X-Max 250
Je: Honda Forza 350; Yamaha YBR 125
Uživatelský avatar
moto.joker

1500+
 
Reputace: 323
Příspěvky: 1707
Registrován: 02 říj 2006, 21:36
Bydliště: Mnichovo Hradiště
Skútr / moto: Honda Forza 350

Další

Zpět na Technické problémy se skútry

 
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 15 návštevníků