Stránka 2 z 3

PříspěvekNapsal: 09 led 2008, 13:20
od lojza
A to je právě ono,že někteří si myslejí když tam dám drahou syntetiku tak to bude lépe mazat.

PříspěvekNapsal: 09 led 2008, 19:38
od ohka
[quote=TheWitch]Ale pozor, dámo a pánové!! Sebekvalitnějším olejem nemusíte udělat motoru vždycky dobře!!! Takovej starší motor, kterej byl zvyklej na kdo ví jaký s*ajdy oleje a je plnej s*aček a usazenin, se po nalití kvalitního oleje může i šlehnout!!! Dobrej olej to jednoduše řečeno vyčistí a ten sajrajt rozpustí, vzniknou tam všelijaký vůle a nepřesnosti, motor se rozhrká a zadře... Polopaticky vysvětleno... :D Za tu dobu, co se hrabu ve všem co dělá vrrrr, jsem tohle viděl už 20x, takže bacha![/quote]

Úplně s tebou souhlasím. Právě jsem prošla olejovým školením ;) :p

PříspěvekNapsal: 10 led 2008, 00:14
od libor x9
Lojzo dekuji za informaci.Pokud jse nedela zustanu u puvodniho oleje.

PříspěvekNapsal: 20 led 2008, 13:57
od pava
Pánové, kdo je z ostravska a používá olej specifikace 10W-40, ať nemešká a běží do Tesca v Ostravě Hrabové, ke mají výprodej olejů Castrol GPS. Dávají mi ho do skútru přímo v Hondě, takže žádná sr..... to není. Cena je super 150,-Kč za litr. Normálně se cena pohybuje mezi 250 - 300,-Kč za litr.

PříspěvekNapsal: 20 led 2008, 21:35
od lojza
Podívej se také na záruční lhůtu.

PříspěvekNapsal: 21 led 2008, 08:51
od TheWitch
EXP.: 06/2007!! :D :D :D :D :D :p :p ;) B)

PříspěvekNapsal: 23 led 2008, 12:01
od pava
Je to tak, baleno je to vloni. Normálně je doba použitelnosti olejů 5 let, na některých to bývá i napsáno. Podle mě není problém použít i starší, pokud je skladován v origo uzavřeném obalu, za normálních teplot.

PříspěvekNapsal: 05 zář 2008, 17:34
od Creed
jaky olej byste poradili ze mam dat ,kdyz mam skutr dovezeny klasicky od talianu a netusim co tam ted je nalite ? :(

PříspěvekNapsal: 06 zář 2008, 10:23
od ohka
Nejčastěji se lije do motoru u skútru čtyřtaktu polos. olej pro motocykly 4T 10W-40, na výrobci až tak moc nezáleží, je jich moc, Tím si myslím, že nic nepokazíš. (já používám olej od Valvoline, Repsol, Texaco i Castrol se dá, ale ten se mi zdá drahý, jinak jsou ty ceny 150-200 Kč.)

PříspěvekNapsal: 06 zář 2008, 13:13
od novaka
Myslím, že vše důležité už zde padlo, tj. v souhrnu píši tohle … do motorů lít co doporučil výrobce skútru. Při změně oleje nepožívat „dražší“ olej s širší viskozitní klasifikací, protože hrozí vypláchnutí úsad v motoru a dále ke zhoršení těsnící funkce motoru. To může mít za následek zvýšení spotřeby, snížení výkonu, horší emise. V extrémním případě dojde ke ztrátě komprese motoru kdy to někdy ještě zachrání výbrus. Pochopitelně podle principu mazání motoru výrobce doporučuje interval výměny oleje.

Já bych jen doplnil …

Motorový olej se skládá ze základového oleje. Základové oleje se vyrábí z ropy. Rozdíl je jen ve sledu operací, které vedou k finálnímu produktu. Základový olej může být vyroben z olejové frakce, klasickou rafinací (extrakční postupy, adsorpce, louhování, rafinace k. sírovou, odparafinování, odasfaltování). Bez ohledu na následnou aditivaci se tento olej v našich zeměpisných šířkách používá pro oleje typu SAE 15W40. Faktem je, že tyto způsoby zatěžují životní prostředí. Jsou i neekonomické a produkují oleje s omezenou funkčností. Z těchto důvodů se pro výrobu mot. olejů používá v poslední době nejčastěji tzv. polosyntetický olej. Typicky SAE 10W40. HC olej. Jedná se o vakuový olejový destilát, který se získá z ropy a je rafinován hydrogenačně, vodíkem. Smysl rafinace spočívá v odstranění nežádoucích látek, např. sirných sloučenin, která zhoršují vlastnosti oleje. Syntetický olej je také vyroben z ropy. Typicky SAE 5W40, 10W50. Není třeba ho rafinovat, protože rafinace byla použita na řadu meziproduktů, než se vyrobil samotný olej. Vyrábí se např. z ethylenu apod. je na bázi pentaerytrolu (letecké oleje za druhé sv. války) atd. atd. Při jeho vývoji může chemik nastavit funkční skupiny a získá přesně co chce. Pro dvoutakty se také používá olej na bázi přírodních olejů.

Jen pro info oleje se klasifikují z hodně pohledů. Nejznámější je viskozitní klasifikace podle SAE (Society of Automotive Engineers) to W znamená winter. Jedná se vlastně o posuzování oleje z hlediska viskozity, viskozitního indexu a to ve vztahu k teplotě při které je motor provozován. Čím nižší je číslo před W, tak tím při nižší teplotě mohu motor startovat. Olej je jak med, ale ještě umožní roztočit všechna ta kolečka a navíc nesmí dojít k poškození motoru. Číslo za W tedy určuje viskozitu při vysokých teplotách a znamená to vlastně kdy mi ještě olej vytvoří mezný mazací film, že nedojde k jeho porušení. Nej olej … 5W50. U motorky v manuálech je většinou uvedeno teplotní rozpětí, při kterém ten či onen olej funguje. Nevím jestli se to používá. Vždy to chce optimum. Další klasifikace je podle API (American Petroleum Institut) to je výkonová kalsifikace. SJ, SG atd. Známé jsou také normy MIL Americká armáda nebo normy výrobců automobilek.

Základový olej významně ovlivňuje výslednou klasifikaci podle SAE. Při použítí aditiv ale mohu klasifikaci změnit, tj. z hydrokrakovéholeje udělám 5W40. A jeké jsou aditiva … antioxidanty, detergenty a disperzanty, protikorozní přísady, modofikátory viskozity a viskozitně teplotní charakteristiky, depresanty- snižovače podu tuhnutí, proti pěnivostní přísady, emulgátory, protioděrové přísady, protiúnavové, antirady, proti bobtnání atd.)

Velice důležitým testem je test oxidační stability. Dělá se to probubláváním kyslíkem po dobu 6 a 12 hodin při teplotě 200 °C. potom se přeměří viskozita atd. atd. Nově se to testuje pomocí tlakového DSC (High Pressure Differential Scanning Calorimetry). Tento test z velké části vypoví jak dlouho olej vydrží. Výsledky jsou sem tam v odborných časopisech. Je to ale těžké to hodnotit jen podle tohohle.

A jek se tedy olej vyrábí … menší výrobci vyrobí základový olej a kněmu koupí podle předokládaného použití balíče aditiv. Vývoj aditiv je velmi nákladná záležitost. Špičková firma je v tomto oboru firma Lubrizol. Technoligie na výrobu základových olejů jsou za ty roky velmi provařené. Nově se snaží výrobci používat obnovitelné zdroje při výrobě olejů. Já jsem třeba syntetizoval před nějakou dobou olej na bázi esterů. Je to moderní způsob, který používá třeba Agip pro oleje pro Ferrari. Obecně esterové oleje jsou nej nej.

Pozor některé oleje jsou určené pro americký trh a tyto oleje velmi často nestačí na provoz v našich podmínkách. V Americe se prý olej v autě mění častěji než u nás. Prý jiná mentalita. Tak nevím.

Jinak já jezdím se skútrem na Castrol GPS. Někdo o něm psal výše. Jo Honda Je Honda :-) Dobrý je Mobil, Total, Agip příslušné klasifikace podle SAE atd. ale i oleje z našeho Korama jsou vynikající.

Chce to kompromis. Vědu bych z toho zase nedělal.

PříspěvekNapsal: 06 zář 2008, 20:00
od jirka04
Výborně,podrobnější popis snad ani nemůže být.
Prakticky:v motoru nalitý MOTUL 10W40 jsem při výměně nahradil u pumpy koupeným Q8 SBK Racing 10w50,bo 10w40 neměli,respektive měli jen automobilní.Výrobce předepisuje Q8 10w40,čili celkom obyčejný motorový olej(stejný mám v autě).
Sítko bylo čisté,soudě podle měrky oil je čistý,neubývá,když udělám jednu mezivýměnu,abych vypustil případně rozpuštěný karbon,vcelku se asi nic nestane,předpokládám.Pokles výkonu jsem nepozoroval,motor pouze slyšitelně ztichl,ozývá se jen výfuk.
Takové toy všelijaké nápisy přes celou etiketu ,jako právě to SBK Racing atp. je jen zhusta jen marketingový tah jak vysypat víc peněz z kapsy.Nebo ne???J ;)

Re: OLEJ DO 250

PříspěvekNapsal: 05 bře 2010, 13:31
od yamaha XMAX 250
Ahoj.Myslím ře s tím označením 10W NEBO 20W na 40 I 50 je to správný,ale ještě bych se díval na označení API aby to bylo SG nebo SC, i CF jsou to oleje pro motory pracující s benzínem a samozřejmě aby to bylo pro motocykli. jinak souhlasím

Re: OLEJ DO 250

PříspěvekNapsal: 25 čer 2010, 20:13
od Shawi
Já tam nalil to co tam má být, 5w40 selenia za 324,- kč/litr

Re: OLEJ DO 250

PříspěvekNapsal: 03 srp 2010, 22:23
od ERka5
Mám předepsán olej 5W40, kupujete tu někdo takový, zajímá mě kde. Chtěl bych originální Selenia, našel jsem na netu snad jen jediného prodejce. Jaký ještě používáte olej s touto viskozitní třídou? Narazil jsem na ukrutně malý výměr v téhle třídě!!!

Edit: Nakonec jsem zvolil Castrol ActEVO protože byl v eshopu kde se k němu dal zároveň vzít i olejový filtr, olej na vzduchový filtr (Shell ve spreji) a brzdovka. Takže se budu moci vesele pustit do servisu. Navíc Castrol tuším GPS jezdím i na motorce, a jsemn s ním vcelku spokojen.

Re: OLEJ DO 250

PříspěvekNapsal: 03 srp 2010, 23:19
od nem.pe
selenii prodává EAA z prahy poslají poštou
já tam teď mám Repsol Scoot 5W 40 prodává to tady ve vedlejší vesnici jeden opravář
za 240 Kč\L API SJ