Stránka 1 z 4

Variátor - povolení a utažení

PříspěvekNapsal: 29 říj 2011, 21:47
od moto.joker
Mám otázku, nejde mi ani o to, jak povolit nebo utáhnout variátor, to je mi jasný a už jsem to několikrát i v dílně viděl.
Sám jsem to nedělal, na to nemám vybavení. Ale uvažuji o změně a tak se chci zeptat.

Povolení je jasný, použiju rázový utahovák a tím to povolím bez potřeby nějakých udělátek.

A teď utažení. Použiju rázový utahovák a utáhnu to.
Otázka zní jak moc. Jestli používáte utahováky s možností nastavení momentu a utahujete na určitý moment, nebo vezmete utahovačku a dotáhnete to na max výkon utahovačky.
Někdo tady psal že používá utahovák elektrický s momentem 350 Nm až 400 Nm. Je možné utáhnout to na tak velký moment, nebo je lépe menší, aby se něco nepodělalo?

Re: Variátor - povolení a utažení

PříspěvekNapsal: 29 říj 2011, 21:55
od Kokeš
Mám elektrický a tak jsem počítal na kolikátý ráz to povolilo a pak jsem na stejný počet utáhnul.

Re: Variátor - povolení a utažení

PříspěvekNapsal: 29 říj 2011, 22:00
od moto.joker
A jakej máš elektrickej, ten na 12V do autozásuvky, nebo máš na 220V?

Re: Variátor - povolení a utažení

PříspěvekNapsal: 29 říj 2011, 22:09
od Kokeš
12 V , 380 nm, cvaká asi po 10 vteřinách tak se to dobře počítá.

Re: Variátor - povolení a utažení

PříspěvekNapsal: 29 říj 2011, 22:11
od moto.joker
Super, díky. 8)

Re: Variátor - povolení a utažení

PříspěvekNapsal: 29 říj 2011, 22:16
od bouska.t
tohle jsem jednou podcenil... no ne že bych to odflák ale hold se to po třech stech kilometrech povolilo a polořemenice se vzpříčila ve variatoru a já jsem zůsta vyset na dálnici. Nic se tomu nestalo ale v ten moment člověk neví. Pojistil jsem to potom ještě nějakym tim silikonem na matky aby to nepovolilo znovu.

Re: Variátor - povolení a utažení

PříspěvekNapsal: 30 říj 2011, 09:33
od moto.joker
No právě že se prodávají i takový, kde lze utahovací moment nastavit.
Třeba tady: http://www.conrad.cz/automobilovy-narazovy-sroubovak-12-v.k853338

Re: Variátor - povolení a utažení

PříspěvekNapsal: 30 říj 2011, 09:51
od hruzamil5
si to kup a informuj nás jak to frčí .... 1400 není zas tolik peněz .. a třeba se to vyplatí ..

Re: Variátor - povolení a utažení

PříspěvekNapsal: 31 říj 2011, 16:53
od moto.joker
Zlatá rada :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Nejde mi o to, zda to koupit nebo nekoupit.
Jde mi o to, jak tady ostatní utahují variátor, zda se řídí nějakým servisním manuálem a hlídají utahovací moment, nebo zda to dělají jako 8steve, že vezmou utahovák a udělají trrrrt a basta. Případně jak silný utahovák používají, zda těch 350 Nm bude na utažení variátoru stačit.

Něco poj....... vyzkoušením co to udělá umí každej a abych si nějakým experimentem dodrbal variátor a závity na hřídeli, tak na to fakt nejsem zvědavej. :twisted:

Re: Variátor - povolení a utažení

PříspěvekNapsal: 31 říj 2011, 18:19
od StuntJ
Tak matice variátoru se utahuje okolo momentu 110Nm, spojka okolo 80Nm , takže to budeš muset prokonzultovat s manuálem, jinak přesnou hodnotu nezjistíš ....
A nejlepší je ten moment, který napíše výrobce, málo se může povolit a moc zas něco poškodí ...

Re: Variátor - povolení a utažení

PříspěvekNapsal: 31 říj 2011, 20:42
od Gek
Jokere, udělal jsem si přípravek na přidržení variátoru a pak ho momentovým klíčem utáhnu. Kdysi jsem taky utahoval " jen tak na ruku". Pak jsem se ale přesvědčil, že když tam výrobce napíše utahovací moment, tak ví proč. Rozhodně bych neutahoval na trrrrrt.
Na přípravek stačí pásovina a pár šteftů, nebo koupit přidržovací přípravek.
Asi tak.

PS: Hlavně nepodcenit přípravu :lol:

Re: Variátor - povolení a utažení

PříspěvekNapsal: 01 lis 2011, 15:07
od moto.joker
Díky Geku. Pokusím se najít v manuálu na kolik že se to má utahovat.

Přesto je mi divné, jak tady kdekdo píše, že válečky mění sám a variátor dolů není problém, ale když se zeptám, jak to kdo dělá, tak nic. Já jsem to zatím nedělal právě proto že je třeba mít udělátka, nebo utahovák. Nemám ani jedno a o utahováku jsem začal přemýšlet.

Tak co hoši, jak na to? Jak se s tím pasujete? V dílně jsem viděl jen utahováky bez kontroly momentu.

Re: Variátor - povolení a utažení

PříspěvekNapsal: 01 lis 2011, 18:38
od Kokeš
Napiš na kterém skutru chceš válečky měnit a kolik na nich máš najeto,třeba ti to rozmluvím.

Re: Variátor - povolení a utažení

PříspěvekNapsal: 01 lis 2011, 19:54
od moto.joker
To Kokeš: skútrů už je několik a jedná se mi i o další věci, třeba spojka a tak

Třeba na motorech Piaggio je třeba povolit spojku, aby bylo možno sundat kryt variátoru a tak nemůžu kontrolovat nic.
Kdybych si chtěl vyměnit spojkové pružinky, tak mám taky smolíka a tak podobně.
Mě nejde o to mít to akurátně (i když to je nejlepší), jde mi jen o to, zda by nemohly nastat problémy. Zatím jen 8steve se přiznal, že to dotáhne jen tak a hotovo basa. Já mám pocit že v různých dílnách (asi i u značkových servisů) to dělají taky tak.

Čekal jsem větší odezvu, zatím napsali dva, každý jinak a z toho fakt úsudek dělat nemůžu.

Asi se zajdu zeptat přímo do nějakého servisu, jak to dělaj.

Re: Variátor - povolení a utažení

PříspěvekNapsal: 01 lis 2011, 20:11
od Kokeš
No já jsem ti taky psal jak to dělám,ale na některé věci jsem si musel koupit hodně nestandartní klíče.