Stránka 1 z 1

Oleje s JASO, bez JASO a Ekolube

PříspěvekNapsal: 15 dub 2020, 13:30
od JardaB
Mám vážný záměr provést zjara pokus, neboli experimentum a porovnat spotřebu paliva za následujících podmínek. Suroviny jsou pořízené - karanténa tomu přeje.

Stroj Kymco Downtown 350 s nájezdem 12 tisíc, huštění pneu 1,8/2,2 Bar (doporučené rozmezí dle zatížení je 1,8-2,2 vzadu 2,2-2,5) - vážím 70 kg. Tovární plexi s deflektorem.

Oleje a přísady:
A - ENI 5W-40 API SL JASO MA/MA2
B - MANNOL 5W-40 Energy Formula PD 5W-40 API SN/CH-4 ACEA C3
C - dtto + Ekolube plus v motorovém a převodovém oleji (http://www.ekolube.cz/obsah/ekolube_informace)

1. Okruh do 300 km za přibližně stejných teplot a větru - to je tak právě jedna nádrž https://mapy.cz/zakladni?planovani-trasy&x=14.6350249&y=49.2639006&z=10&dim=5e96bb8c40a0133e340c99ee
2. projet 1x s olejem Eni Jaso
3. projet 1x s Mannolem
4. projet 1-2x s přídanou Ekolune Plus ()
5. podle okolností ještě jedna jízda s vyšším huštěním 2,0/2,3 Bar

O vlivu výše uvedených komponent mají lidé v četně mne různé představy a je třeba to ověřit.

- do jaké míry chybějící mazací přísady v olejích JASO ovlivňují negativně spotřebu
- jak ovlivní spotřebu přísada Ekolube - zde jsem si vědom, že vliv přísady se projeví v různých motorech podle jejich konstrukce a opotřebení různě
- vliv huštění pneu

Pokud se osvědčí budu aplikovat Ekolube Speed s dlouhodobější trvanlivosti do skútr a diesel auta

Re: Oleje s JASO, bez JASO a Ekolube

PříspěvekNapsal: 15 dub 2020, 13:55
od duky5
Nie si to ty čo pri jednom "experimente" zadrel motor? :)

Re: Oleje s JASO, bez JASO a Ekolube

PříspěvekNapsal: 15 dub 2020, 14:03
od icask2
Motor nezadrie ale na tak malo km budu rozdiely spotreby vacsie na roznej jazde ako kvalitou oleja. Toto je iba hranie pre zabavu. Taketo pokusy sa daju robit iba na valcoch.
Je to zbytocne.

Odoslané z SM-A202F pomocou Tapatalku

Re: Oleje s JASO, bez JASO a Ekolube

PříspěvekNapsal: 15 dub 2020, 14:19
od josuk
Ahoj Jardo, držím palce. Taky testuju..různé autooleje..a Lidl olej..na spotřebu žádný vliv. Pouze vliv počasí a stylu..
Jinak toho teflonového přídavků bych se bál..jak se to zapeče nejde to ani vyčistit..a pak myslím platí kdyby to byl zázrak výrobci olejů a motoru budou první co to budou používat, a to se neděje!

Re: Oleje s JASO, bez JASO a Ekolube

PříspěvekNapsal: 15 dub 2020, 14:20
od forester
To je všetko pekné Jardo a záslužný čin že nám to chceš opísať ale mám otázky na ktoré nevidím v tvojom príspevku odpovede, tak sa pýtam:

> budeš meniť po každom oleji aj filter?
> budeš preplachovať zbytky starého/predošlého oleja, ktorého značné množstvo ostáva v kanálikoch a čerpadle?

Skôr sa prikláňam k názoru icask2 že iba motorová stolica dokáže preukázať relevantné výsledky. Ale na penziu pekná zábava :D

Re: Oleje s JASO, bez JASO a Ekolube

PříspěvekNapsal: 15 dub 2020, 15:28
od JardaB
Proplach určitě ne, filtr asi ano. Jaký bude výsledek nevím, i žádná změna je zjištění. A benzín je covidově levný :-) Náklady : Ekolube 300, olej Mannol 250, jeden filtr 150, PHM na 5x300=1.500km ... max 60 litrů za 30 = 1.800,- celkem .2500,- A hlavně mám cíl jízdy :-).

Jinak výrobce Ekolube není žádné ořezávátko a má široký záběr.

Technický list Ekolube Motor Speed https://www.google.cz/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=2ahUKEwjh09CzwOroAhUN-qQKHf7_DOsQFjABegQIFRAB&url=http%3A%2F%2Fwww.ekolube.cz%2Fimgs%2Farticles%2F559-78_EKOLUBE_MOTOR_SPEED.pdf&usg=AOvVaw2NMyLS1OKgrj11LJUnzJmV

Auto bez oleje a kompresní tlaky (12 na 14 atp ) https://www.youtube.com/watch?v=6GJuDcMYvg4

Pomocí ferografie použitého oleje bylo jednoznačně prokázáno snížení opotřebení u motorů cca o 50 % a u převodovek dokonce až o cca 70 %, a to na vzorku šesti automobilů! I na tzv. strojních zkouškách, prováděných ve stejném období tehdejším VÚPM - Výzkumným ústavem paliv a maziv v Praze, byly prokázány lepší výsledky než u typově stejných výrobků zahraničních. Máme zde tedy k dispozici výrobek, který svými užitnými vlastnostmi předčí obdobné výrobky zahraniční a přitom je jeho cena zhruba poloviční. Nyní však již existuje nová generace těchto přísad, což jsou výrobky na bázi kombinace PTFE a nitridu bóru, které v sobě spojují kladné vlastnosti obou látek a tak předčí původní recepturu.

Však se ukáže :-) ... pokračování příště

-- 15 dub 2020, 14:45 --

duky5 píše:Nie si to ty čo pri jednom "experimente" zadrel motor? :)


To nebyl experiment ale nedomyšlená blbost hlavy

Re: Oleje s JASO, bez JASO a Ekolube

PříspěvekNapsal: 18 dub 2020, 17:02
od JardaB
Je to ještě jeden faktor ... pokud výrobce Ekolube či podobný sdělí informaci, že spotřeba motoru klesne o 5% při testu na motoru v laboratoři, je to určitě pravda. ALE musíme si být vědomi, že v reálném autě mimo ztráty motoru existují ztráty v převodech, valivým a aerodynamickým odporem. O 5 % se tedy sníží podíl ztráty motoru, zbývající ztráty pneu a aerodynamické zůstanou stejné. :-) zázrak nečekám.

Po dvou okruzích Tábor, Mirotice, České Budějovice, Třeboň, Jindřichův Hradec, Pehřimov, Tábor[/color][/color]
Není žádná pěkná mototrasa, vesměs hezké přímé silnice 1.tř. - tachometrová 100, kousek dálnice před Pískem - tachometrová 120

mám tyto výsledky:
16.04.2020 272 km 8,67 l 3,19 l/100
17.04.2020 272 km 8,94 l 3,29 l/100 ... trochu více foukalo a bylo asi o 1-2 stupně tepleji

Re: Oleje s JASO, bez JASO a Ekolube

PříspěvekNapsal: 18 dub 2020, 20:08
od josuk
za dva dny pěkné kilometry ;-) Tak ať dobře dojedeš a ať to není moc velká nuda!
Jako občasný čtenář Světa motorů mám dojem, že snižování tření (ztrát) není už to hlavní co oleje v motoru zajišťují.. jde taky o chlazení různě zatížených částí, aby se nepřipékaly kroužky, rozpouštění úsad a nevytváření nových atd. atd. ale to Ty víš mnohem líp.
A jestli je ten Ekolube ten s teflonem..tak ať to dobře dopadne.. teflonu se bojím.. (jednou jsem ho (PTFE) omylem použil x-maxovi na hřídel variátoru.. a hrůza, nešlo to ani dolu.. ;-))

http://www.rozhlas.cz/vedaarchiv/techno ... ava/219617

Re: Oleje s JASO, bez JASO a Ekolube

PříspěvekNapsal: 21 dub 2020, 21:27
od josuk
tak jsem teď měl na xmaxovi dvě výměny oleje. Vypustil jsem asi po 1000 km LIDL autoolej W5 10W-40 bez JASO - krásně černý, takže rozpouští. A zkusil jsem na cca 300 km starší zbytek z auta 10W-40 - taky zčernal, taky rozpouštěl usazeniny. Jezdilo to jako fajn... tak jako ochotněji (kvílivěji) ve vyšších otáčkách (možná subjektivní dojem). Spotřeba ale naprosto průměrná, možná i trochu vyšší. Ale může to být i efekt řidiče, když to víc jede, víc tomu naloží... Když se ten autoolej teplý včera vypouštěl, zdál se dost řídký, jak voda..(10W-40) dokonce pěnil na hladině... Takže jsem se zkusmo vrátil k červenému castrolu 10W-40 JASO MA2... no a je to zase ten můj xmax... Maximálka je stejná.. subjektivně se zdá, že to tolik nejede, ale může to být tím, že motor nejde do takového trochu kvičivého tónu Čili jsem dospěl k závěru, že než znova pokoušet další autoolej, dám asi přednost klidu a obětuji pár stovek navíc za předepsané JASO MA.

Re: Oleje s JASO, bez JASO a Ekolube

PříspěvekNapsal: 23 dub 2020, 17:07
od JardaB
Po čtyřech okruzích Tábor, Mirotice, České Budějovice, Třeboň, Jindřichův Hradec, Pehřimov, Tábor[/color][/color]
Není žádná pěkná mototrasa, vesměs hezké přímé silnice 1.tř. - tachometrová 100, kousek dálnice před Pískem - tachometrová 120 ... vliv řidiče na spotřebu je minimalizovaný.

Průběžné výsledky:
16.04.2020 272 km 8,67 l 3,19 l/100 ...ENI 5W-40 API SL JASO MA/MA2 - slabounký vítr teplota 13-18
17.04.2020 272 km 8,94 l 3,29 l/100 ... ENI 5W-40 API SL JASO MA/MA2 - trochu více foukalo a bylo asi o 1-2 stupně tepleji
23.04.2020 271 km 8,57 l 3,16 l/100 ... MANNOL 5W-40 Energy Formula PD 5W-40 API SN/CH-4 - slabounký vítr teplota 11-18
26.04.2020 273 km 8,71 l 3,19 l/100 ... MANNOL 5W-40 + Ekolube Plus motor a převod - bez větru teplota 13-17

Max rozdíl spotřeby 0,13 litru. Dosavadní resume není žádné - následovat bude okruh s huštěním pneu plus 0,2 bar a s odstupem zopakuji jízdu s původním huštěním.
Zatím se předpokládat jen menší opotřebení motoru a menší zatížení oleje. Zajímavost - teplota motorového oleje při jízdě po silnicích 1.třídy cca 85 stupňů, dálnice asi 95 st. Celsia

Re: Oleje s JASO, bez JASO a Ekolube

PříspěvekNapsal: 27 dub 2020, 14:26
od josuk
Takže Jardo, hotovo! ;-)
Dobrá práce, koukám pokles spotřeby víceméně 0. Též dobrá informace.

(včera jsem z Kymca po cca 800km vylil 5W-40 LIDL W5, API SN, bez JASO.. myslím, že zcela evidentně klesla maximálka o 10 km (myslel jsem že protivítr, ale bylo to stejné i zpět). Když jsem ho vypustil, bylo to zase řídké jak voda, i té misky se pak vylil sám skoro dosucha... Zvuk motoru se mi taky nelíbil. Asi to někdo nevnímá, ale prostě "bouchání" pístu a "tikání" ventilů myslím slyším.. Mám tam teď Ipone s Jaso mb..zvuk je lepší. Teď jsem někde četl, že JASO je norma pro motorky. Sice některé motory (velké BMW apod.) si i v motorkách vystačí s autoolejem, ale podle mě tyhle noname a levné oleje prostě nemají třeba tu tepelnou odolnost a v motorkách to nedělá dobrotu.. a o mokrou spojku jde až v poslední řadě. Je doporučení vyhýbat se v motorce olejům s přísadami "fuel economy" . Tedy chvíli vyzkouším ten JASO MB (starší), ale v plánu je zase JASO MA2. a viskozita 10W-40 klasika (motul, nebo castrol)

Re: Oleje s JASO, bez JASO a Ekolube

PříspěvekNapsal: 27 dub 2020, 15:31
od JardaB
JASO je pro motorky kvůli mokré spojce - popisují to tak, že to nemá nějaké mazací přísady. Musel by jsi napsat API specifikaci toho LIdla.
Pokud je olej popsán "Fuel Economy" jde asi o tzv. lehkoběžný -- pozor jen do motorů kde je doporučen !!! Ten bude "hlučný" a pro tebe se nehodí. Musel by jsi napsat ACEA specifikaci toho LIdla.

Já jsem teď nasadil ten MANNOL 5W-40 Energy Formula PD 5W-40 API SN/CH-4 ACEA C3 - na poslech v pohodě. Příště ale budu volit striktně jen 5W-50 jak mám předepsáno (u Mannol tuto viskozitu přestali dělat)

Citace : Je možné se setkat se třemi typy motorových olejů, které se odlišují hodnotou HTHS viskozity. Pokud uvažujeme evropský trh, pak všechny oleje SAE xW-40 mají hodnotu HTHS viskozity nad 3,5 mPa.s, většinou v rozmezí 3,5 až 4,3 mPa.s. Mezi motorovými oleji SAE 0W-30 a SAE
5W-30 najdeme dva typy olejů. Oleje SAE xW-30 se specifikací ACEA A1/B1, A5/B5, C1 nebo C2 mají sníženou HTHS viskozitu, většinou
těsně nad 2,9 mPa.s, oleje se specifikací ACEA A3/B3, A3/B4, C3 či oleje ACEA E mají normální HTHS viskozitu nad 3,5 mPa.s. Třetí, velmi
malou skupinou olejů jsou SAE 0W-20, které mají HTHS viskozitu nízkou, nad 2,6 mPa.s.
Motorové oleje s normální HTHS nad 3,5 mPa.s lze použít kdykoliv a nemohou uškodit žádnému motoru, oleje se sníženou HTHS viskozitou
lze použít pouze u motorů, kde to výrobce povoluje. Je třeba říci, že nyní je takových motorů mnohem více než před několika málo roky
(většina motorů v novějších automobilech VW, Ford, Renault, Peugeot, Opel, japonské a korejské automobily). Nevýhodou snížené hodnoty
HTHS viskozity je vyšší spotřeba motorového oleje, výhodou je naopak nižší spotřeba paliva.


-- 27 dub 2020, 14:35 --

Ještě ta spotřeba --- bohužel ušetřených 5% na ztrátách motoru je bohužel nic ve srovnání s odporem vzduchu - neprojeví se to. Jsem ještě zvědav na pokus s tím huštěním (z minima na střed)

Motor si libuje - opotřebení nižší (určitě) a možná je o trochu tižší - je to subjektivní

[Vymazáno]

PříspěvekNapsal: 06 kvě 2020, 22:22
od forester
PříspěvekTento příspěvek již byl smazán kým forester v 06 kvě 2020, 22:28.
Důvod: Umiestné do iného vlákna

Re: Oleje s JASO, bez JASO a Ekolube

PříspěvekNapsal: 08 kvě 2020, 16:13
od JardaB
Po pěti okruzích Tábor, Mirotice, České Budějovice, Třeboň, Jindřichův Hradec, Pehřimov, Tábor[/color][/color]

Průběžné výsledky:
16.04.2020 272 km 8,67 l 3,19 l/100 ...ENI 5W-40 API SL JASO MA/MA2 - slabounký vítr teplota 13-18
17.04.2020 272 km 8,94 l 3,29 l/100 ... ENI 5W-40 API SL JASO MA/MA2 - trochu více foukalo a bylo asi o 1-2 stupně tepleji
23.04.2020 271 km 8,57 l 3,16 l/100 ... MANNOL 5W-40 Energy Formula PD 5W-40 API SN/CH-4 - slabounký vítr teplota 11-18
26.04.2020 273 km 8,71 l 3,19 l/100 ... MANNOL 5W-40 + Ekolube Plus motor a převod - bez větru teplota 13-17
08.05.2020 272 km 8,49 l 3,12 l/100 Ekolube Plus ... dtto - bez větru teplota 13-21 stupňů

.... bude následovat test vlivu huštění pneumatik vyšším tlakem - aktuální huštění 1,8/2,2 --> 2.0/2.4 bar (maximum je 2,2/2,5 bar)

Obrázek