Stránka 1 z 15

Olej pro 4T - výměna oleje

PříspěvekNapsal: 07 dub 2007, 17:23
od IVO
Jaky olej pro 4 takt je lepši – plna syntetika a nebo polo syntetika? Jaké mají výhody a nevýhody oba? Budu měnit olej a zvažuji který, mám najeto 2 300 Km. V manuálu doporučují oba. Díky za odpověď.

PříspěvekNapsal: 11 dub 2007, 14:59
od skopi
Ivo,
nejlepsi je samozrejme plna syntetika, ovsem daval-li jsi polo, nemuzes pak dat plnou. Naopak to jde!
Muzes dat plnou v pripade, (pouzival-li si polo) ze motorovy prostor vcetne kanalku (proste vsechny mista, kam se olej dostane) budou zbavene usazenin, budou vycistene a musi byt vymenena gufera, ci jeste lepe vsechny gumove a plastove dily uvnitr motoru, ktere se dostavaji do styku s olejem.
V pripade, ze toto neudelas, pak plna zacne rozpoustet usazeniny a riskujes zadreni motoru, v lepsim pripade odejdou loziska na klice.

Dej na doporuceni vyrobce a davej olej predepsany vyrobcem.

Priklad - 10W/40 - 10W znamena viskozitu (cim vyssi tim hustsi olej - odbornici - tady si nejsem jisty - 5W by mel byt "tekutejsi"nez 10W), 40 pak tepelne cislo (cim vetsi, tim vetsi snese "zatez" cili otacky).

Cest S.

PříspěvekNapsal: 11 dub 2007, 21:07
od novaka
Urcite mohu souhlasit, ze do motoru by se melo lit porad to same a to co doporucil vyrobce. Zadne michani s ruznymi vysokoodolnymi prisadami apod. a proc...

jen pro info motorove oleje muzeme rozdelit na mineralni, polosysnteticke a synteticke. Mineralni jsou ty z ropy u kterych byl zaklad vyroben klasickou rafinaci, polosynteticke jsou jednoduse receno produktem vakuove destilace + hydrogenacni rafinace a synteticke jsou produktem chemicke reakce (ruzne estery apod.) Tim mame vyrobeny zakladovy olej a pridame jeste nejake aditiva. To 10W40 apod. to oznacuje tzv. multigradovy olej pouzitelny v zime i v lete, tj. ze zajisti optimalni mazaci film za vsech podminek To 15W 10W a 5W, tak cim nize, tak to vlastne znamena, ze pri urcite minusove teplote jeste motor nastartuje a ze olej nebude jeste moc husty a svym odporem vubec umozni roztoceni vsech tech kolecek a zaroven nebude puisobit velke opotrebeni no a to 30 a 40 tedy plusova teplota, tak to znamena ze ve vedru se mi jeste vytvori mazaci film a bude to vubec mazat Jinak kompletni oznaceni je SAE 10W40 (SAE - society of automotive engineers) a to 10W40 to je ciste s ohledem na klimaticke podminky, takze pokud bude treba vetsi zima, tak nizsi W. Jinak vse take souvisi s tzv. viskozitnim indexem atd. atd. Pochopitelne sysnteticky olej je kvalitnejsi takze do poradneho auta motorky bych nesetril jinak 10W40 bohate staci. Take je u oleke klasifikace podle API (american petroleum institut) to je výkonová klasifikace.

Potiz u zmeny oleje je nasledujici. S ohledem na ruzny zakladovy olej se pouzicaji dalsi aditiva proste polosyntetika ma jine nez sysntetika ... podobne se rozpousti v podobnem a proto pokud smicham rizne oleje syntetika polosyntetika, tak se v tom muzou udelat gely apod. nic moc pro motor. Ted to dulezite polosyntetika je casto olej 10W40 a sysntetika 5W40, ale pozor sysntetika muze byt 10W40 a polosysntetika take ! Takze opravdu tam lejte co mate doporucene.

Jinak u jen trochu modernejsich motoru pri prechodu z polo na syntetiku urcite dojde k vyplachnuti usad, nemel bych uz tolik strach ze zadreni ale urcite trochu naroste spotreba muzou se zhorsit emise

Sorry oleji jsem se trochu zabival, tak si to tady opakuju :) chyb (jen pravopisnych) tam mam jak maku tak to to berte s rezervou. Je to napsdane v rychlosti ...

PříspěvekNapsal: 12 dub 2007, 04:27
od David_D
Diky za prednasku, pusobive a poucne!

Jinak v motoshopech jsou k dostani 4T oleje primo do skutru, zajimalo by me cim se lisi od oleju se stejnou specifikaci do aut, a od oleju do motorek (krome toho ze nemaji aditivum kvuli mokre spojce). Dokaz mi to nekdo pls vysvetlit?

PříspěvekNapsal: 12 dub 2007, 13:31
od novaka
[quote=David_D]Diky za prednasku, pusobive a poucne!

Jinak v motoshopech jsou k dostani 4T oleje primo do skutru, zajimalo by me cim se lisi od oleju se stejnou specifikaci do aut, a od oleju do motorek (krome toho ze nemaji aditivum kvuli mokre spojce). Dokaz mi to nekdo pls vysvetlit?[/quote]

tak ted jsi me dostal :) vazne netusim, mozna jde jen o marketing a o jinou samolepku, mozna bude trochu jiny pomer aditiv, ale zakladovy olej bych rekl, ze bude stejny a ten rozhodije o viskozitni klasifikaci podle SAE Rozhodim site a casem se tady snad objevi lepsi odpoved...

Re: OLEJ PRO 4 takt - Výměna oleje

PříspěvekNapsal: 21 dub 2009, 21:51
od Rady
A ja bych zase doporucoval to co predepisuje vyrobce, je to v kazdem manualu ke skutru a pokud ne, tak v servise poradi :wink:

Re: OLEJ PRO 4 takt - Výměna oleje

PříspěvekNapsal: 21 dub 2009, 21:59
od xanta
No já bych doporučoval přečíst si www.oleje.cz a zjistíte že rozdělení 10W 5W nic neznamená. Důležitá je norma JASO a API ...
Doporučení: najdi si doporučený olej výrobcem. Zjisti normu JASO a kup alternativu která splnuje JASO a bude stát polovicku :-)
Nakonec "plnásyntetika" vlastně neexistuje - vždy je tam podíl minerálního oleje :D
.. ale o tom se tu již také psalo.

Re: OLEJ PRO 4 takt - Výměna oleje

PříspěvekNapsal: 02 kvě 2009, 07:33
od teck
Poradte, v prirucke k skutru Yamaha X-Max 250i je uvedena "vystraha", ze nedoporucuju oleje vyssej triedy, nez uvadzaju, doprucuju API SE, SF, SG.
Co sa moze stat ked som tam dal Castrol Power1 Racing 4T 10W/50, ktory ma API SJ a je urceny pre sportove vysokootackove motory ? Dovod preco som ho dal uz nechcem riesit, len by som rad vedel ci ho tam nechat alebo nie...

Re: OLEJ PRO 4 takt - Výměna oleje

PříspěvekNapsal: 02 kvě 2009, 08:28
od novaka
teck píše:Poradte, v prirucke k skutru Yamaha X-Max 250i je uvedena "vystraha", ze nedoporucuju oleje vyssej triedy, nez uvadzaju, doprucuju API SE, SF, SG.
Co sa moze stat ked som tam dal Castrol Power1 Racing 4T 10W/50, ktory ma API SJ a je urceny pre sportove vysokootackove motory ? Dovod preco som ho dal uz nechcem riesit, len by som rad vedel ci ho tam nechat alebo nie...


Ano je to možné. Na konci níže uvedené stránky to je naznačené ...

http://oleje.cz/index.php?left=main&page=moto_4t

Faktem je

Re: OLEJ PRO 4 takt - Výměna oleje

PříspěvekNapsal: 02 kvě 2009, 08:32
od teck
Ok, ak ho tam mozem mat (je to olej pre moto a nie pre auta, i ked neni priamo urceny na scooter), preco potom vyrobca "varuje" pred pouzitim lepsieho oleja? Tomu teda nerozumiem... :roll:

Re: OLEJ PRO 4 takt - Výměna oleje

PříspěvekNapsal: 02 kvě 2009, 08:35
od novaka
novaka píše:
teck píše:Poradte, v prirucke k skutru Yamaha X-Max 250i je uvedena "vystraha", ze nedoporucuju oleje vyssej triedy, nez uvadzaju, doprucuju API SE, SF, SG.
Co sa moze stat ked som tam dal Castrol Power1 Racing 4T 10W/50, ktory ma API SJ a je urceny pre sportove vysokootackove motory ? Dovod preco som ho dal uz nechcem riesit, len by som rad vedel ci ho tam nechat alebo nie...


Ano je to možné. Na konci níže uvedené stránky to je naznačené ...

http://oleje.cz/index.php?left=main&page=moto_4t

Doeditovano...
Faktem je, ze ja u me Hondy mam doporuceno SG a vyssi a JASO MB a mam tam napsano nepouzivat API SH a vyssi, ze pry to muze ovlivnit mazani a ucinnost spojky. Tak nevim co tim chtel v mem priprade basnik rici :-) Treba Burgman 125 mel doporuceno SAE 10W40 a API SF a SG. Me u toho Castrolu nenapada co by u skutru z hlediska mazani mohlo zpusobit problem, ale tu JASO normu detailne neznam. Ten Castrol je super, ale j etake dost drahy, tak asi zbytecne.

Re: OLEJ PRO 4 takt - Výměna oleje

PříspěvekNapsal: 02 kvě 2009, 08:44
od teck
Ved prave to nechapem ani ja, ved na skutri je tusim sucha spojka a neni mazana spolocnym olejom ako v inych moto...

Re: OLEJ PRO 4 takt - Výměna oleje

PříspěvekNapsal: 02 kvě 2009, 08:50
od novaka
[quote="teck"][/quote] Nevim, mozna to je luxusni a drahy olej, tak proc ho davat. No zase do skutru ho je potreba malo. Asi bych dal dotaz na vyrobce.

Re: OLEJ PRO 4 takt - Výměna oleje

PříspěvekNapsal: 02 kvě 2009, 08:57
od teck
Ano, chcel som dopriat X-Maxovi maly luxus a neviem ci som to nepos.... :-) Preto ma to zaujima...Taktiez mu doprajem maly luxus aj pri benzine, tankujem len Shell V-Power, lebo pri spotrebe 3 litre mi ten rozdiel v cene pride maly...Aj pri tom oleji - ide tam len 1 liter, preto som skusil a dal ten Castrol... :roll:

Re: OLEJ PRO 4 takt - Výměna oleje

PříspěvekNapsal: 03 kvě 2009, 14:28
od xanta
Dodrzujte to co je predepsano pro dany tip motoru pokud je v seriovem stavu.