Je důležitější specifikace API nebo viskozita?

Diskuze o olejích. Pomoc s výběrem, rady a doporučení.

Je důležitější specifikace API nebo viskozita?

Příspěvekod mn28 » 21 dub 2020, 16:26

Ahoj. Řeším problém s olejem. Dle výrobce mám dát do svého skútru olej 5W50 API: SJ.
Problém je v tom, že oleje s viskozitou 5W50 jsem našel jen s API SN nebo SM. Našel jsem i olej s API SJ, ale jen viskozita 5w40. Takže na kterou stranu se přiklonit? Díky za rady..
mn28

5+
 
Reputace: 0
Příspěvky: 8
Registrován: 27 říj 2018, 21:01
Skútr / moto: Kymco XCITING 250

Re: Je důležitější specifikace API nebo viskozita?

Příspěvekod josuk » 21 dub 2020, 21:08

Výkonová specifikace podle API se označuje zkratkou API a několika následujícími písmeny, například API SJ/CF. Písmenem S (Service) se označují benzinové motory, písmenem C (Commercial) naftové motory. Čím je písmeno za označením S nebo C vzdálenější od začátku abecedy, tím je olej modernější a výkonnější.
https://www.mechanizaceweb.cz/specifikace-motorovych-oleju-zmatek-v-hlave-spotrebitele/

mám pro kymco předepsáno to samé, popravdě používám hlavně 10W-40 (na léto)
Uživatelský avatar
josuk

1000+
 
Reputace: 591
Příspěvky: 1409
Registrován: 14 pro 2012, 10:38
Bydliště: Praha
Skútr / moto: zimní X Max 250 a letní Xciting 400
Tuning / úpravy: na zimu deka a zimní gumy

Re: Je důležitější specifikace API nebo viskozita?

Příspěvekod JardaB » 21 dub 2020, 22:50

0. Specifikace viskozity 5W-50 je poměrně široká a někdo se může divit, že u nás není 50 stupňů :-) - ani technik Kymco prodejce nebyl schopen věc nějak změkčit nebo nechat na vůli řidiče zvolit viskozitu podle předpokládaných teplot možný důvod je ten, že na pístu jsou místa více tepelně zatížená v oblasti pístních kroužků a rezerva na teplé straně viskozity, pokryje možné problémy - je to jen moje úvaha.

1. Obecně důležitější je API v tom smyslu že nesmí být použita nižší specifikace Je tedy myšleno použí doporučenou API SJ nebo vyšší s vyjímkou lehoběžných olejů pro auta ACEA A1/B1 nebo A5/B5,

2. optimální je tedy použití oleje 5W-50 - API SL nebo SN (vyšší než SJ). Volba 5W-40 taky nebude tragická, ALE rozhoduje předpis výrobce.
Naposledy upravil JardaB dne 22 dub 2020, 11:48, celkově upraveno 1
JardaB
Kymco New Downtown 350i
Maledictus piscis in tertia aqua.
Uživatelský avatar
JardaB

1500+
 
Reputace: 237
Příspěvky: 1668
Registrován: 17 črc 2015, 14:17
Bydliště: Tábor
Skútr / moto: Kymco Downtown 350
Tuning / úpravy: deflektor z Číny, USB na řidítkách, Maxia 56

Re: Je důležitější specifikace API nebo viskozita?

Příspěvekod mn28 » 22 dub 2020, 10:12

Díky za objasnění.
mn28

5+
 
Reputace: 0
Příspěvky: 8
Registrován: 27 říj 2018, 21:01
Skútr / moto: Kymco XCITING 250

Re: Je důležitější specifikace API nebo viskozita?

Příspěvekod HonzaR » 22 dub 2020, 10:19

Podstatné je API, to určuje výkonovou třídu oleje. Viskozita vypovídá pouze o čerpatelnosti oleje a nemusíš jí zohledňovat v první řadě.
z ho*na bič neupleteš...
Uživatelský avatar
HonzaR

1500+
 
Reputace: 218
Příspěvky: 1859
Registrován: 15 srp 2011, 11:07
Bydliště: Praha 16
Skútr / moto: Suzuki V-Strom 800 /SE

Re: Je důležitější specifikace API nebo viskozita?

Příspěvekod mn28 » 23 dub 2020, 08:22

A já si myslel, že spíše je to naopak. Z netu jsem jen vyzkoumal, že specifikace API je hlavně o tom, co obsahuje za přísady, které mají motor chránit a zamezovat opotřebení a zanášení..
mn28

5+
 
Reputace: 0
Příspěvky: 8
Registrován: 27 říj 2018, 21:01
Skútr / moto: Kymco XCITING 250

Re: Je důležitější specifikace API nebo viskozita?

Příspěvekod JardaB » 23 dub 2020, 16:31

No právě, přísady snižující opotřebení současně mažou, jsou to mazací přísady - další přísady slouží pro mazání součástí pod tlakem, atd, atd. ... ta aditivace je dost složitá. Olej se přizpůsobuje stále modernějším motorů s vyššími litrovými výkony, s menšími výrobními tolerancemi, menšími vůlemi, menšími a lehčími písty (viděl jsi píst třeba z mopedu Stadion a píst z moderního skůtru - moc podobné si nejsou).

Prostě olej co stačil Škodě 120 - už Fábii nestačí. A zrovna tak olej do veterána nesmíš nahradit moderním olejem .

Moje osobní zkušenost se "zanedbáním API" bylo nalít do Downtownu 350 olej API SG místo SJ (o dvě třídy dolu) - motor měl od výměny plechový šustivý zvuk a ve 120 na dálnici v letním vedru se zadřela ojnice - a to se píše, že API SG má v zásadě vyhovovat pro všechny motorky. S olejem bylo najeto asi 300km. Tak asi tak :-) Viskozita motor nezachránila a olej nestačil na motor s litrovým výkonem 69kW (92 HP)

Vřele doporučuji sadu článků https://www.oleje.cz/obsah/komentare_odborniku

A ještě zmíním ... u mne je předpis viskozity 5W-50 ---- nevídáno a neslýcháno ....proboha proč ?????

Viskozitní index - citace
Většinou platí, že čím je rozdíl zimního a letního čísla větší, tím má olej vyšší viskozitní index. Ten udává jak se mění viskozita oleje s teplotou. Větší rozdíl a vyšší viskozitní index znamená, že změna viskozity s teplotou bude menší. V praxi se u některých spotřebitelů vžil dojem, že čím je tento rozdíl větší, tím je olej lepší, protože lépe maže. Naopak, výroba takového oleje znamená, že se musí použít větší množství polymerních modifikátorů viskozity, které při provozu oleje degradují (střihová nestabilita) a zhoršují se viskozitní vlastnosti oleje. Oleje, např. SAE 10W-50 či 10W-60, jsou určeny pro motory soutěžních vozů, které jsou tepelně velmi namáhané, zejména díky vysokým otáčkám motoru. V motorech, i s turbodmychadlem, s běžnými nebo i mírně zvýšenými otáčkami je použití těchto olejů zcela zbytečné.
Naposledy upravil JardaB dne 23 črc 2020, 07:29, celkově upraveno 2
JardaB
Kymco New Downtown 350i
Maledictus piscis in tertia aqua.
Uživatelský avatar
JardaB

1500+
 
Reputace: 237
Příspěvky: 1668
Registrován: 17 črc 2015, 14:17
Bydliště: Tábor
Skútr / moto: Kymco Downtown 350
Tuning / úpravy: deflektor z Číny, USB na řidítkách, Maxia 56

Re: Je důležitější specifikace API nebo viskozita?

Příspěvekod josuk » 05 kvě 2020, 13:54

ObrázekObrázek

Ahoj Jardo, jak jsi psal o té specifikaci API SG, že se Ti to zadřelo, koukám na 4litrový kanystr Castrolu (2018) co jsem dojezdil.. a byl SG..!! přitom velmi podobné litrovky jsou SJ... (Xmax má předepsané SF nebo SG a novější).. takže se nezadřelo a byl jsem spokojen.
Podle mého ta specifikace motor nepoškodí, poškodí ho, že někteří výrobci (dovozci, prodejci) :| možná lžou..
Uživatelský avatar
josuk

1000+
 
Reputace: 591
Příspěvky: 1409
Registrován: 14 pro 2012, 10:38
Bydliště: Praha
Skútr / moto: zimní X Max 250 a letní Xciting 400
Tuning / úpravy: na zimu deka a zimní gumy

Re: Je důležitější specifikace API nebo viskozita?

Příspěvekod header009 » 05 kvě 2020, 20:07

Ono je dost problém v tom, že největší značky olejů jsou dost fejkované, každý se honí za cenou a skutek útěk, několikrát jsem viděl fejkový Castrol, téměř nerozeznatelné. Především tedy šlo o auto oleje, ale nedělám si iluze že u motorek je to jinak. Castrol mi ale vadí už z principu. Zkuste se někdy někdo trochu do té problematiky začíst, dnes je toho plný internet. Pak zjistíte, že nejkvalitnější oleje mají ty méně známé, či u nás defacto neznámé značky.
Každý olej by se měl kupovat pouze od prodejce, který je na seznamu distributora v ČR, a řeči že je to třeba německá distribuce, jsou nesmysl.
header009

50+
 
Reputace: 2
Příspěvky: 57
Registrován: 03 srp 2017, 21:05
Skútr / moto: Vybírám

Re: Je důležitější specifikace API nebo viskozita?

Příspěvekod duky5 » 05 kvě 2020, 20:55

Josuk - dal si 2 rôzne oleje, je normálne že majú iné vlastnosti, keďže sa nejedná o totožný výrobok. Ešte raz si pozri etikety.

Ja používam Castrol v nexuse od začiatku čo ho mám. môj model už mal predpísané api vyššie ako starší model a vtedy predávané oleje pre skútre mali všetky tú nižšiu špecifikáciu. Spĺňal ju jedine olej do auta Castrol magnatec. Kupujem vždy 4-5 l balenie, do auta aj na skúter to pekne vyjde :). Za 10 rokov a 100 000 km auto a 60 000 km skúter žiadny problém.

Treba kupovať u overených predajcoch a nie na poľskej burze :)
jazdim za Obrázek, dlhodoby priemer za cca 60 000 km
nejaké cestopisy tu: http://motoduky.blogspot.sk/
Drziak GPS, Termoscud Tucano Urbano, Vyhrievaná vložka pod bundu
Youtube
Uživatelský avatar
duky5

1000+
 
Reputace: 106
Příspěvky: 1185
Registrován: 27 kvě 2011, 17:33
Bydliště: Bratislava
Skútr / moto: Gilera Nexus 500 mk2 2007 Dragon Red
Tuning / úpravy: Dr. Pulley valčeky, turistické givi plexi, kufor givi maxia 52l vo farbe

Re: Je důležitější specifikace API nebo viskozita?

Příspěvekod josuk » 06 kvě 2020, 10:14

jj jsou to různé oleje, ten horší má navíc označení "Grand prix" ;-) a bleděmodrý podklad. Na přední stránce se o specifikaci nepíše vůbec a v recenzích prodejce jenom jak je nejlepší a nejvýkonnější.. ;-) A na první pohled to spotřebitel prostě nevšimne. Vyděsilo mě to trochu až po spotřebování..ale jezdím.
Chtěl jsem jenom napsat Jardovi, že to SG se asi normálně prodává a používá, pravda je že v xmaxu je vývojově už starý motor. Moc se mi teda nezdá, že by u Kymca to bylo tolik "novjší" že by mohlo SG přidřít ojnici po nějakých 300 km (Xciting na něj minimálně, nevím přesně jednu nebo dvě výměny taky jel), ale co se zdá je sen. ;-) Jo, že se třeba připékají kroužky, ucpávají kanálky, kvůli špatným olejům, toho jsou Svět motorů a fóra plná. Hlavně, že už to má spravený a jezdí.
Uživatelský avatar
josuk

1000+
 
Reputace: 591
Příspěvky: 1409
Registrován: 14 pro 2012, 10:38
Bydliště: Praha
Skútr / moto: zimní X Max 250 a letní Xciting 400
Tuning / úpravy: na zimu deka a zimní gumy

Re: Je důležitější specifikace API nebo viskozita?

Příspěvekod JardaB » 06 kvě 2020, 12:19

To padělání oleje - "fejkovost" - mne napadlo první a s výrobce jsem to konzultoval zasláním mnoha fotografií obalu. No, věděl jsem, že jdu pod API normu - doufal jsem, že dodržení viskozity s velikou rezervou na teplé straně to podrží. Obdobně jsem předpokládal rezervu v předesapné specifikaci.

Z jedné strany je vysvětlení jasné - nedodržení specifikace - z druhé strany je to trochu nepochopitelné - a z třetí strany už si budu pamatovat jiný "varující" plechový zvuk motoru. Ani následná kontrola motoru po zadření stran průchodnosti mazacích kanálků či čerpadla oleje nic neodhalila.

Ze čtvrté strany - krize vyvrcholila za mimořádnějších provozních podmínek - přes 30 stupňů dálnice ve dvou ve 120km/hod.

Škoda, že si @josuk nepamatuje specifikaci (opraveno) ACEA toho Lidl oleje (fuel save) s jiným zvukem motoru ....[/color]
Naposledy upravil JardaB dne 06 kvě 2020, 15:33, celkově upraveno 1
JardaB
Kymco New Downtown 350i
Maledictus piscis in tertia aqua.
Uživatelský avatar
JardaB

1500+
 
Reputace: 237
Příspěvky: 1668
Registrován: 17 črc 2015, 14:17
Bydliště: Tábor
Skútr / moto: Kymco Downtown 350
Tuning / úpravy: deflektor z Číny, USB na řidítkách, Maxia 56

Re: Je důležitější specifikace API nebo viskozita?

Příspěvekod josuk » 06 kvě 2020, 12:47

W5 (z lidlu) má psáno nejnovější API SN
podle mě nemá ale možná tu teplotní stabilitu, na jakou jsem u skútra zvyklý (v autě to nepoznám), a v otáčkách to "kvičí", jiný vliv to na skutra snad nemělo, na mě ten, že už to nechci.
Uživatelský avatar
josuk

1000+
 
Reputace: 591
Příspěvky: 1409
Registrován: 14 pro 2012, 10:38
Bydliště: Praha
Skútr / moto: zimní X Max 250 a letní Xciting 400
Tuning / úpravy: na zimu deka a zimní gumy

Re: Je důležitější specifikace API nebo viskozita?

Příspěvekod JardaB » 06 kvě 2020, 15:32

Sorry ... ACEA určuje "lehkoběžnost"
JardaB
Kymco New Downtown 350i
Maledictus piscis in tertia aqua.
Uživatelský avatar
JardaB

1500+
 
Reputace: 237
Příspěvky: 1668
Registrován: 17 črc 2015, 14:17
Bydliště: Tábor
Skútr / moto: Kymco Downtown 350
Tuning / úpravy: deflektor z Číny, USB na řidítkách, Maxia 56

Re: Je důležitější specifikace API nebo viskozita?

Příspěvekod forester » 06 kvě 2020, 22:29

Fi. Castrol používa na svojich olejoch už nejaký rok hologram na nálepke, také ako sú na bankovkách ktoré v úhloch voči svetlu menia farbu. Keď takýto ochranný prvok na oleji nie je môže sa jednať o fejk.
Zajtra keď pôjdem do garáže nafotím.
Honda PCX - 2010, predaný, 24 tis km
Honda Shadow - Black Spirit VT750C2B,2011,predaný,40 tis km
Yamaha X-Max 250 - 2012, predaný,84000 km
Honda Forza 300 - 2018, predaný 29000 km
Honda Hornet CB600F 2013, predaný 32000 km
Uživatelský avatar
forester

2500+
 
Reputace: 650
Příspěvky: 5457
Registrován: 14 čer 2010, 16:04
Bydliště: Bratislava
Skútr / moto: Honda ADV 350

Další

Zpět na Oleje

 
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník