Stránka 1 z 2

PříspěvekNapsal: 13 úno 2008, 19:19
od Jarda
nikde jsem nenasel jetli bude letos sraz nebo ne.mozna je i brzy ale nevite nekdo neco blizsiho?po lonske zkusenosti nastesti jinych jsem slysel ze tam nekteri ... si delaly co chcely behem jizdy takze bych se ani nedivil kdyby letos se sraz nekonal.ale muzu se milit.

PříspěvekNapsal: 13 úno 2008, 21:22
od ohka
Jardo, bylo by škoda kdyby nebyl. Sice někteří mladí se tam nechovali tak, jak by se nám to líbilo, ale ať se mládí vydovádí. ;) Sice to loni odradilo skoro všechny ze skutrmota, ale já bych určo jela i letos. To hlavně kvůli kamarádům. :p :D

PříspěvekNapsal: 13 úno 2008, 21:51
od slapky
Rozhodně bych tam nechyběl ze stejných důvodů jako ohka ;).Nepamatuji se od loňska,kdy byl termín srazu vyvěšen.Díval ses na AB :stare:,Jardo?

PříspěvekNapsal: 13 úno 2008, 23:13
od Jarda
zatim ne nejdriv zjistuju informace z prvni ruky tzn. scootland a teprve potom jinde hledam.jako informace jedna baba povidala hazu za hlavu a neberu ji vazne.ja jen ze jsem nic necetl tak brnaci jsou takrikajic u zdroje taze by mohly neco aspon malo vedet.

PříspěvekNapsal: 14 úno 2008, 08:36
od leeri
no bude podle všeho ...

PříspěvekNapsal: 14 úno 2008, 10:20
od Rady
[quote=ohka]Jardo, bylo by škoda kdyby nebyl. Sice někteří mladí se tam nechovali tak, jak by se nám to líbilo, ale ať se mládí vydovádí. ;) Sice to loni odradilo skoro všechny ze skutrmota, ale já bych určo jela i letos. To hlavně kvůli kamarádům. :p :D[/quote]

Vis na prvnim miste je bezpecnost a vetsina z nas ma doma deti a nerad bych je videl jako sirotky v tom horsim pripade :thinking:
Jinak kazdy kdo organizuje nejaky takovyto sraz, bere na sebe riziko a v pripade nejake havarie je velmi pravdepodobne, ze bude pak litat po soudech. Jezdim i na srazy siln. motorek a tam uz srazy po techle zkusenostech k vuli nekolika neukaznenym ridicum prestali poradat.

PříspěvekNapsal: 14 úno 2008, 12:26
od Miroslav Sedlmaier
Taky uznávam bezpečí a pohodu,než hazard,ale tím,že se rozdělíme na uvědomělou část viz někteří na skutrmotu(nechť se neurazí) a ty nadneseně řečeno neukázněné nic neřeší.Také jsem byl rapl a potřeboval čas a zkušenosti na uklidnění.Není lepší než se trapně selektovat,ukázat se jako vzor a snažit se být tolerantnější k mladším a naopak?Vážně ste byli jíní v jejich věku?

Prvne my se nijak trapne neselektujeme a hodne clenu na skutrmoto zacinala treba tady nez presla po koupi silnejsiho stroje na skutrmoto. Dvere jsou otevrene pro kazdeho. My mame ale na srazech predem dana sva pravidla, ktera kazdy dodrzuje a vestinou taky po srazu oceni. Pro ty co tohle nehodlaji respektovat mezi nami misto neni. Nekteri neukazneni jedinci si proste rict nedaji a je jim naprosto jedno co si myslis.
Problemy na lonskem srazu se resily prave tady hned po srazu a negativnich ohlasu zde byla spousta. Z meho pohledu to byl neorganizovany chaos bez jakych koliv pravidel.
Kdyz jsem byl v jejich veku, tak byl naprosto jiny provoz a z policie jsme meli max. respekt. Dnes je situace jina a taky to podle toho na cestach i vypada.
Proste kazdemu vyhovuje neco jineho a podle toho si take vybere na jaky sraz se vyda.

PříspěvekNapsal: 14 úno 2008, 15:23
od petridas
je pravda ze par jedincu tam bordel delalo ale myslim ze valna vetsina se chovala dobre!! a taky si myslim ze panuje mezi velkyma skutrarema/ skutrmoto/ a 50_atkama velka nevrazivost hlavne ze strany velkych!! a jak pise miroslav tak sme jako mladi nebyli lepsi!! :rolleyes:!!! asi pri srazech skutrmoto panuji jina pravidla , ale na druhou stranu nikdo nerika ze musite byt na tech srazech v blizkosti 50-tek!! jedte na druhem konci a nic se vam nestane B)

PříspěvekNapsal: 14 úno 2008, 15:36
od leeri
[quote=petridas]je pravda ze par jedincu tam bordel delalo ale myslim ze valna vetsina se chovala dobre!! a taky si myslim ze panuje mezi velkyma skutrarema/ skutrmoto/ a 50_atkama velka nevrazivost hlavne ze strany velkych!! a jak pise miroslav tak sme jako mladi nebyli lepsi!! :rolleyes:!!! asi pri srazech skutrmoto panuji jina pravidla , ale na druhou stranu nikdo nerika ze musite byt na tech srazech v blizkosti 50-tek!! jedte na druhem konci a nic se vam nestane B)[/quote]

mám podobnej názor

PříspěvekNapsal: 14 úno 2008, 16:27
od Rady
Pane boze o cem to mluvis? Kdo ma jet na jakem konci, vzdyt tam si nekteri zastavovali, predjizdeli z leva nebo z prava a nebrali na nikoho vubec ohled. Pak treba zastavili a cekali az prejedou vsechny skutry a pote se v max. rychlosti co jim jejich skutry dovoli snazili dojet kolonu a to jen proto, aby zaujali svou rychlosti.
By mne take zajimalo, jaka pravidla ma tento sraz, ale ja jsem zadne nespozoroval. Jinak pravidla pro jizdu v kolone jsou i zde na foru, tak si je prosimte precti. Ja jsem nespozoroval zadny rozdil mezi pravidly na jinych forech a plati v celem svete. Ale pro nekoho je asi normalni jet vedle sebe ve dvojici, trojici a vetsim poctu a neresit jestli je v odbocovacim pruhu ci pripadne v protismeru.
Taky nevim z jakeho duvodu mluvis o nevrazivosti, kdyz to neni vubec pravda. Problem je uplne nekde jinde a to v bezpecnosti cele vyjizdky. Nikdo z nas nema zajem se stat ucastniky dopravni nehody a nebo pripadne nekoho zmrzacit. Jenze ty jsi na tom srazu bud vubec nebyl a nebo jsi jeden z vyznavacu tohoto stylu jizdy.
Ne tahle diskuze nikam nevede a proto tohle vyjadreni berte jako muj definitvni pohled na celou akci. Rad se ale budu setkavat s temi, kteri dodrzuji pravidla pri vyjizdkach a je mi uplne jedno jestli je to nekdo ze skutrmoto a nebo ze skutrforum ci pripadne odjinud.

Asi takhle by to melo vypadat, kdyby se dodrzovali pravidla pro jizdu ve skupine
Obrázek

PříspěvekNapsal: 14 úno 2008, 17:26
od Jarda
samozrejme ze mate vsici castecne pravdu.bezpecnost a stastny navrat domu je samozrejmosti.o tom se nebudem prit.to je fakt a zaklad vseho tzn. jezdeni.jak jsem psal uz taky nestojim o kolizi jedna mi stacila bohate.nastesti dopadlo vse dobre jen plasty to odnesly.ale to byla moje vina-mikrospanek mluvi za vse.takze pokud budete chtit nekam jet at sami ci ve skupine berte laskave ohled na druhy.vzijte se do situace toho druhyho co mu zkrizite cestu kretenskym zpusobem napr. predjizdenim.to sami bych udelal tomu dotycnymu aby si uvedomil laskave jaky to je.pokud ridicak ma z autoskoly kam bych ho ihned poslal a az bude ovladat to co ma tak se muze vratit na silnici.jestli je zajem tak jsem dam jeste dodatecne pravidla ve skupinovy jizdy ale jsou v tematu odjezd na snuru 08 kam jsem je daval.a plati pro vsechny.

PříspěvekNapsal: 14 úno 2008, 17:45
od Jarda
pro ty lynejsi povahy co to nechcou hledat


Hlavní důvod pro jízdu v organizované skupině namísto nedisciplinovaných hloučků jezdců, roztroušených po kilometrech silnice, je především požadavek na zvýšení bezpečnosti jak jezdců, tak ostatních řidičů. Organizovaná skupina je pro sebe sama i pro své okolí výrazně bezpečnější. Jezdci se ve formaci vzájemně nepletou a samotné uspořádání skupiny zabraňuje řidičům dalších vozidel “vniknout” do skupiny a předjížděním jednotlivých jezdců ohrožovat jízdu motocyklistů.

SCRC klub zavedl pravidla pro jízdu ve skupinách a od svých členů očekává, že každý, kdo jede s klubem na velkou akci se jimi bude řídit, což platí zejména pro velké srazy v USA. Každý člen, který by se pokoušel rozbíjet organizované skupiny jezdců a ohrožoval bezpečnost dalších jezdců bude varován a pokud by ve svém jednání pokračoval, nebude už vítaným účastníkem klubových akcí.
Následující pravidla vznikla kompilací mnoha zdrojů. Většina mezinárodních klubů jezdí v nějakém více či méně organizovaném tvaru s podobnými pravidly, které se navzájem liší jen v detailech (např. HOG).

Přečtěte vysvětlení a diskuzi na téma jízdy ve skupině na naší konferenci. Přidejte své názory na bezpečnost jízdy větší skupiny motocyklů v hustém provozu. Komunikujte!
Americká pravidla jízdy ve skupinách:
1. Skupina jezdců
2. Ride Leader (vedoucí jezdec)
3. Tail Gunner (zadní střelec)
4. Noví jezdci
5. Změny jízdního pruhu (A-jednoduchá, B-bloková, C-doplnění odzadu)
6. Nouzové situace
7. Placení mýta
8. Signály rukou

1. Jízda ve skupině

Jezdci ve skupině tvoří formaci ve dvou řadách s vedoucím jezdcem skupiny v čele formace v levé řadě. Vedoucí jezdec tak může vidět celou formaci ve svých zpětných zrcátkách a může sledovat i dojiždějící a předjíždějící auta. Druhý motocykl v pořadí jede v pravé řadě za vedoucím jezdcem s asi sekundovým intervalem. Další jezdci pak zabírají střídavě levé a pravé pozice v jízdním pruhu tak, aby měli zhruba dvousekundovou vzdálenost od jezdů před nimi a tedy sekundovou vzdálenost od jezdce diagonálně vpředu. Tento způsob řazení jezdců dává dostatek prostoru pro bezpečné manévrování (žádné motocykly nejedou v jednom okamžiku vedle sebe) a zároveň zabraňuje automobilům předjíždět “myškováním” jednotlivé jezdce.

Poslední jezdec - “zadní střelec” může jet na kterékoliv straně jízdního pruhu. Mění svou polohu podle momentální potřeby a situace.

2) Ride Leader - vedoucí jezdec (obvykle je to Road Captain)

Vedoucí jezdec formace musí vědět, jak je dlouhá jeho skupina a řídí odbočování, předjíždění, změnu jízdních pruhů, výjezdy z dálnice apod. Jeho úkolem je zajistit maximální bezpečnost skupiny a držet celou formaci pohromadě. Musí včas změnit směr aby se všichni jezdci stačili zařadit do odbočovacího pruhu apod.
Vedoucí jezdec určuje směry jízdy a rozhoduje o zastavení celé skupiny u čerpacích stanic, odpočívadel atd. Musí sledovat stav silnice před skupinou a pokud je skupina vybavena CB spojením, předává pokyny a informace o situaci před a za skupinou jezdcům.

3) Tail Gunner - “zadní střelec”

Zadní jezdec slouží jako prodloužené oko vedoucího jezdce. Sleduje formaci a informuje vedoucího jezdce o jakýchkoliv potencionálních problémech ve formaci. Sleduje další vozidla a informuje vedoucího jezdce (a všechny, kdo mají CB rádio) o nebezpečí jako je napřiklad předjíždějící nákladní vůz, nebezpečný řidič, který se pokouší předjíždět zprava apod. Sleduje odbočovací pruhy a vjíždí do pruhu jako první a “zavírá” tak pruh pro případné předjíždění dalších vozidel, dokud se celá skupina nezařadí do nového pruhu. Na pokyn vedoucího formace mění jako první jízdní pruh a celá skupina má čas na změnu bez rizika náhle předjíždějících vozidel zezadu.

4) Noví jezdci

Pozice nových jezdců ve formaci je velmi důležitá. Noví jezdci (bez zkušeností s jízdou ve formaci) by měli jet co nejvíce vepředu - pokud možno hned za vedoucím formace.

5) Změny jízdních pruhů

Změna jízdního pruhu začíná rádiovou výzvou vedoucího jezdce k zadnímu “střelci”. Zadní jezdec změní jízdní pruh, až když to bezpečnostní situace dovolí a informuje vedoucího jezdce že pruh je volný a zajištěný. V tomto omažiku má vedoucí jezdec tři možnosti:

A) Jednoduchá změna jízdního pruhu
Nejběžnější změna jízdního pruhu formace se používá ve většině případů a začíná zajištěním nového pruhu zadním jezdcem. Vedoucí jezdec zapne svůj ukazatel směru a dává tím na vědomí dalším jezdcům, že se chystá změnit směr. Jakmile jednotliví jezdci vidí signál, zapnou své ukazatele. Potom vedoucí jezdec začne měnit směr jízdy. Další jezdci mění směr tak, jak přejíždějí jezdci před nimi. Důležité je dodržet pravidlo, že žádný jezdec nemění svůj směr jízdy dokud nezačne měnit směr jezdec před ním.

B) Bloková změna směru jízdy
Namísto jednoduché změny směru jízdy se může použít bloková změna směru, která sice vyžaduje trochu opatrnosti a pozornosti ale je velice působivá pro lidi, kteří formaci pozorují. Tento způsob navíc přináší jezdcům krásný pocit spolupráce ve formaci. Popis zní poněkud složitě ale ve skutečnosti je to velice jednoduché.

Jakmile je nový jízdní pruh zajištěn zezadu zadním jezdcem, vedoucí jezdec zapne ukazatel příslušného směru jízdy a informuje tak jezdce ve skupině o chystané změně směru. Jakmile jednotliví jezdci vidí zapnuté směrovky jezdců před nimi, zapnou své ukazatele směru, takže další jezdci za nimi jsou informováni o změně. Vedoucí jezdec zvedne levou ruku. Jezdci za ním zvednou také levou ruku a opakují signál pro jezdce za nimi. Vedoucí jezdec poté místo zvednutí ruky ukáže levou rukou na pruh, do kterého se bude měnit směr jízdy a začne měnit směr do daného pruhu. Všichni jezdci vrátí ruku dolů a začnou měnit směr současně. Tak se celá formace přesune z pruhu do pruhu jako jeden blok.

C) Read Fill-In (Doplnění odzadu)
Tento způsob změny směru se hodí v situacích, kdy v druhém pruhu není dostatečná mezera pro všechny jezdce formace - např. když se skupina chce přesunout z pravého pruhu do prostředního a vozidla v levém pruhu stále najíždějí do mezery.

Jakmile zadní jezdec zajistí nový pruh, vedoucí skupiny (obvykle na pokyn a doporučení zadního jezdce) nechá naplňovat mezeru jezdci zezadu. Pokud skupina nemá rádiové spojení, upaží ruku do vodorovné polohy a horizontálním pohybem “ukazuje” na nový jízdní pruh. Ostatní jezdci opakují jeho signál aby všichni ve skupině věděli o změně a způsobu změny. Poslední jezdec ve skupině přejede do nového pruhu před zadním střelcem, který už v novém pruhu jede. Potom se zařadí další před ním atd až do okamžiku, kdy se zařadí i vedoucí skupiny. Důležité je, aby jezdci zezadu dodržovali maximálně takovou rychlost, aby nezačali v druhém pruhu předjíždět zbytek formace a aby postupně zaplňovali místa v druhém pruhu, jakmile to provoz umožní.

6) Nouzové situace

V naléhavém případě a v nebezpečí je úkolem vedoucího jezdce uspořádat skupinu tak, aby nedošlo k žádnému ohrožení. Jezdci se mohou zařadit v případě potřeby jeden za druhého s dostatečnými rozestupy. V případě poruchy motocyklu nechte jezdce přejet na kraj silnice ale nezastavujte. U jezdce s poruchou se zastaví zadní jezdec a zbytek formace jede s vedoucím jezdcem tak daleko, kde se dá bezpečně zastavit s celou skupinou bez ohrožení ostatních řidičů.

7) Placení mýta

Vedoucí skupiny by v případě jízdy v oblastech, kde se vybírá dálniční nebo silniční mýto, měl mít vybrané peníze od jezdců ve skupině předem a zaplatí za všechny jezdce ve skupině najednou a obsluha si počítá počet jezdců. Z toho důvodu se doporučuje aby všichni jezdci projížděli jednou brankou. Je užitečné, aby vedoucí skupiny předem věděl, za kolik jezdců platí mýto a nemusel je přepočítávat až u závory.

8) Signály rukou

Každý jezdec by měl vždy opakovat signály dávané jezdci před ním, aby informoval i jezdce jedoucí za ním a informace došla až na konec formace pokud možno co nejrychleji. Kromě běžných signálů (odbočení doleva a doprava, zpomalení, zastavení) se používají i tyto signály:

Změna jízdního pruhu v bloku
Vedoucí jezdec zvedne levou ruku. Jezdci za ním zvednou také levou ruku a opakují signál pro jezdce za nimi. Vedoucí jezdec poté místo zvednutí ruky ukáže levou rukou na pruh, do kterého se bude měnit směr jízdy a začne měnit směr do daného pruhu. Všichni jezdci vrátí ruku dolů a začnou měnit směr současně.

Doplnění odzadu
Vedoucí skupiny upaží ruku do vodorovné polohy a horizontálním pohybem “ukazuje” na nový jízdní pruh. Ostatní jezdci opakují jeho signál aby všichni ve skupině věděli o změně a způsobu změny. Poslední jezdec ve skupině přejede do nového pruhu před zadním střelcem, který už v novém pruhu jede. Potom se zařadí další před ním atd až do okamžiku, kdy se zařadí i vedoucí skupiny.

Změna jízdy místo dvou řad do jedné řady
Pokud to vyžaduje situace (zúžení silnice, nebezpečné vzdušné víry od projíždějících kamionů, osoby ve vozovce...), může vedoucí skupiny dát pokyn pro změnu jízdy místo “cik-cak” ve dvou řadách na jízdu za sebou. Vedoucí jezdec zvedne levou ruku a zvedne jen jeden prst a dává tak pokyn jezdcům pro zařazení za sebe.

Změna z jedné řady na dvě
Pokud není jízda v jedné řadě potřeba a situace dovoluje obsadit celý jízdní pruh, vedoucí jezdec zvedne levou ruku a zvedne ukazováček a palec a otáčením zápěstí nebo kýváním předloktí dává pokyn dalším jezdcům pro zařazení cik-cak do dvou řad formace.

Zúžení mezer mezi jezdci (formace je příliš dlouhá)
Pokud vedoucí jezdec potřebuje zkrátit rozestupy mezi jezdci ve formaci (obvykle po upozornění zadním jezdcem rádiem), dá pokyn pro zmenšení rozestupů zvednutím levé ruky a střídavým otevíráním a zavíráním prstů z pěsti a zpět.

Nebezpečí na silnici nebo v okolí silnice
Upozornění na nebezpečné věci nebo situace na silnici nebo v okolí silnice (kameny, písek, rozlitý olej, důležitou značku atd.) může dávat kdokoliv a kdykoliv ve formaci. Upozorňuje jezdce za ním na danou situaci nebo věc ukazováním rukou v daném směru. Jezdci za ním opakují signál
V našich podmínkách se řiďte především zdravým rozumem!
Jezdi bezpečně - neohrožuj sebe ani ostatní!
Pokud ostatní jedou v koloně stylem cik-cak (šachovnicová sestava), tak se zařaď, nepředjížděj ostatní a neměň svou pozici ve skupině.
1) Jízda v organizované skupině cik-cak s dostatečnými rozestupy je bezpečnější než jízda v houfu kde nikdo neví, kde má jet, jezdci často jedou přímo vedle sebe, což je v případě náhlé situace - např. auta v protisměru - situace velice nebezpečná. V našem případě nejedou nikdy dvě motorky přímo vedle sebe (zakázáno) a nejbližší motorka před Vámi jede v jiné části jízdního pruhu - nikoliv přímo před Vámi. Rozestupy zajiš?ují dostatečný manévrovací prostor. Pokud si někdo myslí, že jízda jeden za druhým natěsno je bezpečnější, tak je na velkém omylu.

2) Pravidla pro jízdu skupin vznikla v USA po řadě vážných nehod, kdy se ve většině případů stažil automobil nebo kamion "vtěsnat" při předjíždění mezi jednotlivě jedoucí hloučky motorkářů a náhlá situace vyvolala kolizi. Někteří řidiči (i u nás) považují za bezvadné zpestření předjíždět motorky tímto způsobem což v případě kompaktní skupiny bez velkých mezer, jde mnohem obtížněji a nebezpečné řidiče to odrazuje od předjíždění tímto způsobem.

3) Ja jasné, že pravidla skupinového ježdění vznikla především pro velké akce, kde jedou stovky motorek v těžkém provozu po mnohaproudových dálnicích USA. Je nesmysl dodržovat striktně pravidla jízdy ve skupině na úzkých okreskách naší země. To dá rozum. Ovšem stále platí, že jízda cik-cak je v případě skupiny bezpečnější než houf a rozhodně bezpečnější než houf s těsnými rozestupy nebo dokonce jízdou vedle sebe, což navíc odporuje pravidlům.

V zásadě vždy při jízdě musí velet zdravý rozum a momentální dopravní situace. Ovšem kdo se zúčastnil vyjížděk na velkých srazech, kde v jednom okamžiku vyjede na silnici několik set nebo tisíc motorek, pochopí, že pravidla mají v těchto případech něco do sebe a kdo podle nich neumí jezdit, ohrožuje sám sebe i ostatní účastníky... Nakonec i zkušenosti z tří sezón našich chapterů v ČR a z ježdění dalších klubů u nás (HOG) dávají zapravdu, že organizované skupinové ježdění je bezpečnější a pro účastníky provozu pohodlnější a výhodnější než chaotická jízda houfu motorek. V šachovnicové sestavě se cítí bezpečně i ti lidé, kteří ze zásady na “houfové” vyjížďky na srazech nejezdí.

PříspěvekNapsal: 14 úno 2008, 18:20
od Rady
...[ si uvedomil laskave jaky to je.pokud ridicak ma z autoskoly kam bych ho ihned poslal a az bude ovladat to co ma tak se muze vratit na silnici.jestli je zajem tak jsem dam jeste dodatecne pravidla ve skupinovy jizdy ale jsou v tematu odjezd na snuru 08 kam jsem je daval.a plati pro vsechny.[/quote]

Opakovani matka moudrosti :)

PříspěvekNapsal: 14 úno 2008, 19:31
od Jarda
souhlasim co k tomu taky jinyho rict.

PříspěvekNapsal: 14 úno 2008, 21:22
od dbar
[quote=petridas]je pravda ze par jedincu tam bordel delalo ale myslim ze valna vetsina se chovala dobre!! a taky si myslim ze panuje mezi velkyma skutrarema/ skutrmoto/ a 50_atkama velka nevrazivost hlavne ze strany velkych!! a jak pise miroslav tak sme jako mladi nebyli lepsi!! :rolleyes:!!! asi pri srazech skutrmoto panuji jina pravidla , ale na druhou stranu nikdo nerika ze musite byt na tech srazech v blizkosti 50-tek!! jedte na druhem konci a nic se vam nestane B)[/quote]
tak akorát na druhém konci republiky !!!