Stránka 1 z 4

Palivo a biosložky

PříspěvekNapsal: 05 srp 2015, 07:46
od JardaB
..... aneb - proč tankovat 100 oktan (ne kvůli oktanů, které neuškodí, ale kvůli obsenci biosložky)

Doplněno 10.9.15
Ještě uvedu proč jsem s tímto tématem začal: servis Kymco "u nás doma" (podle školení v Německu) doporučil používat paliva bez biosložky. Praktická zkušenost tohoto servisu je, že každý karburátor, co se jim dostane do ruky, musí čistit v ultrazvuku. Jsou zanesené trysky. Je možné, že základem tohoto doporučení je "používat PHM s čistícím aditivem, nebo aditivem pro kompenzaci biosložky", což lze předpokládat u premiového benzinu. Proto jsem níže uvedl níže i Optimal 95E od Čepra, který je aditivován. U Naturalu 95 od Benziny nejsou aditiva na webu specifikována a informace z roku 2014 potvrzuje u Benziny změnu ke standardu bez aditiv - palivo jde - jak je z rafinerie.

http://byznys.lidovky.cz/lepsi-natural-95-potichu-zmizel-dmg-/doprava.aspx?c=A141112_230437_ln-doprava_ele

(ačkoli ... oktanový nárok motoru se mění podle více faktorů, vlhkost tlak a teplota vzduchu, technický stav motoru --- například suché vedro ve velké zátěži by více oktanů chtělo, dtto plný výkon na dálnici v letních vedrech)


Ha - našel jsem zajímavé info u Čepra

Doporučená doba použitelnosti motorových paliv v měsících

Bezolovnatý automobilový benzin ČSN EN 228 .... 3 měsíce
Motorová nafta ČSN EN 590 .... 3
Methylestery mastných kyselin (FAME) ČSN EN 14214 .... 1 ... týká se myslím jen nafty
Směsná motorová nafta SMN 30 ČSN 656508 .... 2
Ethanol E85 ČSN P CEN/TS 15293 .... 2

===========================================================
Doplnění - popis vlastností Optimal 95E od Čepra:

Bezolovnatý benzin Optimal 95E je nové optimální palivo pro Váš vůz, které postupně zavádíme v síti čerpacích stanic EuroOil. Vlivem nového multifunkčního aditivu má vylepšené vybrané parametry a užitné vlastnosti. Složení aditivu je přizpůsobeno pro automobilové benziny s obsahem bioetanolu.

Hlavní efekty a přínosy

Životnost motoru
• čistí a udržuje spalovací prostor, sací ventily, vstřikovací trysky a vnitřek karburátorů (tzv. „clean up“ a „keep clean“ efekt)
Výkon a spotřeba paliva
• zlepšené mazací účinky zajišťují hladký a pružný chod motoru
• snížené tření přispívá ke snížení spotřeby paliva až o 4 %
Provozuschopnost
• snížení škodlivých emisí výfukových plynů, především obsahu kysličníků dusíku a nespálených uhlovodíků - "nepřímo"
• zlepšené antikorozní vlastnosti zvyšují ochranu celého palivového systému
• zvýšená operabilita při studeném a teplém startu motoru
kompenzace negativních efektů přítomnosti etanolu na některé vlastnosti paliva

============================================= ověřeno u firem v srpnu 2015
Benzina Verva 100 ... bez ethanolu (náhradou je ETBE)!!!! - vhodný ke skladování (ověřeno dotazem)
Shell ..... na dotaz Shell sdělil, že VŠECHNA jejich paliva obsahují biosložku (ne zcela vypovídající odpověď - dotaz zněl na ethanol)
V Power Nitro+ - kombinace bioetanol (do 5%) a ETBE - v letním období cca 3% bioetanol a 4% ETBE.
V Power Nitro+ Racing - ETBE a jenom stopy bioetanolu (pod 0,5%)

OMV - Carrera 100 ... jako biokomponent používán Ethanol 4,9%, nicméně každý benzín obsahuje ETBE cca 10%.

Bez ethylalkoholu je tedy Verva 100 a V-Power Nitro+ Racing

=============================================

VERVA 100 je automobilový benzin bezsirný nadstandardně aditivován celým souborem přísad . Obsahuje speciální mazací přísady ke snížení třecích ztrát paliva - tento mazací efekt zvyšuje výkon motoru , ve formulaci přísad jsou také čistící přísady ,které fungují na efektu "keep clean"-udržují v čistotě sací ventily,vstřikovače i spalovací prostor .Druhý efekt je "clean up" -odstraňuje dříve vzniklé usazeniny . Tyto detergentní přísady přispívají ke snížení spotřeby . Protikorozní přísady chrání palivový systém před korozí.
Tento druh vysokooktanového benzinu neobsahuje v rámci povinného plošného přimíchávání bioetanol a proto je vhodný i pro delší skladování (nevýhoda lihu v benzinech je v jeho nižší energetické hodnotě a navíc váže na sebe vodu ). VERVA 100 má biosložku je na bázi ETBE (ethyl terc butyl etherů).
==============================
ETBE

(angl. ethyl-tert. butyl ether)

Ethyl-terc. butyl éter. Potenciální náhrada MTBE v automobilových benzínech za účelem zvýšení podílu „biosložek“ využívaných jako motorová nebo jiná paliva. Jeho výroba je obdobná jako u MTBE a vychází z etanolu a izobutenu. Vzhledem k tomu, že jako zdroj použitého etanolu se uvažuje výhradně líh vznikající kvašením zemědělských produktů, je výroba ETBE z podstatné části kryta surovinou z obnovitelných zdrojů. Přídavek ETBE do motorových benzínů nepředstavuje technický problém, protože ETBE (stejně jako MTBE) má vysoké oktanové číslo, je s benzínem neomezeně mísitelný a má poměrně nízkou tenzi par. Tím se ETBE stává z hlediska kvality konečného produktu - automobilového benzinu - méně problematickou než mísení etanolu přímo do benzinu.


Aktualizace 23.8.15
======================
Citace text od TEXACO: Spalování bioethanolu není pro motor ani olej příznivé, protože vznikají kyselé produkty - acetaldehyd a kyselina octová. Ty jsou naštěstí těkavé a do oleje se dostávají jen ve stádiu studeného startu.
http://www.olejetexaco.cz/zatizeni-motoroveho-oleje/
======================

Re: Palivo a biosložky

PříspěvekNapsal: 05 srp 2015, 20:55
od zitow
Přidávej VIF, a nemusíš řešit u koho tankovat.

Re: Palivo a biosložky

PříspěvekNapsal: 05 srp 2015, 21:55
od aldav
Asi tak !

tap-Melius LTE

Re: Palivo a biosložky

PříspěvekNapsal: 05 srp 2015, 22:25
od medved.m
Čerpej, jezdi, čerpej a furt jezdi a nemusíš řešit, čertvíjaký sračky do toho přidává výrobce, natož je ještě přidávat sám.

Tím jsem chtěl mimochodem říci, že na Vervu 100 táhl shemík stěží stejně, akorát spotřeba byla o dvě deci vyšší,
a moje auto po celých sedm let, co žere benzín od nejmenovaného levného prodejce, "čistí vzduch". (Tak to aspoň pokaždé říkají technici v mé SME nad protokolem.)

Re: Palivo a biosložky

PříspěvekNapsal: 27 srp 2015, 21:56
od 1914
Panové jako zemědělec vám můžu napsat že zatím jsou to jen procenta. Ale v řádu let to bude jinak. EU nás (zemědělce) tlačí víc a víc do Bio srajd. Žlutá nemoc ničí všechno :( Dokonce už i ve starých Zetorech na to musíme jezdit (povinně!). Výkon je o 30% horši a to jak na traktoru za 3mega tak na Zetoru za 50 000Kč. Je to šilené co se děje. Dřív jsem byl naivní a myslel že "bio" je cesta. Ale pravda je taková že už před setím řepky olejné se na pole doslava leje šilné množství rundapu. Pokud toho chcete vědět víc nemám problém toho napsat víc :)

Jsem na mobilu.

Re: Palivo a biosložky

PříspěvekNapsal: 27 srp 2015, 23:47
od bossd
Muže mému motoru piaggio 350ccm uškodit verva 100, když v návodu je napsáno n95?

Re: Palivo a biosložky

PříspěvekNapsal: 28 srp 2015, 07:17
od TUNER
Nemůže

Re: Palivo a biosložky

PříspěvekNapsal: 28 srp 2015, 08:03
od JardaB
zitow píše:Přidávej VIF, a nemusíš řešit u koho tankovat.

==========================
Hoši, přečtěte si popis výrobce:
... připadám, že vaše víra ve VIF se blíží náboženství ... VIF řeší všechny problémy ... (asi jako Acylpyrín nebo Paralen a pak umřete na selhání jater)

VIF do benzínu řeší: mazivost, čistotu motoru (úsady) a ochranu proti korozi. Neřeší zvýšení oktanového čísla !!!
VIFu nafty řeší : mazivost, čistotu motoru (úsady) a pěnivost a cetanové číslo (něco jako "oktany" u nafty).

VIF u nafty má mnohem větší význam pro moderní vysokotlaké střikovací systém, kde je kritická mazivost, koroze i úsady v tryskách, dále pro vysokotlaké čerpadlo (1200-1800 atp). U nafty pro sedláky je také mnohem větší podíl (desítky procent) biosložek (a není to LÍH) a tím se třeba snížení výkonu projeví zásadněji.

Pokud řešíte skútr, tak u dvoutaktu to nemá tak zásadní význam. U čyřtaktu viz níže.

Tedy VIFem řešíte mazivost a další výše uvedené .... ne LÍH (bioethanol).

(Jinak benzín asi bude nějak aditivován proti některým negativum lihu)

Líh škodí: snížením výkonu motoru, možným zvýšením koroze, vznikem jiných zplodin hoření (acetaldehyd a kyselina octová), při delším skladování to pohlcuje vzdušnou vlhkost.

OKTANY bych řešil pokud mám vysoce-výkonný motor (třeba 125 ccm a 11 kW je litrový výkon 88 kW ... 117 HP ) s vyšší kompresí a nepojedu lehká noha a bude vedro. Mazivostní přísada by se měla nějakým způsobem malinko projevit u všech motorů pokud píst nelítá ve válci volně jako nožka v bačkoře ;-)

Re: Palivo a biosložky

PříspěvekNapsal: 28 srp 2015, 08:29
od crhy
Proč jezdit na E 85 u skůtru? Koho tohle může vůbec napadnout? Skůtr sám o sobě žere méně, než polovinu toho, co auto,( pokud to není velký obsah a dvouválec). Nevidím důvod tohle řešit.

Re: Palivo a biosložky

PříspěvekNapsal: 28 srp 2015, 11:12
od zitow
Nemyslím si, že VIF je pro mně náboženství ;). Jak na naftovém, tak na benzínovém motoru pociťuji "subjektivní" změnu k lepšímu. U dieselu po natankování nafty s velkým množstvím benzínu u firmy agip Třebíč jsem musel začít řešit vstřikování.Od repasu vstřiků přidávám VIF. Průměrná spotřeba od té doby klesla z dosavadních 6,4 L na 5,8 L.Žádná změna stylu jízdy se nekonala. Motor 1,9 DCI 88KW najeto skoro 5x kolem zeměkoule. Do toho incidentu to jezdilo pořád za 6,4 a nemyslím si , že samotný repas vstřiků dokázal spotřebu snížit o půl litru. U benzínu: pořídil jsem 200 karbec, která 3 roky stála.Karburátor byl zarostlý jak sviňa. Proběhla 2x ultrazvuková pračka a čištění veškerých kanálků tenkým mezizubním kartáčkem a chlupem z koštete. Po poskládání to bylo mnohem lepší,jen nepatrně kolísal volnoběh +- 100 ot/min. Začal jsem tedy po předchozí zkušenosti přidávat VIF i do benzínu. Po čase došlo k úplnému zklidnění volnoběhu a motor podle mého "subjektivního" názoru běží hladšeji. A dokonce i hladšeji než předtím na původní 125. Takže za mně: čistota půl zdraví, a kdo maže ten jede. Těch pár haléřů navíc za VIF mi za to prostě stojí. BTW: necítím "subjektivní" změnu při použítí vervy, nebo obyč N95.

Re: Palivo a biosložky

PříspěvekNapsal: 28 srp 2015, 11:26
od janon
Myslim, ze to v zasade nema smysl moc resit. Doba je bohuzel takova a moc s tim nenadelame. Popravde, komu z Vas, se rozbil motor a primarni pricinou rozbiti, byl benzin s bio slozkou? Tankuji v 95% standardni N95 obcas Vervu 100 a nikdy jsem nemel problem a to vubec nerozlisuji OMW, Agip, Robin oil, Benzina a mnoho dalsich mensich pump.

Re: Palivo a biosložky

PříspěvekNapsal: 28 srp 2015, 11:39
od tomikm
Janon: Kamarádovi BIONAFTA (ne klasická nafta se zákonnou přísadou biosložky) zalepila vstřikovací čerpadlo u traktoru (Zetor 7745 v úpravě do lesa), se kterým denně jezdil do lesa přibližovat dřevo. Jednoho dne ráno prostě nenatočil, před tím žádné příznaky , že by se zhoršoval chod motoru, nepozoroval. Ale jak říkám, byla to bionafta. Ona biosložka není škůdce pro motor, ale pro palivovou soustavu.

Re: Palivo a biosložky

PříspěvekNapsal: 19 zář 2015, 23:24
od Sokolík
Po natankování Optimal 95E mi skůtr nějak nechtěl pořádně táhnout. Dnes jsem konečně vyjel nudrž a natankoval starý dobrý Natural 95 - mám z jízdy daleko lepší pocit. Optimalu 95E se už příště vyhnu. Má někdo podobnou zkušenost?

Re: Palivo a biosložky

PříspěvekNapsal: 20 zář 2015, 09:22
od JardaB
Optimal 95E je aditivovaný, Natural je bez aditiv. Obsahem ETBE a lihu si budou hodně podobné. Optimal by mohl odstranit staré úsady, mazací přísada (zjednodušeně něco jako bývalé vrchní mazaní - olej 1:400 do benzínu) by měla zvýšit výkon o jednotky procent.

Já podobné pokusy dosud nedělal - motoro mám hodně čerstvý ... 1.000 km. Časem to zkusím. V tuto chvíli jsem rozhodnut jezdit na Optimal 95E nebo Verva 100. Ten Natural teké prubnu a uvidíme.

Jaký motor má Honda? Karburace x vstřik, komprese, najeté kilometry, vrtání zdvih, max otáčky.
Já jezdím Downtown: vstřik a lambda sonda, komprese 11,2; max ot 9000, válec 54 / 54

Re: Palivo a biosložky

PříspěvekNapsal: 20 zář 2015, 13:03
od janon
tomikm: A ma ten dotycny znalecky posudek, ze zniceni vstriku u traktoru zpusobila bioslozka v nafte? Co treba spatne slozeni one bionafty. Zastavam nazopr, ze 98% beznych uzivatelu, se smrti motoru (pro stouraly presneji palivove soustavy) nedozije, protoze drive dany prostredek proda a koupi dalsi. Neverim tomu, ze by se do paliva pridavalo neco vylozene skodliveho a pro motor nebezpecneho. Nerikam, ze to je to nejlepsi pro motor. Je okolo biosložek obrovsky humbuk o skodlivosti, ale jasne dukazy nejsou. Bude to proste neco, jako u potravin. Tam jsou taky tisice chemických nahrazek a s.acek a zijeme vsichni z vesela tez.

-- 20. 9. 2015 13:12 --
Sokolík píše:... a natankoval starý dobrý Natural 95 - mám z jízdy daleko lepší pocit...

Jen jestli, to prave neni jen pocit (placebo). Sam jsem kdysi experimentoval s N95 Verou 100 a dalsimi palivy a nikdy jsem nepozoroval vubec nic. Teda jednu vec jsem zpozoroval a to cenu, ta byla vzdycky vyssi. :-) A jediny zaver, ktery mam, ze na zimni odstavku davam benzin s aditivy a v sezone nekdy natankuji tez tento benzin. Jinak klasika N95. Najel jsem na moto cca 200 000 km a nikdy mi palivo nic neznicilo (podotykam spravne palivo predepsane vyrobcem).