Stránka 1 z 6

PříspěvekNapsal: 21 bře 2008, 16:57
od Daduller
Zdravím všechny
Nevíte někdo, zda se dá na skutru použít tzv světlo pro denní svícení? Mám vpředu dvě lupy na H3 a H4 a v létě se mi nechce huntovat bateriii i samotná světla zbytečným svícením. Tak jsem si řekl, že bych si na skutra dal pouze přední (třeba diodové) denní světlo, které by se rozsvicovalo hned po startu a ostaní by byli potmě. Nejsem si ale jist, zda mi to legislativa umožňuje... Nevíte jak je to se svícením na jednostopých vozidlech? V předpisu EHK/OSN č. 48 se píše jen o dvoustopých a zák. 361/2000Sb. taky nic moc neříká... :rolleyes:

PříspěvekNapsal: 21 bře 2008, 17:11
od Mefisto
Pokud jsou schvaleny na tvuj typ skutru, maji ATEST 8SD tak v pohode, v jinych pripadech na vlastni triko ;) :p

PříspěvekNapsal: 21 bře 2008, 17:26
od Daduller
Tam se ale přece nejedná o schválení na určité typy vozidel. Pokud jsou světla homologovány (E8) a označeny (RL) jako světla pro denní svícení, můžu je užít, pokud ale bude zapojení zodpovídat předpisům. Bohužel ale zákon mluví je o dvoustopých vozidlech a o motorce ani Ň. Takže pokud si koupím homologované světlo, tak bych ho tam teoreticky dát mohl, ale jak to netuším...

Výňatek z nařízení pro SPDS: ;)

Svítilny musí být homologovany, včetně umístění, montáže a zapojení podle předpisu EHK/OSN č. 48, tak jak to předepisuje vyhláška č. 341/2002 Sb., ve znění vyhlášky č. 197/2006 Sb. Svítilny musí být označeny homologačním znakem E (v kroužku) s číslem pod kterým byla homologace uvedena a s označením RL (označuje světla pro denní svícení).
V části 2a uvedeného předpisu se uvádí:
1. Montáž - nepovinná na automobilech, zakázána na přípojných vozidlech,
2. Počet - dvě
3. Umístění - na šířku: bod přivrácené plochy ve směru vztažné osy, který je nejdéle
od podélné střední roviny vozidla, nesmí být vzdálen více než 400 mm od vnějšího obrysu vozidla. Vzdálenost mezi vnitřními okraji obou přivrácených ploch ve směru vztažných os nesmí být menší než 600 mm. lato vzdálenost může se zmenšit až na 400 mm, když je celková šířka vozidla menší 1300 mm. na výšku: nejméně 250 mm a nejvýše 1500 mm nad vozovkou, na délku: na přídi vozidla. Tato podmínka se považuje za splněnou, jestliže vyzařované světlo neobtěžuje řidiče ani přímo ani nepřímo přes zpětná zrcátka a nebo jiné plochy na vozidle odrážející světlo.
4. Elektrické zapojení - jestliže jsou denní svítilny na vozidle, musí být automaticky
zapnuty, když je zařízení, které startuje nebo zastavuje motor v poloze, která motoru umožňuje jeho běh. Aktivace a deaktivace zařízení pro automatické rozsvícení denních svítilen musí být možná bez použití nářadí. Denní svítilny musí automaticky zhasnout, jakmile se rozsvítí světlomety, s výjimkou případu, kdy se světlomety použijí pro přechodné varovné rozsvěcování v krátkých intervalech (světelná houkačka).
5. Sdělovač - kontrolka zapojení obvodu je nepovinná.

PříspěvekNapsal: 21 bře 2008, 17:45
od Mefisto
U nas musi mit kazda vec, kterou pridelas na auto ATEST 8SD, alespon donedavna to jeste platilo.

A mozna si vsimnes, ze nepisu nic o vozidlu, ale o skutru ;)

PříspěvekNapsal: 21 bře 2008, 19:40
od Daduller
To je mi taky jasný... Musí být homologovány, mít atest. Ale žádný zákon nikde nepíše, jak a kam je přidělat na motorce a jestli se to vůbec může. O tom pořád píšu... Prostě jestli homologovaná světlo můžu přidělat a když ano, tak dle jakých podmínek.

PříspěvekNapsal: 21 bře 2008, 19:50
od Mefisto
Mozna je to tim, ze motocykly svitily uz davno pred ucinosti zakona o denni sviceni pro auta a tak se to tenkrat vubec neresilo :o

PříspěvekNapsal: 21 bře 2008, 20:02
od Daduller
To je ono... Ale s novelou zák. 361 se změnilo i ustanovení §32 a není zvlášť definováno svícení na motocyklech a zvlášť na autech. Je to v jednom paragrafu.

§32 Zák. 361/2000Sb
Motorové vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová světla a potkávací světla nebo obrysová světla pro denní svícení, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu. Tramvaj musí mít rozsvícena potkávací světla nebo světla pro denní svícení.


Ale to stále neřeší můj problém s tím, jak je přidělat a hlavně jestli vůbec můžu.

Asi se na to vykašlu a nebudu s tím otravovat... Nemá to cenu. :(

PříspěvekNapsal: 22 bře 2008, 09:18
od Dopi
Taky jsem denním světle přemýšlel, ale pak jsem si řekl, že moje bezpečnost je důležitější než úspora žárovek, takže budu i dál svítit dvěma halogeny, abych nebyl tak snadno přehlédnutelný.

PříspěvekNapsal: 22 bře 2008, 13:37
od Mefisto
[quote=Daduller]To je ono... Ale s novelou zák. 361 se změnilo i ustanovení §32 a není zvlášť definováno svícení na motocyklech a zvlášť na autech. Je to v jednom paragrafu.

§32 Zák. 361/2000Sb
Motorové vozidlo musí mít za jízdy rozsvícena obrysová světla a potkávací světla nebo obrysová světla pro denní svícení, pokud je jimi vybaveno podle zvláštního právního předpisu. Tramvaj musí mít rozsvícena potkávací světla nebo světla pro denní svícení.


Ale to stále neřeší můj problém s tím, jak je přidělat a hlavně jestli vůbec můžu.

Asi se na to vykašlu a nebudu s tím otravovat... Nemá to cenu. :([/quote]

Tak to vem z druhe strany je nekde dano jak maji byt namontovany svetla pro denni sviceni na jednostopem motocyklu?

PříspěvekNapsal: 22 bře 2008, 18:04
od Daduller
Tak to je nakonec pravda :D
Asi se poohlédnu po nějakých diodových a koupím je s někým napůl. Stačí mi přece jen jedno.
http://www.kopacek.cz/scripts/podrobnosti.php?IDZ=675

A co se týče té bezpečnosti... Myslím, že diodová SPDS jsou přes den stejně nepřehlédnutelná jako klasické světla. Co jsem například koukal na ledsvětla u Audi A8, to se přehlédnout nedá.

PříspěvekNapsal: 22 bře 2008, 18:14
od Daduller
Taky jsem přemýšlel o tom, udělat z jednoho světla jak dálkové, tak potkávací a místo druhého dát kulaté s ledkami pro svícení na den.
Ale to se mi asi nepodaří. Myslím, že by to nebylo tak rušivé a dobře by to vypadalo.

PříspěvekNapsal: 09 čer 2008, 19:11
od Leo250
Daduller: tak jak jsi to na konec vyresil? :)

PříspěvekNapsal: 10 čer 2008, 09:30
od TheWitch
Já bych se na to vybodnul! Odjakživa jezdím přes den pernamentně s dlouhejma a stejně se vždycky najde nějakej blbec, kterej Ti tam vjede, nedá Ti přednost nebo proti Tobě začne předjíždět!! Naopak ještě vymejšlím, jak a kam ještě nacpat stroboskopy a pod.! Kvůli pár desetikorunám za žárovku nebo i kdyby pár stovkám za baterku tohle riskovat teda nebudu! ;)

Re: Světla pro denní svícení - pouze jedno svítící světlo vpředu

PříspěvekNapsal: 20 lis 2009, 16:12
od Daduller
RE: Leo250
Vyřešil jsem to tak, že jsem skutra prodal a pořídil Leada.
K čemu mi jsou světla na denní svíení, když zbytek nestojí za nic a skutr se ti pod zadkem rozpadá, ikdyž se o něj staráš.

:idea: Přes den jezdím stále na dálkové a alespoň jsem vidět. A kdyby mi nedej bože to vlákno na dálkové prasklo, tak to přepnu na tlumené a můžu jezdit i v noci, což by s dálkovými nešlo. Prostě žárovku měním až při prasknutí obou vláken....

Re: Světla pro denní svícení - pouze jedno svítící světlo vpředu

PříspěvekNapsal: 21 pro 2009, 14:50
od Wulf
Světla pro denní svícení na moto,nebo skůtra musí být vždy dvě zapojení a umístění je stejné jako na auto,protože se v zákoně píše motorové vozidlo a nerozděluje se auto,nebo moto.Takže výška je dána,jen kraje světel nesmějí být blíž než 400mm od sebe.