Stránka 1 z 2

úprava variátoru na max. výkon

PříspěvekNapsal: 01 kvě 2019, 19:57
od Karlos 1
Takhle upravují asijští mistři mechanici variátory na maximální efektivitu, ale soustruh je podmínkou.
https://www.youtube.com/watch?v=NdrlgLexFXw

Re: úprava variátoru na max. výkon

PříspěvekNapsal: 01 kvě 2019, 20:20
od Bostav
Malossi po domácku :-)

Re: úprava variátoru na max. výkon

PříspěvekNapsal: 03 kvě 2019, 12:19
od Karlos 1
Dneska mi to nedalo a udělal jsem na svém variátoru úpravu po vzoru asijských mechaniků, tak jsem zvědav, co to udělá. Taky mi totiž řemen nechodil až na kraj, takže jsem měl maximálku menší, než by mohla být. Ten lesklý kraj na fotce byl vlastně nevyužíván. Stočil mi to soused na soustruhu tak, aby byl řemen zároveň s obvodem variátoru. Červená šipka ukazuje na místo úpravy.
Photo 03.05.19 11 40 20_proc.jpg

Photo 03.05.19 11 44 27_proc.jpg

Re: úprava variátoru na max. výkon

PříspěvekNapsal: 03 kvě 2019, 17:08
od crhy_
To video = Darwinovy ceny v praxi :D, hlavně jak tam strká ty pazoury k tý roztočený řemenici :D, no ještě by to chtělo jim rozumět... Každopádně touto úpravou zvednou maximálku, nic méňe by mě zajímalo jestli to nebude línější na rozjezdy...

Re: úprava variátoru na max. výkon

PříspěvekNapsal: 03 kvě 2019, 20:56
od Dusan14
Tak este ze si to meral na novom remeni, nezabudni ze bude viac namahana hriadel na kluke a ak ju nemas v kryte v lozisku, tak aj namahane lozisko na kluke na strane altiku.

A skonttoloval si aj valceky? Vytlacia tu polremenicu dostatocne von?
Nebude treba vybrusit cast tak ako vo videu?

Odoslané z STF-L09 pomocou Tapatalku

Re: úprava variátoru na max. výkon

PříspěvekNapsal: 03 kvě 2019, 23:12
od Karlos 1
Ještě doplňující informace k mému příspěvku - o ten samý rozměr , co se ubere na řemenici, je třeba zkrátit taky středový čep variátoru. Uvědomil jsem si to při zpětné montáži, protože řemen by v poloze u středu řemenice byl příliš volný a zřejmě by prokluzoval a taky vodítka by při maximálním zdvihu byly už příliš nad sloupky. To je vidět, jak má to všechno složené na sobě na stole a špekuluje nad délkou toho čepu. Oni to v tom videu mají, má tam dvě délky toho čepu, zpětně mě to trklo, že je to kvůli tomu, ale jak té hatmatilce člověk nerozumí... V mém případě dělá zkrácení 2,5 mm, ale bude to inviduální případ od případu, záleží na tom , kolik se ubere na řemenici.
Photo 03.05.19 17 10 39.jpg

Jinak jak říká Dušan, jestli to válečky vytlačí až na obvod, to je otázka, až praxe ukáže, ale horší než předtím to snad být nemůže. Toho většího zatížení bych se nebál, ten variátor by měl být teoreticky konstruován na to, aby řemen běhal na max. obvodu řemenice.

Re: úprava variátoru na max. výkon

PříspěvekNapsal: 04 kvě 2019, 10:43
od Dusan14
Ked si skratil cap, tak valceky budu vytlacat polremenicu dostatocne.

Ak by si to pomeral pred upravami, tak o to co si zobral z remenice, trebalo aj znizit cap.

Inak ak by si pouzil pullej slidery, tak by netrebalo znizovat cap. Schvalne to skontroluj.
Sidery maju iny tvar a vytlacia remenicu o tusim 2mm dalej (v serii ani nie lebo sa opru remenice o seba) ako valceky.
Tym padom by si nemusel o tolko skracovat cap, a tym padom lepsi prevodovy pomer v spodnej casti remenice, tj pri rozbiehani.

Remen v dolenj casti remince pri strede, bude vzdy rovnako ako pred upravou remenice, ta na tuto vec nema vplyv, teda ak si neodsustruzil az tolko ze trn remen uz beha mimo remenice pri ich odtiahnuti.

Problem je ale inde, tym ze vtsuvas remen az na okraj, skracuje sa dlzka remena aj o 1 az 2cm, tym padom na remenici s spruzinou je remen viac zatlacani k stredu a viac trpi spruzina, chcelo by to troska dlhsi remen aspon o 5mm

Re: úprava variátoru na max. výkon

PříspěvekNapsal: 04 kvě 2019, 14:24
od Karlos 1
No s tim zkrácením čepu jsem si jistý, porovnával jsem starý origo variátor s tím upraveným s dlouhým čepem, cvičně jsem to při montáži nanečisto zkoušel s řemenem úplně u středu a ten starý byl znatelně v tom středu natěsno, zatímco ten upravený s dlouhým čepem tam šel úplně volně a řemen jsem volně protáčel okolo čepu. Takže při rozběhu z volnoběhu by tutově prokluzoval, zvláštˇ při velkém záběru třeba do kopce.
Ale ještě jsem chtěl upozornit na poslední úskalí při konečné montáži celé sestavy do skútra. Zkrácením středového čepu se při utahování matice zjistí, že tisícihran už vystupuje z hřídele, a kvůli tomu nedosedne podložka až na řemenici. Hřídel se závitem má průměr 13 mm, tisícihran cca 15 mm. Takže se musí zvětšit vnitřní průměr podložky na 15 mm. Pěkně je to vidět na tom videu ve 41.30 minutáži. Ten thajský dědula potom taky zvětšuje na soustruhu vnitřní díru u podložky. Já už jsem nechtěl otravovat souseda, tak jsem díru zvětšil normálně ve svěráku pilníkem, tam už není potřeba taková přesnost.
Photo 04.05.19 14 01 14.jpg

Pak už montáž proběhla bez problémů. Ještě než jsem na variátor namontoval vrchní dekl, tak jsem na stojánku s nastartovaným motorem zkusil funkčnost jako thajci na videu a vypadá to dobře, při plném plynu se řemen vyšplhá až na samý okraj zadní řemenice. Jelikož jsem požil povzbující nápoje, tak už to dneska nevyzkouším v plném provozu,navíc tady prší, ale zítra, slibuji, to prubnu v praxi.
Ještě pro inspiraci tady mám další video o té samé úpravě, ale dělá to jiný mechanik, který sice nemá soustruh, řemenici ubírá pilníkem, ale má pěkný nástroj na zlepšení chodu válečků a max. rychlost 140 km/h je reálná
https://www.youtube.com/watch?v=G4ZY6a0F9yU

Re: úprava variátoru na max. výkon

PříspěvekNapsal: 05 kvě 2019, 17:50
od Karlos 1
Dnes jsem vyzkoušel upravený variátor, jak jsem slíbil. Nebudu vám nic nalhávat, není to dobré. On se touto úpravou jakoby změnil převodový poměr do rychla a motor pracuje v menších otáčkách než předtím, takže hlavně do kopců je to bída, např. tam , kde jsem jel dříve tachometrových 80 tedˇ jedu 60. Na takovéto zpřevodování nemá tento motor výkon a hlavně krouťák. Možná u značkových výkoných motorů to vyhovuje, tam mají přebytek výkonu a krouťáku, ale u číny rozhodně ne. Ale stejně si myslím, že do prudkých kopců by se to nelíbilo ani jim. Nechápu, že to těm thajcům funguje. Ten bezzubej dědula mě teda zklamal, a já mu tak věřil. Nicméně ještě to nevzdávám, mám takovou teorii, že je tím vinen ten zkrácený čep. Dneska vyměním ten zkrácený za klasický ze starého variátoru a zítra uvidíme při další jízdě. Tam už by měl nastat normální převodový poměr jako u sériového provedení a jen se zlepšit ta maximálka.To si to maluju, co? To zas bude zklamání ! On také v tom druhém videu jiný thajský mistr dělá jenom to ubrání řemenice a čep nechává původní, takže na to sázím, že je to pro mě ta lepší varianta.
Co se ale povedlo je to, že řemen už se dostává až ke kraji řemenice, akorát že dříve, než by měl, takže praktický efekt to nemá.
Photo 05.05.19 12 44 13.jpg

Ale chybama se člověk učí , jak říkal Hanzlík ve Slavnostech sněženek, a kdo nic nedělá nic nezkazí.A taky kdo si hraje, nezlobí.

Re: úprava variátoru na max. výkon

PříspěvekNapsal: 05 kvě 2019, 17:56
od Dusan14
A ked das lahsie valceky? Budes tocit viac otacok a motor bude mat vecsi krutat.
Nic uz len ladit co to spravi. A dostat sa tam z otackami a rychlostou tam kde si bol.

Odoslané z STF-L09 pomocou Tapatalku

Re: úprava variátoru na max. výkon

PříspěvekNapsal: 05 kvě 2019, 18:02
od Karlos 1
To je taky možnost, ale jiné válečky zatím nemám, tak zítra zkusíme ten dlouhý čep. Musíme postupovat vylučovací metodou.

Re: úprava variátoru na max. výkon

PříspěvekNapsal: 05 kvě 2019, 19:12
od Mirus1
Karlosi,to je sice pěkné,že si hraješ a nezlobíš,pochvala :D ,ale takto amatérským systémem pokus-omyl se k ničemu nedopracuješ,akorát tipuju, že tě čeká investice do koupě nového variátoru,protože ten co tuníš,můžeš za chvíli tak maximálně jak se říká hodit po psu. A tohle jsi alespoň někdy četl ??????
https://www.scootland.cz/scooter-tuning ... za-krokem/

Přečti si to alespoň 2-3x a potom zvaž jak dál,mají tam pěkně popsané i jiné věci,stačí kliknout na nápis tuning..... :wink:
Otázkou zůstává, jestli u tvého stroje nějaký tuning variátoru něčemu prospěje,tipuju,že nikoliv..Ale pokud tě to baví,tak jasně zkoušej, to určitě není trestné... :D

Re: úprava variátoru na max. výkon

PříspěvekNapsal: 05 kvě 2019, 19:41
od Bostav
Naopak já oceňuji jeho snahu a šikovnost. Nový variátor ho bude stát 800,-Kč, to nikoho nezabije. Je fajn že se podělil o postup práce i o její výsledek. Uvídíme jak bude jeho snažení pokračovat.

Kdyby nebylo takových lidí jako je ON, tak lezeme po stromech a nemáme ABS, Start/stop systém, keramickou vložku :mrgreen:

Re: úprava variátoru na max. výkon

PříspěvekNapsal: 06 kvě 2019, 07:20
od Dusan14
No nevien, cinske variatory su z blata, a originaly stoja akoro tolko co tuningovy

Odoslané z STF-L09 pomocou Tapatalku

Re: úprava variátoru na max. výkon

PříspěvekNapsal: 06 kvě 2019, 12:23
od Bostav
Vždyť má Maxon Ardour 125 ... takže originál je .. jak píšeš "čínské bláto" a to jsem koukal je za 800kaček