Stránka 2 z 11

Re: 98oktanový benzín

PříspěvekNapsal: 14 čer 2009, 23:36
od semjaboooooorek
jo este neco :D,, cim je vyssi oktanovy cislo benzinu, tim je potlaceno detonacni horeni, tzn vznik samozapalu od horkych sten valce, u 2T motoru by i 100 oktanovej benzin nemel vadit, u 4 taktu , je problem v tom, ze 95oktanovej benzin hori kratsi dobu nez 100 oktanovej, a po dlouhodobym pouzivani muze zbusobit podpaleni ventilů, obcas se to proste stava :D

Re: 98oktanový benzín

PříspěvekNapsal: 17 čer 2009, 11:02
od _Tom_
když by mě stála nádrž o třetinu víc než obvykle budu mít taky pocit že to líp jede :lol: :lol: :lol:

Re: 98oktanový benzín

PříspěvekNapsal: 17 čer 2009, 16:34
od Mlha
semjaboooooorek: no u 2T ventily podpalis tezko :D Nevim jak dnesni dvoutaktni motory ale fichtl mi lital na technicky benzin, na redidlo a dokonce na toluen (kamarad mel tatu v tiskarne a on ho nosil po barelech). Jo kde ze lonsky snehy (a hlavne motory) jsou. Kazdopadne mit 2T tak kvalitu paliva vubec neresim.

Vcera v TV bylo ze posledni dobou se na trhu objevilo plno nekvalitniho benzinu, ale nesmi rici, kdo je prodejce jakeho smejdu. Neprosaklo nekde info o tom, kdo prodava smejd?

Re: 98oktanový benzín

PříspěvekNapsal: 17 čer 2009, 16:52
od Dave Krčmik
Mlha píše:Vcera v TV bylo ze posledni dobou se na trhu objevilo plno nekvalitniho benzinu, ale nesmi rici, kdo je prodejce jakeho smejdu. Neprosaklo nekde info o tom, kdo prodava smejd?


Každej druhej pumpař :!:

Re: 98oktanový benzín

PříspěvekNapsal: 21 čer 2009, 14:10
od rspeed
... ocividne kazdy chape oktanove cislo po svojom ... takze trochu teorie ...

Oktánovým číslom (OČ) sa hodnotí odolnosť benzínu (a iných palív pre zážihové motory) proti detonačnému spaľovaniu. Čím je vyššie oktánové číslo, tým je palivo odolnejšie proti detonačnému spaľovaniu.
Oktánove číslo je jedna zo základných charakteristík motorových palív pre zážihové motory. Je súčasťou označenia paliva, uvádza sa napr. na stojanoch čerpacích stanic a pod. Napríklad oktánove číslo 95 znamená, že palivo je rovnako odolné proti samovznieteniu ako zmes skladajúca sa z 95 % oktánu a 5 % heptánu.
Detonačné spaľovanie nastáva pri dostatočne vysokých teplotách a tlakoch vo valci v závislosti od odolnosti paliva. Prejavuje sa tak, že rýchlosť spaľovania dosahuje rýchlosť zvuku a v priestore valca sa šíria rázové vlny, ktoré sa odrážajú od vnútorných stien spaľovacieho priestoru. Tieto zvuky je možné rozoznať sluchom, preto sa jav nazýva laicky „klepanie motora“.
Čistý benzín má veľmi nízke oktánové číslo. Preto sa do neho pridávajú prísady, ktoré ho zvyšujú. V minulosti boli najpoužívanejšie zlúčeniny olova (hlavne tetraetyl olova a tetrametyl olova). Liter benzínu tak obsahoval niekoľko desatín gramu olova, ktoré je samozrejme toxické. Dnes sú preto prímesi na báze olova zakázané. Ako antidetonátory sa používajú napr. aromatické amíny či halogenidy kovov.
Oktanove cisla niektorych paliv:
* Automobilový benzín: 87–98, dnes obvykle najmenej 95
* Letecký benzín: cca 87–107
* izooktán: 100
* Pretekársky benzín: cca 95–130
* Benzín používaný vo Formule 1: 95–102 (stanovené pravidlami)
* LPG: cca 110
* V modelárstve do leteckých modelov a súťažných áut 10-16

Pre zaujimavost v USA je najlacnejsi 85 oktan,u nas neexistuje.

Takze ak to zhrnieme viac oktanov predstavuje vyssiu odolnost a nie vybusnost .....

Re: 98oktanový benzín

PříspěvekNapsal: 21 čer 2009, 17:53
od Gullwing
Detonačné spaľovanie nastáva pri dostatočne vysokých teplotách a tlakoch vo valci v závislosti od odolnosti paliva. Prejavuje sa tak, že rýchlosť spaľovania dosahuje rýchlosť zvuku a v priestore valca sa šíria rázové vlny, ktoré sa odrážajú od vnútorných stien spaľovacieho priestoru. Tieto zvuky je možné rozoznať sluchom, preto sa jav nazýva laicky „klepanie motora“.

Tak tohle mi teda hlava nebere. Pro mě je klepání motoru klepání ventilů. Nějak nevím jak by ten benzín při spalování v tak malém prostoru dělal rázové vlny, které by dělaly takovýto kovový klepání,..
Asi můžeš mít pravdu, protože je to předpokládám od někud převzatý (jestli jsi to takhle vystřelil z kokosu tak jseš profík :D )
Nemyslím to nijak špatně!!! Prostě člověk se pořád učí,...

Re: 98oktanový benzín

PříspěvekNapsal: 21 čer 2009, 19:31
od Martjas
Čím menší prostor tím větší šance ke vzniknutí rázových vln. :wink: Ventily (jak ty říkáš) nesmí být vůbec slyšet, protože jinak je něco špatně- většinou by se vyklepávaly ventilové sedla atd.

Re: 98oktanový benzín

PříspěvekNapsal: 21 čer 2009, 20:33
od FRAG
Koukam ze v tom mate peknej gulage:-)

Takze ..to co napsal kolega nademnou o oktanovem cislu je pravda. Nicmene to nevypovida o tom zda je benzin viceoktanovy lepsi ci ne...Takze jsou tu dve hlediska ceho chceme docilit...
A) Zvednuti vykonu...tak tohle bohuzel nikoliv..pravdepodobne takovy ten psychologicky efekt, ze opravny skutr jede vzdy lepe nez za 14 dnu..Spalovaci proces je jasny a pri konstrukci motoru (predevsim casovani ventilu,predstihu,ale i tvarem spalovaciho prostoru ad.) se uvazuje primo nektere palivo. Nicmene motor muze bezet diky adetivum lehceji tudis bude lepe startovat a mohl by jit i rychleji do otacek..snizeni treni
B) Cistota a tichost motoru..zde uz lze o necem uvazovat..nicmene se jedna predevsim o vliv adetiv a budete na tom stejne (jak take podotknul nejaky kolega vyse)kdyz budete do 95 adetiva pridavat.
Nicmene oboji je svym zpusobem zbytecne pomer vykon/cena.

Pak bych jeste chtel napsat,ze u dvoutaktu je dulezita smes kuli mazani takze aceton to klidne spapne, ale musi se radne zredit s olejem..nebezpeci zadreni

Re: 98oktanový benzín

PříspěvekNapsal: 21 čer 2009, 20:43
od Rady
Nechtěl jsem v tomto tématu reagovat, ale už se to nedalo vydržet :D
Totiž u vozidel, ktere mají předepsany natural 95 jsou motory na to stavěné a benzín se spaluje jak má. Vše je nastaveno v řídící jednotce v tzv mape, kde se počítá s určitým druhem benzínu.
Jinak platí, že čím má bezín vyšší oktanové číslo tím má větší hořlavost, takže hoří více a tedy dříve. Tak si dejte sami dohromady jestli to je lepší a jestli vám podpalené ventily stojí za to :D

Re: 98oktanový benzín

PříspěvekNapsal: 21 čer 2009, 22:21
od FRAG
Rozhodne nehori DRIVE...dopln si mezery..pro jednoduchost
http://cs.wikipedia.org/wiki/Oktanov%C3 ... D%C3%ADslo
Takze co jsi napsal je castecne omyl.
Motory stavene na viceoktanovy benzin maji vetsi kompresni pomer tim samozrejme vyssi ucinnost.
Jinak samozrejme Viceoktanovy benzin je potreba z duvodu neomezenosti konstrukce (omezeni detonacniho horeni).
Muzeme samozrejme predejit detonacnimu horeni i jinak nez vysokooktanovym palivem ..napr:snizit kompresni pomer,zvysit otacky,snizit zatizeni,zlepsit chlazeni,udelat antidetonacni sterbinu atd atd...ale vse vede v podstate ke snizeni komprese a tim i vykonu jedinym trochu kludnym resenim je chladit nasavany vzduch(u motorek moc nevyuzito).

Re: 98oktanový benzín

PříspěvekNapsal: 21 čer 2009, 23:12
od R1 Max
Ehm, ehm......

Re: 98oktanový benzín

PříspěvekNapsal: 21 čer 2009, 23:14
od R1 Max
to: FRAG: Máš to hošku vychytaný. A gratulace k tomu. Kdo holt na to má, ten se má. :twisted: :roll: :wink: 8)

Re: 98oktanový benzín

PříspěvekNapsal: 21 čer 2009, 23:32
od Kostík
Čtu tady názory nadšených amatérů na odborné téma,tak se přidám. Předepsané OČ souvisí hlavně s kompresním poměrem motoru, se stlačováním směsi ve válci. Pokud máme dvoutakt nebo karburátorový 4takt, tak použitím víceoktanového paliva nemůžeme nic zkazit, ale ani získat.
Větší škody můžeme udělat použitím paliva s nižším OČ, pokud je předepsáno vyšší a neprovedeme žádné další úpravy. Tady právě dochází k detonačnímu spalování a "klepání" s nebezpečím pro ventily...
Pokud máme motor se vstřikováním a lambda sondou, tak ten si se změnou OČ v určitém rozmezí poradí a můžeme zaznamenat (subjektivní) zvýšení výkonu a/nebo snížení spotřeby...

Malý návrat do historie: sovětské motory v čemkoliv (třeba Moskvič) byly konstruovány na spalování benzínů s OČ snad 78 a běžně se provozovaly na normal (OČ 80), taktéž starší "ameriky" jezdí původně na bezín OČ pod 90 (special měl OČ 90 a super 96). Pro Škodovky od modelů 1000 MB, přes Š 100 už byl předepisován benzín speciál, pro výkonnější verze (LS, MBX) pak super.

Dneska se 91 oktanový benzín už téměř nikde neprodává a všichni jezdíme na benzín s OČ 95. A to i ve starých autech, kde jen musíme přidávat aditiva nahrazující dříve používané olovo. A motorům se nic zlého neděje, žádné podpálené ventily...

Re: 98oktanový benzín

PříspěvekNapsal: 22 čer 2009, 15:54
od FRAG
R1 dik..ale kdybych to nevedel bylo by to spatne kdyz to mam vystudovany :-))
Jinak vsechny reci tady se staci k jedinemu a to je teoreticky beh motoru a procesy v nem probihajici.

Re: 98oktanový benzín

PříspěvekNapsal: 23 čer 2009, 11:00
od _Tom_
no je fakt že v bývalé felicii mi takovýto benzín pocitově pomáhal v zimě. ohřátí, vibrace, chod motoru. zkusil jsem to, ale standartním N95 ničemu neuškodím, když je to na to stavěný :D