Peugeot Satelis 125

Diskuze o skútrech většího objemu.

Re: Peugeot Satelis 125

Příspěvekod masor68 » 02 bře 2019, 21:33

No je to možný, já našel toto, ale obé je pro mě španělská ves. Tady končí svépomoc, půjdu se poradit s dráteníkem. Díky, pánové, pak dám vědět, jak to dopadlo.
schema.jpg
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
masor68

5+
 
Reputace: 0
Příspěvky: 6
Registrován: 12 zář 2018, 06:23
Bydliště: Nový Bor
Skútr / moto: Peugeot Satelis 125

Re: Peugeot Satelis 125

Příspěvekod mhi » 02 bře 2019, 23:59

Nejsem si tedy 100% jist, ale mam za to, ze u Peugeot Satelis a Jet Force blikace resi pristrojovka. Mimochodem, slo by to schema nascanovat? Takhle pekne kompletni na Satelise nemam ...
mhi

25+
 
Reputace: 3
Příspěvky: 44
Registrován: 15 úno 2019, 16:14
Bydliště: Praha
Skútr / moto: Peug JetForce 125, Satelis 125, Simson SR50

Re: Peugeot Satelis 125

Příspěvekod masor68 » 03 bře 2019, 09:58

schema Satelis 001.jpg
Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.
masor68

5+
 
Reputace: 0
Příspěvky: 6
Registrován: 12 zář 2018, 06:23
Bydliště: Nový Bor
Skútr / moto: Peugeot Satelis 125

Re: Peugeot Satelis 125

Příspěvekod Bostav » 03 bře 2019, 11:10

Takže to vypadá následovně :
Satelis má "elektronický" přerušovač, ale to je jedno. Řešení jsou dvě:
1. totální prasárna - Smazáno (raději ani nebudu psát) :mrgreen:
2. Doporučuji - odpojit vodiče z přístrojovky (jestli to je přístrojovka) co jdou z přerušovače k blinkrům. Koupit přerušovač a napojit dle dodaného schématu.

Ale řešení to je - jednoduché , nic složitého. Určitě máš v okolí autoelektrikáře nebo prostě jen elektrikáře. Ukaž mu schéma, hned uvidí svorky 19 a 24 , hned bude vědět . A když tam bude, tak přerušovač schová pod přístrojovku.
Ve zkratce - odpojit blinkry ze stávající svorkovnice - vložit nový přerušovač.

Ještě jsem trochu pod vlivem, včera velká oslava :lol:
Od roku 1989 - Jawa Mustang ,pak spousta, ale opravdu spousta skůtrů 50ccm,70ccm a 125ccm.
Nedávná minulost: Honda PCX 2014, Yamaha N-Max 2017
Obrázek
Uživatelský avatar
Bostav

1000+
 
Reputace: 208
Příspěvky: 1163
Registrován: 26 úno 2016, 14:47
Bydliště: U Mladé Boleslavi
Skútr / moto: Honda Forza 125ccm 2018
Tuning / úpravy: Okouzlující muž za řidítky.

Re: Peugeot Satelis 125

Příspěvekod mhi » 03 bře 2019, 14:23

Diky za schema, nicmene chtel jsem poprosit, zda by neslo nascanovat v lepsi kvalite (aby to nebyly takove kosticky a hodit k tomu i popisky co jsou ta cisla) ? Klidne bych to na oplatku zacistil a udelal z toho pekne PDFko pro tisk. Ta prvni fotka z papiru je urcite kvalitnejsi nez scan, takze klidne i jen fotografie! Kdybyste nekdo chtel mam takhle udelane seznamy dilu.

Ad rada vyradit pristrojovku, vidim nekolik problemu. Podle toho co tu pisete tak pristrojovka zrejme pocita v nejakem casovacim obvodu s impedanci smerovych zarovek, tzn. po pripojeni LEDek jestli to chapu dobre se obvod rozpadne a blika to moc rychle. Cele mi to prijde divne, protoze tam je vsechno rizeno procesorem, ale je to mozne.

Problem je v tom, ze pristrojovka neridi jen vlevo/vpravo, ale i obe blikacky a navic u toho pipa. Pokud se obejde zcela pristrojovka, zmizne podle meho nazoru vizualni a audio indikace a tim skutr neprojde STK. Druha vec je, ze zrejme s temi LEDkami asi nesplni uz od zakladu zakonne pozadavky ... (lidi co si predelali auta na LEDkove s tim bezne vyhazuji, zejmena kdyz jim to hlasi na palubce vadna svetla).

To co pisu vyse vychazi z mych zkoumani na Peugeot JetForce, ktery ma ale velmi podobne zapojeni, prestoze ma jinou pristrojovku. Skutr byl hodne "napaden kutilem", takze jsem tyto veci chvili zkoumal nez objevil proc tam skoro nic nefungovalo.

PS: 100-125ccm-skutry-f3/peugeot-satelis-125-t7121-645.html#p332472
mhi

25+
 
Reputace: 3
Příspěvky: 44
Registrován: 15 úno 2019, 16:14
Bydliště: Praha
Skútr / moto: Peug JetForce 125, Satelis 125, Simson SR50

Re: Peugeot Satelis 125

Příspěvekod Dusan14 » 03 bře 2019, 16:16

A preco je to taka prasarna zapojit paralelne k led. Smerovkam odpory?
Podla. Mna najmenej prace.

Odoslané z STF-L09 pomocou Tapatalku
Dusan14

1000+
 
Reputace: 35
Příspěvky: 1129
Registrován: 09 bře 2014, 22:42
Skútr / moto: TGB Bullet 125

Re: Peugeot Satelis 125

Příspěvekod Bostav » 03 bře 2019, 16:20

mhi píše:Ad rada vyradit pristrojovku, vidim nekolik problemu. Podle toho co tu pisete tak pristrojovka zrejme pocita v nejakem casovacim obvodu s impedanci smerovych zarovek, tzn. po pripojeni LEDek jestli to chapu dobre se obvod rozpadne a blika to moc rychle. Cele mi to prijde divne, protoze tam je vsechno rizeno procesorem, ale je to mozne.

Rychlé blikání LED je způsobeno mnohem nižším proudovým odběrem LEDek oproti klasické žárovce.
Indikace blikaču na přístrojovce zůstane zachována, nevidím jediný důvod proč by to tak nemělo být. Vždyť může vše zachovat, jen odpojí výstupy na blinkry, takže na přístrojovku půjdou signály z přepínačů blinkrů, od kterých to půjde zároveň na LED přerušovač.

Klidně by tam mohl dát paralelně výkonové odpory, ale to je prasečina nejvyššího kalibru,ale funguje to :mrgreen:

Takhle se to blbě vysvětluje ...

-- 03 bře 2019, 15:24 --

Dusan14 píše:A preco je to taka prasarna zapojit paralelne k led. Smerovkam odpory?
Podla. Mna najmenej prace.

Odoslané z STF-L09 pomocou Tapatalku


Právě proto , nejméně práce, největší prasečinka. Zkus si na ten odpor sáhnout, když budeš 2 minuty blikat na křižovatce .
Klidně z hlavy .... budeš mít cca. 20 W topení na jedné LEDce.
Tyhle pokusy už mám za sebou, v práci jsem v mládí spálil tolik odporů a LEDek, že to ani nespočítám :mrgreen:
Pak jedině zkusit koupit chladič a tím ještě chladit chladič na odporu :lol: :lol:

Rozhodně ale nechci nikomu vnucovat "moje" řešení, jen jsem si dovolil publikovat svůj názor.
Od roku 1989 - Jawa Mustang ,pak spousta, ale opravdu spousta skůtrů 50ccm,70ccm a 125ccm.
Nedávná minulost: Honda PCX 2014, Yamaha N-Max 2017
Obrázek
Uživatelský avatar
Bostav

1000+
 
Reputace: 208
Příspěvky: 1163
Registrován: 26 úno 2016, 14:47
Bydliště: U Mladé Boleslavi
Skútr / moto: Honda Forza 125ccm 2018
Tuning / úpravy: Okouzlující muž za řidítky.

Re: Peugeot Satelis 125

Příspěvekod mhi » 03 bře 2019, 17:13

Bostav píše:
mhi píše:Ad rada vyradit pristrojovku, vidim nekolik problemu. Podle toho co tu pisete tak pristrojovka zrejme pocita v nejakem casovacim obvodu s impedanci smerovych zarovek, tzn. po pripojeni LEDek jestli to chapu dobre se obvod rozpadne a blika to moc rychle. Cele mi to prijde divne, protoze tam je vsechno rizeno procesorem, ale je to mozne.

Rychlé blikání LED je způsobeno mnohem nižším proudovým odběrem LEDek oproti klasické žárovce.
Indikace blikaču na přístrojovce zůstane zachována, nevidím jediný důvod proč by to tak nemělo být. Vždyť může vše zachovat, jen odpojí výstupy na blinkry, takže na přístrojovku půjdou signály z přepínačů blinkrů, od kterých to půjde zároveň na LED přerušovač.


Ano, to rychle blikani mi je jasne, jen mne zarazilo, ze kdyz tam maji procesor, tak je to reseno analogovou cestou (procesoru by jinak bylo sumak jestli pres nejaky tranzistor/rele spina LEDky nebo vlaknovou zarovku).

Kazdopadne na tom JetForce kdyz byly smerovky uplne odpojeny, tak pristrojovka vydavala porad nejaky zvuk, asi aby upozornila na to, ze zadna nefunguje. Kdyz jsem mel odpojeny zadek, tak to blikalo myslim taky rychleji. Na Satelisu jsem nezkousel, ale mam ho cely odstrojeny, tak az budu zprovoznovat motor, mohu vyzkouset.
mhi

25+
 
Reputace: 3
Příspěvky: 44
Registrován: 15 úno 2019, 16:14
Bydliště: Praha
Skútr / moto: Peug JetForce 125, Satelis 125, Simson SR50

Re: Peugeot Satelis 125

Příspěvekod Chong » 06 bře 2019, 15:15

Chlapci, a proč vlastně všechno tohle cvičení ohledně záměny žárovek v blinkrech za LED? Těmhle věcem se věnuju už mnoho let a musím říct že LED, jako náhradu používáme pouze na veteránech, kde se řeší proudová bilance, kde prostě z 90W dynama nevykřešete standardní osvětlení a ještě z toho nabíjet auto. Jenže vždycky náhrada za LED byl velikej ústupek bezpečnosti. Hlavní potíž byla ve směrovosti / výkonu LED. Praktická měření luxmetrem, porovnáváním fotografií z různých úhlů atd. ukázala že vždy to byl velmi hraniční kompromis. Ono totiž platí že pokud se nezmění komplexně řešení (reflexní plochy, uspořádání fresnelovy čočky, rozložení LED atd) a jen se nahradí žárovka LEDkou, tak to prostě nikdy není ono. A to vůbec už ne takové ty komedie - průmyslové náhrady klasických pouzder... A protože u bliken jde v první řadě o bezpečnost, tak tam jsme nikdy LED technologii nakonec nepoužili, ale raději žárovky. Jednak nepraskaj tak často aby to byl echt problém a co se týká proudové bilance, tak je zanedbáváme, protože prostě neběhají furt a vykreje to baterka. A na skůtru myslím není problém s proudem... jo, třeba vyhřejvaný gripy už to můžou dát bilančně do záporu, ale popravdě blikny s menší spotřebou to nevyřešej... Nevím, říct "ale mám tam na místě bliken LED namísto žárovek" by mě s ohledem na všechny komplikace a výslednej bastard nijak moc neuspokojilo :) . Sorry za kritiku starýho svazáka...

-- 06 bře 2019, 18:00 --

Nakonec mi to nedalo... ze schámatu viz. výše bez vysvětlivek značek se stejně nic nevyčte. Ale mám za to že veškeré blikání řídí řídící jednotka. Ta pochopitelně testuje během svitu i odběr aby vyhodnotila zda je v okruhu vůbec nějaká či konkrétní počet žárovek. To se prostě obejít nedá, leda byste někdo měl možnost zásahu do software včetně jeho znalosti. Ale myslím si že řádově nižší odběr LED může i tak být mimo rozsah možného nastavení. Řešení je umělá zátěž imitující žárovku. No to však není úplně jednoduché, protože žárovka má rozdílný odpor podle teploty vlákna. Je otázka jak s danou fyzikální vlastností pracuje software. Kdybych chtěl zabránit používání LED a náhražek zátěže, tak bych testoval průběh proudu a podle toho vyhodnotil zda jsou v okruhu žárovky či ne, odběr neodběr :) . No ale k umělé zátěži. Asi nemá smysl skládat odpory aby imitovali dotčenou žárovku. Tedy vlastně dvě, protože předpokládám že přední i zadní jsou zapojené paralelně. Jedná se tedy o dva okruhy. Osobně bych šel cestou umělé zátěže v podobě MOSFET tranzistoru, naladěného na konkrétní proudový odběr. Nikdo také neříká že musí být zátěž u žárovky, takže lze celý bazmek dát na chladič velikosti cca rega dobíjení, možná i poloviční, celé se to ukostří (bacha na galvanické oddělení tranzistoru od chladiče) a z chladiče od součástek stačí jedna žíla k nejbližší patici žárovky blikny. Do bliken si pak každej může dát co je libo. Chladič se dá také umístit tak aby nikde nepřekážel a pěkně se chladil. Pochopitelně jeden pro každou větev. Trimrem se naladí blikání. Osobně bych šel cestou zapojení k akumulátoru přes ampermetr a naladil očekávaný proud (pokud jsou dvě žárovky 10W tak mi vychází 1.6A). Že se to bude hřát je nabíledni, ale to se prostě obejít nedá. Trimr bych následně nahradil dvojicí odporů, trimry nemají rády vibrace a tedy v motorových vozidlech nemají co pohledávat. Schéma najdete zde: http://btelectronic.sweb.cz/geopolis/zatez_blikny.jpg
Chong

25+
 
Reputace: 10
Příspěvky: 26
Registrován: 13 zář 2016, 11:54
Bydliště: Úvaly
Skútr / moto: Geopolis 125, Jawa 350 automatic, Jawa 23 Mustang
Tuning / úpravy: ne

Re: Peugeot Satelis 125

Příspěvekod mhi » 06 bře 2019, 20:49

Nechci byt rypal, ale palit energii na MOSFETu mi prijde opravdu silene ... neni proste jednodussi tam strcit zpatky nejakou zarovku a nechat ji svitit nekam pod plasty ? :). Kdyz uz teda nekdo chce ty LEDky (nevim k cemu).

Podle toho co vidim neni problem v detekci v pristrojovce (ano, blikani resi ona), ale v tom, ze tam to blikani je asi nejak "analogove" vyreseno, neco na zpusob jak to ma treba Simson. Zrejme to bylo levnejsi reseni nez 2 relatka, 2 darlingtony, a pouzit 2 nohy do procesoru - jak to maji snad vsechny moderni ridici jednotky.

Davat LEDky do aut kam nepatri je z meho nazoru rozporuplne jeste ze dvou duvodu. Cinske LEDky jsou casto zapojeny v serii s odporem (aby tam nebyla nutna elektronika a napeti alternatoru 14V ji nezlikvidovalo), takze zbytecne zase topi v odporu. A krome toho jsou ty LEDky casto pretezovany, "aby hodne svitily" (to ze pak nic nevydrzi je druha vec; za malo penez malo muziky - mam ruznych CN "supervykonnych" ledek celou krabici, poznaji se tak, ze docela slusne i topi).

Spravne reseni je proudovy zdroj, resp. prodovo-napetovy zdroj "naladeny" primo na LEDku bez nejakych seriovych odporu. Takovy obvod obvykle nema nejmensi problem resit i blikani. Pak maji LEDky nejaky smysl a nebudou odchazet. No, ale to je jen u novych aut, predelavky se takhle nedelaji.

Mimochodem, podobny problem maji i LED "zarovky" na 230V, odchazi jedna po druhe. Naproti tomu mam treba "drahou" sadu LEDek nad krbem, u kterych je udelany poradny napajeci zdroj - a to funguje uz ~ 12 let bez jedine vymeny jedine komponenty, sviti to skoro porad.
mhi

25+
 
Reputace: 3
Příspěvky: 44
Registrován: 15 úno 2019, 16:14
Bydliště: Praha
Skútr / moto: Peug JetForce 125, Satelis 125, Simson SR50

Re: Peugeot Satelis 125

Příspěvekod Chong » 06 bře 2019, 21:13

MHI: nojo, možná to je šílený, ale míň šílený než svítit někde pod motorku jen aby se okruh zbavil přebytečného proudu. Z fyzikálního hlediska je jedno zda se promění na teplo na chladiči , nebo teplo a trochu světla :) . Myslím si že se ale dá zbavit tepla lépe z žeber chladiče, než z baňky žárovky. Nicméně, aniž s výše uvedeným bych souhlasil, já nabídl alternativu. Co se týká řízení LED. LED se ve skutečnosti napájí proudovým zdrojem, nikoli proudovo-napěťovým (nic takového neexistuje). Z hlediska účinnosti je nejvhodnější pro napájení spínaný proudový zdroj. takto LED řeším u svých konstrukcí. Dokáži si tak naladit potřebné pracovní hodnoty pro LED podle sebe a s poměrně vysokou účinností k tomu (koukni sem: http://btelectronic.sweb.cz/ledsv2.htm ). Upřímně se ale posouváme tématicky trochu mimo motorky :)
Chong

25+
 
Reputace: 10
Příspěvky: 26
Registrován: 13 zář 2016, 11:54
Bydliště: Úvaly
Skútr / moto: Geopolis 125, Jawa 350 automatic, Jawa 23 Mustang
Tuning / úpravy: ne

Re: Peugeot Satelis 125

Příspěvekod mhi » 06 bře 2019, 21:33

Uz to je uplne mimo Satelis, ale prodovo-napetovy zdroj jsem myslel tak, ze nelze mit pouze proudovy, musi tam byt 2 rezimy (resp. proudovy s napetovymi ochranami, detekci vypadku). Bezna auto-moto-elektrika je zapojena tak, ze vypadla-li by jedna LEDka, zbytek by pekne shorel. Zrovna ten Satelis to tak presne ma (i tak je to spatne, mit dve LEDky paralelne je nonsens, ale totalne predelavat elektriku kvuli zapojeni LEDek snad nikdo nebude, takze chytry zdroj by dal i ty 2 LEDky pri poruse). Jenze pak to uz nemuze byt rizene nejakym LMxxxx, ale nejlepe procesorem, ktery muze potom klidne poznat podle PWMky co presne prestalo fungovat. Mam v planu neco takoveho nekdy udelat na Babettu (tam je navic problem s AC instalaci, navic napetove zcela neregulovanou a nestabilni).
mhi

25+
 
Reputace: 3
Příspěvky: 44
Registrován: 15 úno 2019, 16:14
Bydliště: Praha
Skútr / moto: Peug JetForce 125, Satelis 125, Simson SR50

Re: Peugeot Satelis 125

Příspěvekod Chong » 06 bře 2019, 23:09

Paralelního zapojování LED jsem si všiml, je to podle mě prasárna. Nicméně v čipech to tak stejně (tedy podobně seriovo-paralelně) je a čipy fungujou. Nevím co myslíš oním chytrým zdrojem. Ale regulaci napětí jsme pro alternátory s buzením permanentními magnety dělali. Zkoušeli jsme kdeco, ale nakonec se spolehlivostí a účinností povedla taková trochu obskurní varinata s nábojovou pumpou. To bych použil i na tu babetu. Je to trochu náročný na usměrnění, diody dostávají dost záhul (závěrné napětí) při běhu naprázdno, ale kupodivu to běhá oproti např. ztrátovému regu a to jak spínanému, tak lineárnímu, dost dobře. Tím že je to nábojová pumpa, tak tam ani není v určitém rozsahu použití potřeba ani akumulátor. Kamarád testoval na svém fíkovi s bezkontaktním DC-CDI a běhalo se stabilizovanou nábojovou pumpou v celém rozsahu otáček, tedy i start. http://btelectronic.sweb.cz/regjaw.htm#1.1 . Ještě jednu zajímavost... u nějaké motorky s magnettem bez baterky jsem narazil na blikny s přerušovačem, kterej přepínal předek-zadek. Tedy vždy svítila jen jedna žárovka a nedocházelo k překmitům odběru z magnetta.
Chong

25+
 
Reputace: 10
Příspěvky: 26
Registrován: 13 zář 2016, 11:54
Bydliště: Úvaly
Skútr / moto: Geopolis 125, Jawa 350 automatic, Jawa 23 Mustang
Tuning / úpravy: ne

Re: Peugeot Satelis 125

Příspěvekod Azy » 08 bře 2019, 09:15

Dobrý den pánové. Po zdá se že úspěšné cestě k vyřešení problému ztracených klíčů bych se chtěl zeptat, když už mám satíka odplastovaného. Je nějaký fígl jak sundat(hlavně povolit) polořemenici abych si mohl zkontrolovat případně vyměnit válečky a řemen ??
Azy

25+
 
Reputace: 0
Příspěvky: 36
Registrován: 15 srp 2018, 11:26
Bydliště: Sokolov, Karlovarský kraj
Skútr / moto: Peugeot Satelis 125

Re: Peugeot Satelis 125

Příspěvekod BurnesOldman » 08 bře 2019, 11:39

Na povolení je nejlepší rázovej utahovák
BurnesOldman

100+
 
Reputace: 6
Příspěvky: 104
Registrován: 30 čer 2016, 19:46
Bydliště: Plzeň
Skútr / moto: Piaggio Carnaby 200, Yamaha Neos, Piaggio Sfera 12

PředchozíDalší

Zpět na 100-125ccm skútry

 
  • Podobná témata
    Odpovědi
    Zobrazení
    Poslední příspěvek

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků

cron