vidim, ze ste nacali temu J-Costa aj na tomto fore,
vopred sa ospravedlnujem za dlhy prispevok, ale myslim, ze obsahuje dostatok informacii o tejto konstrukcii variatora, tak tu je zopar clankov ci prekladov, ktore uz som dal do diskusii aj na inych scooter forach (ceskych ci slovenskych, staci na nich hladat "Costa").
Popis vlastnosti (moj preklad):
J-Costa je alternativou k vasmu konvencnemu seriovemu scooter-variatoru. JCosta zlepsuje akceleraciu, prinasa jemnejsiu/plynulejsiu jazdu, redukuje vibracie, a vo vacsine pripadov pomaha zlepsit spotrebu paliva. Sest- alebo osem-valcekovy dizajn vacsiny seriovych variatorov svojim sposobom zadrziava/spomaluje istu cast vykonu, ktory je motorom produkovany, a J-Costa pomaha odviazat tu skrytu silu pre vas.
Statistiky a tipy pre J-Costa:
- 99% uzivatelov J-Costa spomina o dost vacsi vykon pri akceleracii.
- 99% uzivatelov J-Costa spomina o dost jemnejsi prenos krutiaceho momentu na zadne koleso.
- 99% uzivatelov J-Costa spomina zmenseny az ziaden hrkot remena ci zvuk klopkania valcekov.
- 99% uzivatelov J-Costa spomina dramaticke znizenie vibracii.
- 99% uzivatelov J-Costa spomina nizsie RPM (otacky) pri jazde po dialnici.
- zhruba 60% uzivatelov J-Costa spomina pozitivny dopad na spotrebu paliva (ale to sa lisi v zavislosti od typu scootra a jazdeckeho stylu, takze urobte si prieskum na internete pred kupou, ak je spotreba paliva najdolezitejsim faktorom vasho zaujmu)
Tipy na spotrebu paliva po nainstalovani J-Costa:
- o 1/3 mensi plyn nez predtym ti zabezpeci ‘ROVNAKY’ vykon a ‘ZNIZENU’ spotrebu paliva nez predtym
- ale rovnaky jazdecky styl s rovnakym ovladanim plynu ako predtym bude pravdepodobne viest k zvysenej spotrebe, ale zaroven omnoho vyssej akceleracii.
- drz otacky nizko, pokial akcelerujes
- pohynaj sa s jemne mensim plynom nez predtym a zaznamenas lepsiu akceleraciu aj zlepsenu (znizenu) spotrebu paliva
zdroj:
http://www.autoshift.net/forums/index.php?showtopic=6761&st=0Nazorne video, ako to funguje:
http://www.youtube.com/watch?v=y-QqHE0bNjw&fmt=18Ako to vyzera?
Na NETe som nasiel a
prelozil som vam podrobnejsi
popis jedneho uzivatela o tom, ako sa vraj J-Costa sprava (toho cloveka v tom topicu potom obvinili, ze je asi predajcom a chce si spravit reklamu, on reagoval tym, ze na inom fore je kapacitou, radi novacikom a skusenosti so scootrami a motorkami ma dlhorocne...):
Motomech píše:Urobte vas scooter bystrejsim!
Priznajme si, nase scootre su hlupe. Alebo aspon prevodovy system ano. Plynulo menitelny prevod (CVT) je uplne mechanicky, robustny, kompaktny, lahky, jednoduchy na pouzivanie, lacny na vyrobu, and relativne neucinny. A zasekol sa na jeho relativne fixovanych parametroch.
V pokoji, remen sedi dole medzi remenicami, to je "low gear" (nizky prevod). Zhruba 3 sekundy po tom, co sa spojka zopne, remenice variatora sa zacnu priblizovat a remen je vytlacany k vonkajsiemu obvodu remenic a dorazi tam na znacke 7 sekund, to je "high gear" (vysoky prevod).
Ak chces jazdit sportovejsie, vlozis lahsie valceky (alebo este lepsie - sliders) a tie zatvoria variator neskor, cim bude motor akcelerovat vo vyssich otackach. Ale kedze CVT system je z velkej casti kompromisom, skoncis so sportovymi otackami na dialnici pomerne skoro. Daj prilis lahke valceky a efekt je skor ako "smykajuca spojka" a motor bude vytocene hucat. A cast maximalnej rychlosti sa strati, pretoze motor dosiahne cervene pasmo otacok skor, nez zaposobia zvysne faktory ovplyvnujuce dosiahnutie maximalnej rychlosti.
Zoznamte sa s J Costa variatorom
Tych 12 plastovych "nabojovo"-vyzerajucich veciciek sa vola "koliky" a sedia vo svojich "vrtoch". Ako sa remenica roztaca, su vytlacane von oproti "zvonu" a hybu pohyblivou remenicou smerom k nepohyblivej remenici.
Ako sa to sprava na ceste?
Well, z pokojoveho stavu, otocim plyn naplno a podrzim. Motor okamzite zareze do toho spravneho "mäsa" spektra otacok (na mojom scootri, od 7tisic do 8tisic ot.) a ak to tak podrzim, za 8 sekund som z 0 na 100km/h!
Ak nechcem jazdit tak rychlo, ale ak aj tak chcem pokorit tych stvorkolesacov na semaforoch, 3/4 plynu dostane motor do rozsahu 6tisic az 7tisic otacok.
Ustalena jazda rychlostou 55-80km/h, motor toci priblizne o 500ot. viac nez so seriovym variatorom, ale otocim plynom a otacky vyskocia bez oneskorenia pridajuc novy stupen odozvy/reakcie, ktora meni od zakladu cely zazitok. Clovek sa zacina citit, akoby riadil sportovu motorku a nie scooter.
Teda toto vsetko je velka zabava, ale to urcite nepomoze spotrebe, ze? Ano, bude s tym treba castejsie chodit na WC (pre scootre, teda na pumpu).
Ale, ak ma clovek sebakontrolu drzat to na pol plynu alebo menej, bude sa to spravat a zrat velmi podobne ako seriovy setup, ale s jednym pridanym benefitom: Ked clovek uplne pusti plyn, pobezi to na volnobeh ako motorka, ked jej stlacite spojku. Uplne rozpojene, uzasne. Je to akoby tato vecicka vedela citat vase myslienky a motor pracoval presne tak, ako si to zelate.
A teraz, magicke vlastnosti.
Overdrive
Povedzme, ze si zisiel z privadzaca na hlavny tah a chces splynut s premavkou. Ides okolo 90km/h a otacky su vysoke. Teraz uberies trosku plynu a ked sa pozries na otackomer, otacky poklesli o niekolko tisic otacok. Necitil si to, ale stalo sa to. Ako kilometre ubiehaju a J Costa sa ukludnuje, otacky pokracuju v pomalom klesani. Testovane na Ruckus-e 250, v rozsahu 110 az 130km/h klesnu pod uroven otacok, ktore by produkoval seriovy variator.
Downshift (podradenie)
Povedzme, ze premavka vas spomalila na 80km/h, ale otvoril sa priestor presmyknut sa okolo, otoc plynom a otacky ihned vyskocia!
Podradzuje to!
Nikdy som neriadil scooter, ktory by toto spravil.
Ak to mozem porovnat s automobilovou automatikou, povedal by som, ze je to ako prestupit z auta 60-tych rokov s 2-rychlostnou automatikou do moderneho auta s elektronicky ovladanou 4-5 rychlostnou automatikou.
Je to pre kazdeho?
Well, nie, pre jednu vec, a totiz cenu, $280.
A pre jazdcov, ktori nikdy nevyjdu mimo mesto, set valcekov typu sliders za 40$ spravi to iste.
zdroj (v anglickom jazyku + reakcie):
klikni semClovek, ktory toto pisal, v poslednom odseku (ak som ho dobre pochopil) najviac ocenuje, ze scooter jazdi pri vyssich rychlostiach na nizsie otacky... avsak pekne popisal aj ostatne vyhody variatora tohto typu, a totiz okamzita reakcia na plyn typu podradenia automatickej prevodovky na aute, virtualna spojka resp. neutral a i.
K zivotnosti valcekov - valceky sa opotrebuvaju tak, ze sa otlacia ich plochy, ktorymi sa zapieraju do zvona variatora - nema to vsak prakticky ziaden vplyv na vykonovu krivku, ziadne diery vo vykone, ako je tomu u variatorov klasickej konstrukcie... akurat ked budu trebars o milimeter kratsie, tak sa variator roztiahne o nejaky milimeter mensie, z coho vyplyva, ze maximalka malicko klesne (ak vobec). Ich zivotnost je v zavislosti od kubatury a styly jazdy nejakych 6tisic az 15tisic kilometrov... (podla skusenosti ich majitelov).