Stránka 1 z 1

Kymco Super 8 - dobíjení

PříspěvekNapsal: 09 zář 2009, 13:25
od antilop
Ahoj,

kontroloval jsem si chování Super 8 (mám čtyřtakt) při dobíjení baterky a s hrůzou jsem zjistil, že stabilizuje vysoko, na 14.5 - 14.6V, skoro lhostejno jestli se světly nebo bez. Na volnoběh pochopitelně méně, ale v otáčkách to skutečně leze chlup nad 14.5V. Jezdil jsem s voltmetrem na kolenou a měřeno bylo přímo na baterce (gelovka 7 Ah) a upřímně řečeno moc se mi to nelíbí, pro gelovku tenhle stav není doporučen, tedy 14.5V dosáhnout může ale je to horní napětí pro nabíjení v cyklickém modu (tj. někde mimo nabíjím nabíjím a když napětí vyleze tak to nabíjení ukončím) - zde se ale baterka přeci udržuje v trvalém modu tj. napětí těch 14.6V tam je a bude celou dobu co je motor v chodu a pokud bych jel v kuse 300km třeba 6h, bude jí celých 6h držet na těch 14.6V a to gelovka přece musí zaplatit životem...

Tak mám 2 dotazy:

1. může mi někdo kdo má Super 8 (anebo obecně kdo má Kymco 50ccm - asi to bude jedno a totéž) změřit kolik mu to dobíjí? Rád bych se dobral jestli je to výrobní rozptyl, úlet nebo chyba.

2. netušíte někdo z hlavy jestli je tenhle dobíjecí obvod seřizovatelný nebo je to obyč spotřební díl bez možnosti jakýhokoli zásahu? Jestli je to seřizovatelné musím to nějak ubrat a pokud není, tak musím asi vymyslet jak vyřešit ten cca skoro 1V co to podle mého soudu dává navíc - nerad bych si tím odrovnal baterku. Na krátký jízdy to asi snese ale plánuju i delší a jet to s bublající gelovkou fakt nechci.

Přišel jsem na to právě po jízdě, kdy se baterka docela ozývala svižným bubláním, tak jsem vzal V-metr nakopnul to, dal si ho na klín a vyjel - a nestačil se divit. Přitom regulace skutečně funguje, jen je to celé posazené neúměrně vysoko. Díky za tipy.

No já nevím jestli je to v normě - u auta s baterkou nalitou kyselinou určitě, ale pro gelovku nevím nevím, to už je nad plynovacím napětím, tj. rozkládá se v ní voda a uvolňují se plyny (a to odpovídá na to pobublávání). A až v gelovce voda dojde (všecka se rozloží a uteče jako bubliny), baterka vyschne a pak se vyhodí. A co mám jinou gelovku (úplně jinou - do alarmu) tak tam píšou že pro trvalý záložní dobíjení je to jen 13.8V.

Podle mě agility bude mít baterku stejně, tj. v přední podlážce (2 šrouby + zacvakávací výstupky). Bacha na ježdění s V-metrem, člověk čumí na čísla a ne na díry v silnici :D Pokud budeš měřit nastartovaný v otáčkách tak prosím až třeba po 30s, ono to tím startem tu baterku krapet vybije a pak se chvíli šplhá zas nahoru. Myslím že do minuty se napětí ustálí. Ale chce to otáčky, tj. kolo už se točí :)

Jinak mě napadla rychlá pomoc jak to případně obejít - dvojice antiparalelně zapojenejch diod do přívodu k baterce. Pro proudy směrem z baterky se dá s výhodou použít velká 40A schottky dioda (to kvůli startéru a malému úbytku) a pro proudy směrem do baterky nějaká univ usměrňovací dioda lépe na vyšší napětí, která z principu má pak úbytek v prop. směru taky vyšší kolem 0.8-1V při 1A proudu a tolik asi zrovna přebejvá. Myslím že tohle je přesně to co hledám pokud by ten regulátor trucoval a nešel nastavovat a pokud by gelovka nechtěla pro dlouhý trasy tohle napětí už zvládat. Ale i tak je to zbytečnej bastl...

Kdyby někdo věděl víc budu rád. Ale zatím mi to vychází že bublající gelovka bude problém a bublá skutečně po každý jízdě.

10.9. edit:
Dik. Tak to nevim co s tim - to je holt tak vymysleny asi...