Stránka 1 z 2

Je důležitější specifikace API nebo viskozita?

PříspěvekNapsal: 21 dub 2020, 16:26
od mn28
Ahoj. Řeším problém s olejem. Dle výrobce mám dát do svého skútru olej 5W50 API: SJ.
Problém je v tom, že oleje s viskozitou 5W50 jsem našel jen s API SN nebo SM. Našel jsem i olej s API SJ, ale jen viskozita 5w40. Takže na kterou stranu se přiklonit? Díky za rady..

Re: Je důležitější specifikace API nebo viskozita?

PříspěvekNapsal: 21 dub 2020, 21:08
od josuk
Výkonová specifikace podle API se označuje zkratkou API a několika následujícími písmeny, například API SJ/CF. Písmenem S (Service) se označují benzinové motory, písmenem C (Commercial) naftové motory. Čím je písmeno za označením S nebo C vzdálenější od začátku abecedy, tím je olej modernější a výkonnější.
https://www.mechanizaceweb.cz/specifikace-motorovych-oleju-zmatek-v-hlave-spotrebitele/

mám pro kymco předepsáno to samé, popravdě používám hlavně 10W-40 (na léto)

Re: Je důležitější specifikace API nebo viskozita?

PříspěvekNapsal: 21 dub 2020, 22:50
od JardaB
0. Specifikace viskozity 5W-50 je poměrně široká a někdo se může divit, že u nás není 50 stupňů :-) - ani technik Kymco prodejce nebyl schopen věc nějak změkčit nebo nechat na vůli řidiče zvolit viskozitu podle předpokládaných teplot možný důvod je ten, že na pístu jsou místa více tepelně zatížená v oblasti pístních kroužků a rezerva na teplé straně viskozity, pokryje možné problémy - je to jen moje úvaha.

1. Obecně důležitější je API v tom smyslu že nesmí být použita nižší specifikace Je tedy myšleno použí doporučenou API SJ nebo vyšší s vyjímkou lehoběžných olejů pro auta ACEA A1/B1 nebo A5/B5,

2. optimální je tedy použití oleje 5W-50 - API SL nebo SN (vyšší než SJ). Volba 5W-40 taky nebude tragická, ALE rozhoduje předpis výrobce.

Re: Je důležitější specifikace API nebo viskozita?

PříspěvekNapsal: 22 dub 2020, 10:12
od mn28
Díky za objasnění.

Re: Je důležitější specifikace API nebo viskozita?

PříspěvekNapsal: 22 dub 2020, 10:19
od HonzaR
Podstatné je API, to určuje výkonovou třídu oleje. Viskozita vypovídá pouze o čerpatelnosti oleje a nemusíš jí zohledňovat v první řadě.

Re: Je důležitější specifikace API nebo viskozita?

PříspěvekNapsal: 23 dub 2020, 08:22
od mn28
A já si myslel, že spíše je to naopak. Z netu jsem jen vyzkoumal, že specifikace API je hlavně o tom, co obsahuje za přísady, které mají motor chránit a zamezovat opotřebení a zanášení..

Re: Je důležitější specifikace API nebo viskozita?

PříspěvekNapsal: 23 dub 2020, 16:31
od JardaB
No právě, přísady snižující opotřebení současně mažou, jsou to mazací přísady - další přísady slouží pro mazání součástí pod tlakem, atd, atd. ... ta aditivace je dost složitá. Olej se přizpůsobuje stále modernějším motorů s vyššími litrovými výkony, s menšími výrobními tolerancemi, menšími vůlemi, menšími a lehčími písty (viděl jsi píst třeba z mopedu Stadion a píst z moderního skůtru - moc podobné si nejsou).

Prostě olej co stačil Škodě 120 - už Fábii nestačí. A zrovna tak olej do veterána nesmíš nahradit moderním olejem .

Moje osobní zkušenost se "zanedbáním API" bylo nalít do Downtownu 350 olej API SG místo SJ (o dvě třídy dolu) - motor měl od výměny plechový šustivý zvuk a ve 120 na dálnici v letním vedru se zadřela ojnice - a to se píše, že API SG má v zásadě vyhovovat pro všechny motorky. S olejem bylo najeto asi 300km. Tak asi tak :-) Viskozita motor nezachránila a olej nestačil na motor s litrovým výkonem 69kW (92 HP)

Vřele doporučuji sadu článků https://www.oleje.cz/obsah/komentare_odborniku

A ještě zmíním ... u mne je předpis viskozity 5W-50 ---- nevídáno a neslýcháno ....proboha proč ?????

Viskozitní index - citace
Většinou platí, že čím je rozdíl zimního a letního čísla větší, tím má olej vyšší viskozitní index. Ten udává jak se mění viskozita oleje s teplotou. Větší rozdíl a vyšší viskozitní index znamená, že změna viskozity s teplotou bude menší. V praxi se u některých spotřebitelů vžil dojem, že čím je tento rozdíl větší, tím je olej lepší, protože lépe maže. Naopak, výroba takového oleje znamená, že se musí použít větší množství polymerních modifikátorů viskozity, které při provozu oleje degradují (střihová nestabilita) a zhoršují se viskozitní vlastnosti oleje. Oleje, např. SAE 10W-50 či 10W-60, jsou určeny pro motory soutěžních vozů, které jsou tepelně velmi namáhané, zejména díky vysokým otáčkám motoru. V motorech, i s turbodmychadlem, s běžnými nebo i mírně zvýšenými otáčkami je použití těchto olejů zcela zbytečné.

Re: Je důležitější specifikace API nebo viskozita?

PříspěvekNapsal: 05 kvě 2020, 13:54
od josuk
ObrázekObrázek

Ahoj Jardo, jak jsi psal o té specifikaci API SG, že se Ti to zadřelo, koukám na 4litrový kanystr Castrolu (2018) co jsem dojezdil.. a byl SG..!! přitom velmi podobné litrovky jsou SJ... (Xmax má předepsané SF nebo SG a novější).. takže se nezadřelo a byl jsem spokojen.
Podle mého ta specifikace motor nepoškodí, poškodí ho, že někteří výrobci (dovozci, prodejci) :| možná lžou..

Re: Je důležitější specifikace API nebo viskozita?

PříspěvekNapsal: 05 kvě 2020, 20:07
od header009
Ono je dost problém v tom, že největší značky olejů jsou dost fejkované, každý se honí za cenou a skutek útěk, několikrát jsem viděl fejkový Castrol, téměř nerozeznatelné. Především tedy šlo o auto oleje, ale nedělám si iluze že u motorek je to jinak. Castrol mi ale vadí už z principu. Zkuste se někdy někdo trochu do té problematiky začíst, dnes je toho plný internet. Pak zjistíte, že nejkvalitnější oleje mají ty méně známé, či u nás defacto neznámé značky.
Každý olej by se měl kupovat pouze od prodejce, který je na seznamu distributora v ČR, a řeči že je to třeba německá distribuce, jsou nesmysl.

Re: Je důležitější specifikace API nebo viskozita?

PříspěvekNapsal: 05 kvě 2020, 20:55
od duky5
Josuk - dal si 2 rôzne oleje, je normálne že majú iné vlastnosti, keďže sa nejedná o totožný výrobok. Ešte raz si pozri etikety.

Ja používam Castrol v nexuse od začiatku čo ho mám. môj model už mal predpísané api vyššie ako starší model a vtedy predávané oleje pre skútre mali všetky tú nižšiu špecifikáciu. Spĺňal ju jedine olej do auta Castrol magnatec. Kupujem vždy 4-5 l balenie, do auta aj na skúter to pekne vyjde :). Za 10 rokov a 100 000 km auto a 60 000 km skúter žiadny problém.

Treba kupovať u overených predajcoch a nie na poľskej burze :)

Re: Je důležitější specifikace API nebo viskozita?

PříspěvekNapsal: 06 kvě 2020, 10:14
od josuk
jj jsou to různé oleje, ten horší má navíc označení "Grand prix" ;-) a bleděmodrý podklad. Na přední stránce se o specifikaci nepíše vůbec a v recenzích prodejce jenom jak je nejlepší a nejvýkonnější.. ;-) A na první pohled to spotřebitel prostě nevšimne. Vyděsilo mě to trochu až po spotřebování..ale jezdím.
Chtěl jsem jenom napsat Jardovi, že to SG se asi normálně prodává a používá, pravda je že v xmaxu je vývojově už starý motor. Moc se mi teda nezdá, že by u Kymca to bylo tolik "novjší" že by mohlo SG přidřít ojnici po nějakých 300 km (Xciting na něj minimálně, nevím přesně jednu nebo dvě výměny taky jel), ale co se zdá je sen. ;-) Jo, že se třeba připékají kroužky, ucpávají kanálky, kvůli špatným olejům, toho jsou Svět motorů a fóra plná. Hlavně, že už to má spravený a jezdí.

Re: Je důležitější specifikace API nebo viskozita?

PříspěvekNapsal: 06 kvě 2020, 12:19
od JardaB
To padělání oleje - "fejkovost" - mne napadlo první a s výrobce jsem to konzultoval zasláním mnoha fotografií obalu. No, věděl jsem, že jdu pod API normu - doufal jsem, že dodržení viskozity s velikou rezervou na teplé straně to podrží. Obdobně jsem předpokládal rezervu v předesapné specifikaci.

Z jedné strany je vysvětlení jasné - nedodržení specifikace - z druhé strany je to trochu nepochopitelné - a z třetí strany už si budu pamatovat jiný "varující" plechový zvuk motoru. Ani následná kontrola motoru po zadření stran průchodnosti mazacích kanálků či čerpadla oleje nic neodhalila.

Ze čtvrté strany - krize vyvrcholila za mimořádnějších provozních podmínek - přes 30 stupňů dálnice ve dvou ve 120km/hod.

Škoda, že si @josuk nepamatuje specifikaci (opraveno) ACEA toho Lidl oleje (fuel save) s jiným zvukem motoru ....[/color]

Re: Je důležitější specifikace API nebo viskozita?

PříspěvekNapsal: 06 kvě 2020, 12:47
od josuk
W5 (z lidlu) má psáno nejnovější API SN
podle mě nemá ale možná tu teplotní stabilitu, na jakou jsem u skútra zvyklý (v autě to nepoznám), a v otáčkách to "kvičí", jiný vliv to na skutra snad nemělo, na mě ten, že už to nechci.

Re: Je důležitější specifikace API nebo viskozita?

PříspěvekNapsal: 06 kvě 2020, 15:32
od JardaB
Sorry ... ACEA určuje "lehkoběžnost"

Re: Je důležitější specifikace API nebo viskozita?

PříspěvekNapsal: 06 kvě 2020, 22:29
od forester
Fi. Castrol používa na svojich olejoch už nejaký rok hologram na nálepke, také ako sú na bankovkách ktoré v úhloch voči svetlu menia farbu. Keď takýto ochranný prvok na oleji nie je môže sa jednať o fejk.
Zajtra keď pôjdem do garáže nafotím.