Stránka 5 z 7

Re: Český skútr

PříspěvekNapsal: 12 říj 2009, 18:21
od novaka
[quote="pajapaja"][/quote]

Nechce se mi věřit, že forma na vagónek stojí 500000. Dnes v době 3D softwaru a nerotačních obráběcích NC strojů a různých vstřikovacích strojů. No nevím, možná tak vývoj celého vagónku, kdo se tím živí tak díky úspoře z rozsahu to má určitě levnější. Navíc právě tohle může spolupráce s VŠ zlevnit a je určitě i hodně firem, které tohle řeší jako subdodavatelé pro automobilový průmysl nebo vyrábí kapotáže jako neznačkové díly pro různá moto. Zajisté, že např. forma na vypečení něčeho z karbonu levná není. Navíc proč jít cestou plastu a kapotáží ? Co se týče úvahy, že se každý radějí pustí do vývoje motorky - tak to má zase jinačí nevýhody - co třeba převodovka, rám není z obyč trubek, ale často z lehkých materiálů. Jo v ČR se semtam někdo raději pustí do vývoje motorky, ale to spíš kvůli tomu, že skútry u nás nejsou zatím tak hodně populární jako jinde a nabídka je zdánlivě dostatečná.

No můj děda měl bizona nějakého asi starýho a ten vážně létal. Nové Jawy nesleduji, ale Dakar a Classic to je něco otřesného. Já to ještě neviděl ani na silnici. Je to jak laciný tuzing. Style je na tom o něco lépe.

Ten návrh toho skútru vypadá zajímavě.

Ať výroba ano ne. Na prvním místě bych řekl, že to bude popularizace skútrů v ČR a jedno jestli vozítko pro zábavu, cestování nebo jako laciný dopravní prostředek.

Re: Český skútr

PříspěvekNapsal: 13 říj 2009, 08:54
od Morx
Ano, taky mě nějak chytlo, že by se to mohlo i realizovat. Začal bych s tím jako s projektem a uvidíme, jak nám to půjde a hlavně také, jaký o to bude zájem. Pokud by byl dostatečný, mohli bychom potom skutečně začít realizovat výrobu a prodej ^^. Alespoň v menším, pro pár nadšenců...

Re: Český skútr

PříspěvekNapsal: 13 říj 2009, 14:52
od pajapaja
karbonové kapoty se dělají úplně stejně jako laminát,/Nemluvím o výfucích/takže do negativní formy /z laminátu/ se vlaminuje pozitivní tvar třeba z kevralu,takže výroba forem na cnc -čkách není potřeba.za další,rám na motorku se ještě pořád dá dělat ze železa,byť by cr-mo a má to mimo jiné spoustu výhod,jakých asi nemusím popisovat a co se týče převodovky,tak pokud by se to řešilo nákupem motoru,tak je to jedno,ne?Pořád mi uniká ta úspora při spolupráci s VŠ.Snad jen optimalizace výroby ale na to přijdeš jako majitel firmy hodně rychle,kde se dá ušetřit.Baťa zaměstnával málo vysokoškolsky vz. lidí a jak mu to šlo.Dnes je převysokoškolváno a kde nic,tu nic,lejstro na lejstro.a pod.Ne že by jich kluků ušatejch nebylo třeba,to jo,ale dnes má titul každej druhej a spousta z nich v praktickým firemním životě neobstojí,protože praxe je setsakra jiná Ale to jsme u debaty o "vědomostní ekonomice" a do toho se asi pouštět nebudeme..
Jinak si myslím , že má smysl se pouštět buď do jednoduchýho , kvalitního a lehce opravitelnýho stroje,nebo do špičkovýho.Cokoli mezi je napováženou.Ještě si myslím,že většina hobyskůtrařů tato fora sjíždí takže to prokoukne,a kdo chce něco obyč,tak sáhne po tom ,co se prodává "u nich".

Re: Český skútr

PříspěvekNapsal: 13 říj 2009, 17:08
od wictor
Morx píše:Ano, taky mě nějak chytlo, že by se to mohlo i realizovat. Začal bych s tím jako s projektem a uvidíme, jak nám to půjde a hlavně také, jaký o to bude zájem. Pokud by byl dostatečný, mohli bychom potom skutečně začít realizovat výrobu a prodej ^^. Alespoň v menším, pro pár nadšenců...


Teda, když to tady čtu, tak mam pocit, že v lednu to jde už do prodeje :mrgreen:

Re: Český skútr

PříspěvekNapsal: 13 říj 2009, 19:18
od novaka
[quote="pajapaja"][/quote]

Baťa zaměstnával málo VŠ lidí ? Omlouvám se, ale jelikož sedím ve výzkumném ústavu, který se stěhoval před xx lety ze Zlína na Kralup a který Baťa zakládal a jelikož jsem studoval na VŠCHT, kde byl třeba Wichterle, Landa a další, kteří byli za 2 sv. války uklizeni u Bati v jeho výzkumáku. Baťa zaměstnával hodně různých lidí, v tom byla jeho síla, teda Baťů bylo více ... no to je jedno.

Souhlasím, že je hodně VŠ bakalářského typu a různých soukromých rádoby VŠ. Technických VŠ je prakticky pořád stejně jako před 80 lety bohužel už je minimum firemních výzkumáků. U velkých firem se výzkum buď zrušil nebo dělá technickou podporu zahraniční centrála a zde je banánová republika ... no to nic, to je na delší debatu. Jinak každý může studovat VŠ, ať si to každý testne, když to někomu nepřijde smysluplné, tak nemusí, každého věc.

V čem je výhodná spolupráce s VŠ ? Levná a kvalifikovaná pracovní síla, která má nadšení pro věc a možnost získání státního, evropského grantu, tj. jestli byla řeč o nákladnosti vývoje, tak existuje možnost jak tyhle náklady snížit. Pochopitelně projekt musí být smysluplně popsán, musí to být vývoj něčeho nového a že se to může kombinovat s něčím starým je jiná věc. Získat podobnou podporu není jednoduché.

Stejně to vidím na nějakou soutěž o designu. Opravdu jde hlavně o popularizaci, možná později o vývoj. Rozhodně nemá smysl Čína s jinaou samolepkou.

Re: Český skútr

PříspěvekNapsal: 14 říj 2009, 01:23
od quinn
Vážení,

před časem jsem slíbil článek, který jsem objevil v otcově knihovně. Květnové vydání r. 1955, Motoristická současnost.
Popis, jak se během války vyvíjel do šuplete skůtr a jak se tehdy dívali konstruktéři na budoucnost českých skůtrů. Je to asi 14 stránek, oskenovaných z časopisu v pdf formátu. Pozor, soubor má 16Mega.

Přeji příjemné počtení a těším se na diskuzi.

MOTORISTICKA SOUČASNOST - SKÚTRY (http://storage.skutrforum.cz/docs/Motor ... Skutry.pdf)

Re: Český skútr

PříspěvekNapsal: 14 říj 2009, 11:10
od novaka
To:quinn Ty jo, zatím stahuju, ale kde ty to bereš. Podobné materiály.

Re: Český skútr

PříspěvekNapsal: 14 říj 2009, 15:48
od pajapaja
NOVAKA
V čem je výhodná spolupráce s VŠ ? Levná a kvalifikovaná pracovní síla, která má nadšení pro věc a možnost získání státního, evropského grantu, tj. jestli byla řeč o nákladnosti vývoje, tak existuje možnost jak tyhle náklady snížit. Pochopitelně projekt musí být smysluplně popsán, musí to být vývoj něčeho nového a že se to může kombinovat s něčím starým je jiná věc. Získat podobnou podporu není jednoduché
není lepší nedostat nic na vývoj za 5 mega než dostat 3 mega na vývoj za 10?
Jak jsem psal v předchozích příspěvcích ,Když slyším slova grant,dotace../stejně jako sportovec,umělec/ tak se mě ježí vlasy na hlavě.Takovej malej velkej socialismus.Zas...... Firemní výzkumáky ,jak píšeš ,to bylo o něčem úplně jiným.
nemám nic proti kumštýřům a odborníkům všedho druhu na svých místech.Ale za tím vším o řád víš musí stát moudrost.A to ,že to tak není vidíme v tomto na hlavu postaveným světě na každým kroku."Vývoj " /v obou smyslech slova/má zvednout hodnotu /výrobku nebo života/ a né ji snižovat, a to je to ,co se děje.Dnes koupená "špičková" věc je za "dva" roky téměř bezcenná ,protože "někdo přizpůsobí " zákony,normy ....aby udržel na grantech a dotacích vytvořenou umělou zaměstnanost /né že by vývoj tolik poskočil kupředu a týká se to opravdu všech oblastí života/ a aby si udržel příjmy který mu z tohoto systému plynou.Co je dnes vědecky podloženo jako zdravé,je za 10 let životu nebezpečné.A všechno je to "vědecky doložené"
Jak píšeš,že projekt musí být smysluplně popsán-tak mám pocit ,že jde o ten popis víc,než o smysluplnost projektu samého.
A o tom je dnes vše.Nebo snad o penězích? nehledě na to,z koho je dostaneme?

Co se týče vstřikovacích forem,na plasty,tak podle složitosti tvaru cca 5000 až 100000 /na ten vláček se ještě poptám,jak to je dnes včetně jiskření okýnek,a všeho/ Kolik takovejch plastovejch dílu máš na skůtru? Spočítáš je?,já jsem toho nechal u čísla 15 a to jsem se nedostal skůtru pod "sukně".
A ten článek o Baťovi zkusím dohledat.Byly tam čísla vš,sš,dělníci,obchodníci....ten poměr byl hodně zajímavej

Re: Český skútr

PříspěvekNapsal: 14 říj 2009, 16:42
od quinn
novaka píše:To:quinn Ty jo, zatím stahuju, ale kde ty to bereš. Podobné materiály.


Tátova knihovnička. Jenom si myslím, že takových časopisů musí být ve všech technických a univerzitních knihovnách po čelém Česku hafo. Další knihou, kterou nesmírně rád u léta brzouzdám, je luxusní vydání "Vlastivědy ČSR-díl Průmysl a hospodářství" někdy z roku 1936-37, detailní pohled na průmyslovou výrobu tehdejšího ČSR (dva roky před Protektorátem), průřez těžbou surovin, hutní výrobou, energiemi, zbrojním průmyslem... Kniha stejného zaměření z dnešní doby by bylo hodně smutné čtení. Asi jako s porovnáním dnešní české výroby skůtrů, třeba.

Re: Český skútr

PříspěvekNapsal: 14 říj 2009, 18:32
od novaka
[quote="pajapaja"][/quote] Firma ve které pracuji vyvíjí nové typy plastů, kompozitů a různých umělých hmot . Trochu tuhle problematiku znám. Znám i pár firem co to pak zpracovávají. Vím jak to je nákladné. Tady přeci není sporu, že to je nákladné - to je nákladné. Není cesta teda jen přes plasty a stejně jsem toho názoru, že smysluplná je v tento okamžik soutěž o nějaký ten design .

Je VŠ a VŠ. Před 2 sv válkou byl problém dostat se na VŠ a třeba průmyslovka nebo obchodní škola to už bylo něco. Minimálně na úrovni dnešních bakalářských studijních programů. Těžko něco podobného srovnávat. Měl jsem ještě to štěstí, že u nás pár baťováků od Baťi z výzkumáku dělalo. Bylo mito popsáno jak jeden z Baťů rozvíjel vzdělanost a výzkum.

Já jen budu opakovat, že z mého pohledu by byl smysluplný počin soutěž o design.

Re: Český skútr

PříspěvekNapsal: 14 říj 2009, 18:34
od novaka
quinn píše:
novaka píše:
Je to zajímavé. Pěkně nám to tady servíruješ, tak proč chodit do knihovny :-) Ne to ne, ale přeci jen, když někdo ví kam šáhnout, je to výhoda.

Re: Český skútr

PříspěvekNapsal: 15 říj 2009, 12:06
od Morx
Hele, docela mám pocit, že to tu fakt začalo překypovat nadšením. Takže, jestli do toho fakt chcete jít, můžeme se pustit do nějakých webovek a začít na tom dělat, ale k tomu je potřeba domluvit si systém a posloupnost. Časem to bude určitě chtít i společná setkání.
1. Na začátek si řekněme, o jaké by se mělo jednat kubatury. Osobně bych začal s 50kou a něčím silnějším. Nevím, jestli 125, nebo 250 (?). A zda cestovní, nebo sportovní?
2. Dále je zde tedy otázka, zda začít pracovat (shánět někoho, kdo bude pracovat) na designu, nebo konstrukci. Ono to musí jít dost ruku v ruce, otázkou je, zda podněty na příslušné Vysoké školy zaslat zároveň, nebo některou dříve. Opět se zkusme nějak dohodnout, co je perspektivnější. Osobně bych možná, už kvůli počátečním nákladům, začal s designem.
To pro začátek stačí. Až se dohodneme na těchto věcech, dáme dohromady nějaké základní požadavky a já se pak pokusím dát dohromady nějaký psaný plán projektu, který opět probereme a můžeme poslat žádosti na příslušné vysoké školy.

Re: Český skútr

PříspěvekNapsal: 15 říj 2009, 12:11
od jel.en
50-125ccm má pod palcem Čína... Chce to něco okolo 250 - 400ccm protože to by se dalo udělat cenově dostupnější a 500-800ccm maj špagety a rejže.
Pak by se tam dal ještě naprat motor z auta :? ale to už je poněkud moc :mrgreen:

Re: Český skútr

PříspěvekNapsal: 15 říj 2009, 12:15
od jel.en
jo veště něco.Když už se rozhodneš pro kubaturu tak musíš definovat jesli spíš cestovní nebo sportovní scoot.Podle toho musíš taky nadefinovat velikost scoota

Re: Český skútr

PříspěvekNapsal: 15 říj 2009, 12:20
od Morx
No, 50tek bych se rozhodně nevzdával, je to kategorie pro ty co by si chtěli občas zajezdit na motorce, ale ještě se neodhodlali udělat si řidičák na velkou, pro mladé 15-18 a pak samozřejmě levnější varianta do města, pro popojíždění do práce a tak. Jinými slovy, má široké uplatnění a zájem se najde... 250 může být, silnější mi zas přijde pro běžného člověka, a v našich poměrech, poněkud zbytečné a neprodejné.