INFO : Řidičská oprávnění a kategorie vozidel

Diskuze o skútrech s nejmenším objemem, včetně kitových strojů.

INFO : Řidičská oprávnění a kategorie vozidel

Příspěvekod Vratas » 08 čer 2013, 20:24

Vážení členové Skútrfóra,

Vzhledem k množícím se dotazům, dohadům a spekulacím ohledně řidičských oprávnění a kategorií vozidel, které lze řídit a s jakým oprávněním, bylo dohodnuto, že pro tyto účely bude sloužit toto jednotné informační téma. Ostatní témata podobného charakteru nebo příspěvky umístěné v nepříslušných topicích budou postupně mazány a zamykány.

Upozorňění : Téma není určeno k diskusním účelům. Přijímány budou upravené příspěvky, které by mohly daný obsah tématu rozšířit o další platné informace. Obsah je platný pro Českou republiku, pro účely řízení motorových vozidel na území států EU nebo jiných zahraničních států je nejlepší volbou zajistit si výklad platné legislativy dané země. Tímto se samozřejmě nevylučuje výše uvedené doplnění tohoto tématu. Mějte na paměti že je to pro nás všechny.

Díky všem !
Motocykl je pro dvě osoby pouze schválen, ale nikoliv určen...

Nadává-li Moravák na Pražáka, nadává v podstatě sám na sebe...
Uživatelský avatar
Vratas

Moderátor
 
Reputace: 283
Příspěvky: 1529
Registrován: 10 srp 2011, 09:48
Bydliště: Praha - jinde to nejde
Skútr / moto: Honda CB900F Hornet

Re: INFO : Řidičská oprávnění a kategorie vozidel

Příspěvekod Vratas » 08 čer 2013, 20:25

Řidičská oprávnění týkající se moto - skútru

*AM (15 let)*
  1. Motorová vozidla s konstrukční rychlostí nepřevyšující 45 km/h. U dvoukolových vozidel je příslušnost omezena zdvihovým objemem válců spalovacího motoru nepřevyšujícím 50 ccm a výkonem elektrického motoru do 4 kW, u tříkolových a čtyřkolových vozidel se shodné omezení kubatury vztahuje pouze na zážehové motory a omezení výkonem 4 kW na všechny ostatní typy motorů. U čtyřkolových vozidel je navíc příslušnost ke skupině omezena hmotností vozidla v nenaloženém stavu nejvýše 350 kg. Kategorie vozidel LA/L1e, LB/L2c, LB/L6e a LM
  2. K řízení vozidel skupiny AM opravňuje kterékoliv řidičské oprávnění s výjimkou oprávnění pro skupinuT.
  3. AM se nyní vydává místo starého malého "M" nyní označovaného A1(150). Dřívější skupiny nemají narozdíl od AM omezenou konstrukční rychlost.

*A1 (16 let)*
  1. Lehké motocykly s postranním vozíkem i bez něj, o výkonu nejvýše 11 kW a s poměrem výkonu/hmotnosti nejvýše 0,1 kW/kg a se zdvihovým objemem spalovacího motoru nepřevyšujícím 125 ccm. Kategorie vozidla LC/L3e, LD/L4e
  2. Tříkolová motorová vozidla o výkonu nejvýše 15 kW. Kategorie vozidla LE/L5e
  3. Řidičské oprávnění pro skupinu A1 platí i pro čtyřkolová vozidla o výkonu motoru do 15 kW, s hmotností v nenaloženém stavu do 400 kg a se zdvihovým objemem spalovacího motoru do 125 ccm. Kategorie vozidla LE/L7e
    Pohlcuje plně AM

*A2 (18 let)*
  1. Motocykly s postranním vozíkem i bez něj s výkonem motoru nejvýše 35 kW a s poměrem výkonu/hmotnosti nejvýše 0,2 kW/kg, které nebyly upraveny z motocyklu s více než dvojnásobným výkonem. Kategorie vozidla LC/L3e, LD/L4e
  2. Řidičské oprávnění pro skupinu A2 platí i pro vozidla skupiny A1, tudíž pohlcuje A1 a také AM
    Toto oprávnění nahrazuje dřívější Aomezeno(25kW), ale při omezení motocyklu na 35kW nesmí být původní výkon vice jak 70kW; toto neplatí pro držitele původní Aomezené (tito majitelé pobírají pouze výkonovou výhodu a zbylá omezení A2 zde neplatí)

*A (24 let, 20 let v případě dvouleté praxe na A2)*

  1. Motocykly s postranním vozíkem nebo bez něj.Kategorie vozidel LC/L3e, LD/L4e
  2. Tříkolová motorová vozidla nespadající do skupiny A1 (t. j. s vyšším výkonem než 15 kW). Kategorie vozidel LE/L5e
  3. Řidičské oprávnění pro skupinu A opravňuje také k řízení čtyřkolových vozidel o výkonu motoru do 15 kW a hmotnosti v nenaloženém stavu do 400 kg.Kategorie vozidla LE/L7e
  4. Řidičské oprávnění pro skupinu A platí i pro vozidla skupin A2 a A1 - tudíž je pohlcuje.


*B1 (17 let)*
  1. Čtyřkolová motorová vozidla nespadající do skupiny AM, jejichž výkon nepřevyšuje 15 kW a hmotnost v nenaloženém stavu nepřevyšuje 400 kg nebo 550 kg u vozidel určených k přepravě zboží. Kategorie vozidla LE/L7e
  2. Řidičské oprávnění pro skupinu B1 platí i pro tříkolová vozidla ze skupiny A1. Kategorie vozidel LE/L5e

*B (18 let)*
  1. Kromě automobilu Řidičské oprávnění skupiny B platí i pro vozidla skupiny A1 s automatickou převodovkou a pro vozidla skupiny B1. Řidičské oprávnění skupiny B opravňuje držitele, který dosáhl věku 21 let, i k řízení tříkolových vozidel skupiny A. Kategorie vozidel LE/L5e
    Pohlcuje plně B1

.............................................................................................................

Kategorie vozidel týkající se moto - skútru

Kategorie "L" - Nutné dodržet parametry a omezení vyplývající z řidičských oprávnění ! ! !

*Mopedy*
  1. LA/L1e – dvoukolové mopedy – s objemem válců motoru nejvýše 50 cm³ v případě spalovacího motoru, maximální konstrukční rychlostí nejvýše 45 km/h
  2. LB/L2c – tříkolové mopedy – s objemem válců motoru nejvýše 50 cm³ v případě spalovacího motoru, maximální konstrukční rychlost nejvýše 45 km/h, bez ohledu na uspořádání kol
  3. LB/L6e – lehké čtyřkolky – hmotnost v nenaloženém stavu menší než 350 kg (bez baterií v případě elektrického pohonu), nebo se zdvihovým objemem motoru nejvýše 50 cm³ v případě zážehového motoru nebo maximální čistý výkon nejvýše 4 kW pro jiné druhy motoru a maximální konstrukční rychlostí nejvýše 45 km/h

*Motocykly*
  1. LC/L3e – motocykly – dvoukolové motorové vozidlo přesahující parametry (objem válců nebo rychlost) dvoukolového mopedu
  2. LD/L4e – motocykly s postranním vozíkem – vozidla se třemi koly umístěnými asymetricky a přesahující parametry (objem válců nebo rychlost) tříkolového mopedu

*Motorové tříkolky,(čtyřkolky)*
  1. LE/L5e - motorové tříkolky – vozidlo se třemi koly umístěnými souměrně ke střední podélné rovině, přesahující parametry (objem válců nebo rychlost) tříkolového mopedu
  2. LE/L7e - čtyřkolky jiné než lehké – hmotnost v nenaloženém stavu (v případě elektrického pohonu bez baterií) do 400 kg, v případě vozidla pro přepravu nákladů 550 kg, maximální čistý výkon motoru nejvýše 15 kW.

*Motokolo *
  1. LM- jízdní kolo s trvale zabudovaným motorem s objemem válců motoru nejvýše 50 cm³ (v případě spalovacího motoru), maximální konstrukční rychlost nejvýše 25 km/h
Motocykl je pro dvě osoby pouze schválen, ale nikoliv určen...

Nadává-li Moravák na Pražáka, nadává v podstatě sám na sebe...
Uživatelský avatar
Vratas

Moderátor
 
Reputace: 283
Příspěvky: 1529
Registrován: 10 srp 2011, 09:48
Bydliště: Praha - jinde to nejde
Skútr / moto: Honda CB900F Hornet

Re: INFO : Řidičská oprávnění a kategorie vozidel

Příspěvekod Vratas » 10 úno 2014, 12:32

Aktualizace

Řidičské průkazy a jejich skupiny jsou v rámci EU jednotné a platí tedy všude bez ohledu na stát vydání ŘP a příslušnou skupinu. Logicky tedy není potřeba zjišťovat, zda skupina, kterou máme zapsanou v ŘP platí i mimo ČR, ale i přes to je nutné mít na paměti, že každý stát má svůj zákon o silničním provozu, kde těmto obecným skupinám jako např. A, B atp. může ještě udělovat tzv. rovnocennost, kdy takto upravené oprávnění má v sobě implementováno ještě další jiné, většinou omezené jako je tomu u A1 s automatickou převodovkou u skupiny B. Touto úpravou zákona je dotčen každý člověk nacházející se na území daného státu bez ohledu na vlastní národnost.

Poslední dobou se rozmáhají dohady a spekulace ohledně řízení 125ccm automatu s 11kW klasifikovaného jako A1 s automatickou převodovkou v rámci EU.

A1 s automatickou převodovkou EU :

Tuto možnost si dle směrnice EU může každý stát implementovat do zákona o silničním provozu. Tento zákon pak platí pro všechny občany nacházející se na území daného státu.

ČR si tuto možnost vzalo bez omezení, takže kdo má B má i A1 automat na území ČR ať je to Čech nebo cizinec. Více v Zákoně 361/2000 Sb. o silničním provozu

Slovensko tuto možnost vzalo s dodatkem, kdy držitel musí mít skupinu B minimálně 24 měsíců a opět bez ohledu na národnost. Více v Zákoně č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke.

Polsko Od 24.8.2014 si Polsko rovněž implementovalo řízení 125ccm automatu se skupinou B.

U ostatních států EU je nutné se informovat zněním zákona v zemi, kde zrovna jsme bez ohledu na to, co platí v zemi, ze které pocházíme.
Motocykl je pro dvě osoby pouze schválen, ale nikoliv určen...

Nadává-li Moravák na Pražáka, nadává v podstatě sám na sebe...
Uživatelský avatar
Vratas

Moderátor
 
Reputace: 283
Příspěvky: 1529
Registrován: 10 srp 2011, 09:48
Bydliště: Praha - jinde to nejde
Skútr / moto: Honda CB900F Hornet


Zpět na 50ccm skútry

 
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků