Stránka 1 z 4

elektroskůtr RAY 7.7

PříspěvekNapsal: 08 led 2022, 02:05
od e-Kája
Tenhle španělský elektroskůtr mě velmi zaujal nejen netradičním designem, ale hlavně hodně dobrými parametry. 8)

Plusy: fešácký španělský elektroskůtr se zajímavě vytvarovanou baterií, skvělými parametry a možností AC nabíjení na veřejných stanicích

Minusy: zatím se prodává pouze ve Španělsku

Technické údaje:
Pohon: elektromotor, ozubený řemen
Výkon elektromotoru: 10,7kW trvalý / 17,5kW maximální
Kroutící moment motor / kolo: 60Nm / 290Nm
Maximální rychlost: 125km/h
Hmotnost: 165kg
Kapacita baterie: 87Ah/89V = 7,7kWh nominální (8,8kWh maximální)
Dojezd: 150km (kombinovaný cyklus)
Doba nabíjení 0-80%: 3,5hodiny (1h50min s příplatkovou nabíječkou)
Cena: od 7500Euro

Zdroj informací:
https://www.ray.eco/en/ray

Videorecenze:


Umístění a tvar trakční baterie (obrázek z webu výrobce):

Re: elektroskůtr RAY 7.7

PříspěvekNapsal: 08 led 2022, 08:37
od prostě Míra
Hustý

To je opravdu good, výkonu to má jako klasická dváca a borec hlásí že pocitově ještě víc, za osm vteřin kilo, tvl to je prostě dobrý... Dojezd přes 100...

Teď aby to stalo max kilo, aby člověk mohl reálně uvažovat že to koupí místo hondy za 80. A vono to bude stát minimálně 150 a zase pár let utřeme..

Ale je to cesta, za 10 let si tady budeme psát "nejede mi skútr, zkoušel jsem položit na plus a mínus šroubovák a ten shořel a pořád to nejede" ... :mrgreen:

Ale ten cumak je teda .... Nepeknej :mrgreen:

Re: elektroskůtr RAY 7.7

PříspěvekNapsal: 08 led 2022, 08:39
od keto
Mne zaujala zase cena :lol: takže použiji hlášku "nemám zájem" :wink:

Re: elektroskůtr RAY 7.7

PříspěvekNapsal: 08 led 2022, 20:26
od janon
Ja nevim, dokud tyhle elektricky priblizovadla nebudou mit srovnatelny dojezd, vykon, a rychlost dobjeni jako spalovaci motory a nebudou stat stejne jako spalovaky, tak se to podle mne nemuze masove uchytit.

Re: elektroskůtr RAY 7.7

PříspěvekNapsal: 08 led 2022, 20:43
od JardaB
Tvarovaná baterie to je základ při výběru elektro skůtru ... a nechybí tam vodotrysk a zlatá metylýza a inovovaný starý dyzajn ? :-)
TVL ... dobíjet skútr na veřejné nabíječce ? To je opravdu mňamka ... užij si to :-)

Re: elektroskůtr RAY 7.7

PříspěvekNapsal: 09 led 2022, 00:28
od goes
Takze realita bude maximalka tak 80. Vykon jak kdy. Dle pocasi a teplote. Realny dojezd tak 70-80 km kdyz nebude zima a ani horko a realne se to nabije za 5-6 hodin protoze poslednich 20 % bude trvat a 80% aku znamena i 80 % dojezdu takze 60 km. A to vse za 150-180k. Proc ne.

Proste po 100 letech vyvoje mobility jsme se dostali zpet do roku 1920-1930 a misto toho abychom resili komfort. Uzitne vlastnosti a kde co. Tak slavime ze v roce 2021 skutr za 180k ujede i 100 km za 8 hodin.

Ano. Je mi jasne ze jednou to bude povinne. A verim ze mnozi skacou radosti jak je toto uzasne.

Re: elektroskůtr RAY 7.7

PříspěvekNapsal: 09 led 2022, 01:13
od e-Kája
prostě Míra:
Pokud porovnáváš cenu elektroskůtru s benzínovým skůtrem, tak elektro bude v současnosti samozřejmě vždy dražší. Je to zkrátka nová technologie a zatím se elektro neprodukuje v tak velkých sériích.
Pokud chceš porovnávat konkrétně elektroskůtr RAY 7.7 s nějakým současným skůtrem od Hondy, tak srovnatelný skůtr co se týká výkonu a komfortu není v žádném případě 125 PCX, ale je to SH 350i, který stojí nový 140K! Teď už rozdíl 60K není zase tak moc velký, jak se na první pohled zdá.
No a až se začne se sériovou produkcí, tak to klidně třeba o 20K může ještě slézt dolů a já osobně bych za RAY 7.7 180K dal.
A to jsem ještě zamlčel to, že sedlo je výškově nastavitelné do třech poloh, no nekup to :-D

-- 09 led 2022, 00:15 --

keto: nevadí, najdou se jiní zájemci :D

-- 09 led 2022, 00:22 --

janon:
záleží na tom, jaké vlastnosti od skůtru vyžaduješ a na co ho převážně používáš. Elektroskůtry jsou na dojíždění nebo jízdu po městě nyní již plně dostačující ve všech parametrech (kromě ceny), na cestování mimo město nebo více jak 100km denně to v současné době zatím není vhodné.
Elektroskůtry nejsou v Evropě nebo USA zatím moc rozšířené, ale naopak v Asii se to rozjelo velmi slušně. Například firma NIU již prodala celosvětově víc jak 2 miliony elektroskůtrů.

-- 09 led 2022, 00:31 --

JardaB:
výhodu té trakční baterie vytvarované do písmene U a obklopující zadní vidlici a kolo vidím v tom, že díky tomu může být umístěná podstatně níže, než kdyby měla klasický tvar kvádru a byla umístěná pod sedlem a nebo ve středu skůtru. Takže nejen že má díky tomu skůtr lepší jízdní vlastnosti, ale navíc máš ještě víc prostoru pod sedlem a volnou podlážku na nohy. Jediné čeho bych se obával u této koncepce baterie je na první laický pohled vyšší náchylnost na poškození boku obalu baterie vyrobeného z ABS plastu (přidal bych tam nějaký kovový kryt aby se to nepoškodilo například při pádu skůtru) a vodotěsnosti spoje tohoto obalu v prudkém dešti nebo při průjezdu hlubší vodou (předpokládám ale, že utěsnění má výrobce vyřešené důkladně). Dále mi vadí nepřítomnost zadního blatníku, ale to by snad šlo pořešit.

nabíjení na veřejných nabíjecích stanicích má výhodu pro ty, kteří nemohou nabíjet v garáži, protože bydlí například v paneláku a tenhle skůtr nemá vyjímatelnou baterii. Dále je to výhoda pro občasné výlety delší než 100-130km, jelikož veřejnou nabíjecí stanici najdeš snáz než veřejnou 240V zásuvku, aniž bys musel někoho žádat, zda si u něj můžeš skůtr nabít.

-- 09 led 2022, 00:45 --

goes:
realita je taková:
1) maximální rychlost je 125km/h, v jednom testu na youtube naměřili dokonce 130km/h dle GPS, dokážu si představit, že pokud bude baterie vybitá pod 10-20%, že to elektronika výkonostně a rychlostně omezí na (dejme tomu) polovinu, aby se zabránilo teplotnímu přetížení článků baterie
2) reálný dojezd jaro až podzim bude 100-160km, v zimě to klesne o 20-30% podle teploty baterie
3) Doba nabíjení 0-100%: 4h20min (2h35min s příplatkovou nabíječkou), ale na 100% to budeš muset v reálu nabíjet max. párkrát za rok, v zimě se nabíjení prodlouží zhruba o 15-20min, kvůli předehřevu článků baterie na teplotu okolo 20st C

Re: elektroskůtr RAY 7.7

PříspěvekNapsal: 09 led 2022, 02:36
od duky5
Ak to beriem ako skúter do mesta, do roboty a na nákupy, dojazd je viac ako dostačujúci a nabíjacie stanice sú na každom rohu. Nevidím tu žiaden problém. Rátam s tým, že na výlet s tým nepôjdem.

Praktický skúter má mať odkladací priestor, na nákup, na veci do práce. Toto ho nemá. To si môžem kúpiť univerzálnu motorku Honda nc750x dct.

Praktický skúter do mesta sa musí oplatiť, a mať ekonomický zmysel, toto je ekonomický nezmysel.

Racionálne zmýšľajúceho to samozrejme ani nenapadne kúpiť, toto je zábavka pre elektrosexuálov :).

Re: elektroskůtr RAY 7.7

PříspěvekNapsal: 09 led 2022, 10:12
od prostě Míra
:mrgreen: tvl hejtři sem zabloudili z tiktoku :mrgreen:

Tvl tak když píšou "max 120", doba nabíjení taková maková a dojezd takovej, tak se vyjadřuju k tomu, protože jiný informace nemám. Az to tadyhle kolega, co ví, že materiál krytu je ABS, koupí, tak nám poreferuje, ale do tý doby pleskat tady o tom že to ujede 60 km a nemá to další uvedené parametry.... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


S trikilem nevím, trikilo gumuje, jezdí po zadním a zrychluje víc. Já jsem se chytil právě proto, že se mi to zdá podobně (a ideálně i víc) dynamický, jako svižná dváca renomovaných výrobců.

Prostor pod sedlem mě na poměry elektroskutru prisel nevídaný, jebnes tam blembak, co chceš...

Jasně že si za dvě kila koupím normální motorku! Ale bude velká a nehodí se mi na městskej street racing. Jasně že když budou ty dvě kila jediný, který mám, půjdu si koupit spíš rohlíky a motorku jenom na obrázku.
Ale kdo na to má lováky, tvl dyť je to super.
Brzdil by mě dojezd, když rozvášním skútr tak 3 kila za den kolem komína taky jdou - kilo je minimum, to padne denně... I proto mi to přijde prostě jako dostačující, protože vetsinou bych s tím bez obtíží vystačil a večer to dal nabíjet ke globusu. Nevím co máte že je chuťovka nabíjet to někde na veřejný stanici. To, že musíš mít na pár hodin náhradní program tě snad nepřekvapuje, s tím to sakra kupuješ.

Bys chtěl asi tankovat elektrony pistolí ze stojanu...

Však proto taky říkám "za deset let" to tu budem běžně řešit

Teď je to přechod, kdy scifi minulý dekády je reálně na krámu. V další dekádě se to masově rozšíří, jestli nám teda úplně nezakazou atom a budes rád že máš na jízdním kole dynamo

Re: elektroskůtr RAY 7.7

PříspěvekNapsal: 09 led 2022, 11:12
od keto
Elektroskútr srovnatelný s SH350 :lol: tak to fakt pobavilo, jede to max 120, SH350 150, dále při rychlosti 120 to ujede opravdu jen hodně krátký kousek, na rozdíl od SHáčka, které tak může frčet stále s tím, že ho nabiji za 2 minuty a ne za x hodin a kde je jízda ve dvou. Takže asi tolik k tomu srovnání.
pak že to bude možná někdy levnější, ano možná někdy, ale to bychom měli řešit až tomu tak bude, teď řešíme výhodnost za současné situace.
je to dobré jen na krátké pojíždění po městě na což se dnes mnohem více hodí koloběžka, která je levnější, jede 50, nepotřebuje RZ, řidičák, projede pěší zónou, parkem atp. vejde se do kufru auta, do výtahu a najde se pro ni vždy někde místo na odložení
na delší výlety je stejně potřeba klasický skútr
takže kombinovat klasiku a ten e-zázrak rovná se cca 320 tisíc investice, což je mnohem lepší kombinovat klasiku skútr s e-koloběžkou nebo e-kolem, kde díky ceně baterie můžu mít jednu na nabíječce na s druhou jezdit nebo na delší výlet vzít dvě nabité baterie :wink:

Re: elektroskůtr RAY 7.7

PříspěvekNapsal: 09 led 2022, 12:47
od goes
E-kaja: s par eskutry a eauty jsem uz neco najezdil takze pro mne ty pohadky eibarvovat nemusis. Pokud radikalne nezmenim jizdni styl. Rychlost apod. Tak se dostanu sitva na pulku papirovych udaju. A to jeste v zavisloti na tom ajke je pocasi a jak moc dam zabrat systemu a kolik ma peocent baterie apod.

Takze zatimco na beznem skutru ujedu za 10 hodin 700 km. Zde bych to jel tyden a to jak diky dojezdi tak diky rychlosti.

Ano je mi jasne ze par fanatiku to bude obhajovat jak je to uzasne a nejlepsi na svete. Proc ne.

Re: elektroskůtr RAY 7.7

PříspěvekNapsal: 09 led 2022, 14:36
od HonzaR
Vypadá to, jak skútry před 20 lety (zadek a-la aprilie sr50). Jak už bylo napsáno výše, až to bude jezdit jako tříkilo a stejně tak rychle dobíjet, pak to bude mít šanci uchytit se. Už vidím např. kurýra, jak čeká u zásuvky 2 hodiny, aby mohl pokračovat v šichtě... :roll:

Re: elektroskůtr RAY 7.7

PříspěvekNapsal: 09 led 2022, 14:54
od prostě Míra
Už vidím kurýra, který si na min 300dennich km koupí skutr s dojezdem 100.

To není argument.


Ten součet kombinace elektroskutru a normál skútru se mi líbí. Ukazuje to nesmyslnost.

Vždyť je utopie i dát na stranu 50 tisíc na benzín jakožto cenový rozdíl.
To neprojezdis za roky :mrgreen: To je na 30 tisíc km při 5l/100....

Přesto, mít jakože "volnou hotovost", tak to koupím taky :mrgreen:

Re: elektroskůtr RAY 7.7

PříspěvekNapsal: 09 led 2022, 15:11
od e-Kája
goes: můžeš se prosím ve vláknu "Zkušenosti s elektroskůtrem?" trochu podrobněji rozepsat o tvých konkrétních letitých zkušenostech s elektroskůtrem?
Podle toho jaké přehnané údaje zde uvádíš mi přijde, že tvé zkušenosti s kvalitním elektroskůtrem jsou minimální. Ale třeba mě přesvědčíš o opaku. Nechám se překvapit. :wink:

Re: elektroskůtr RAY 7.7

PříspěvekNapsal: 09 led 2022, 15:29
od keto
Pro městské kurýry už to vyřešené je a to lehce výměnnou baterií, takže jde mít jednu ve skútru a druhou na nabíječce, na delší trasu dáš dvě najednou, taky to v městě má smysl kvůli hluku a emisím a je to spousta krátkých jízd s neustálým startováním, což je pro skútr celkem záhul, ale elektrickému to nevadí, spíše naopak mu to vyhovuje. Takže firemnímu využití u kurýrů, pošťáků atp. fandím, tam to smysl dává, ovšem ne tento konkrétní model, ten je zbytečně výkonný a drahý.
https://skutrmagazin.cz/honda-bude-s-ktm-piaggio-a-yamahou-v-ramci-konsorcia-vyvijet-vymenitelne-baterie/
Tady tohle má větší šanci, jednak jde o renomované značky a za druhé bude servisní pokrytí.